Kdysi proti totalitě, dnes proti nebezpečí totality. Takový posun zohlednil při svém už třetím nastudování hry Jiřího Žáčka Ptákoviny podle Aristofana režisér Stanislav Moša. Městské divadlo Brno uvede tuto kabaretní politickou satiru na své Hudební scéně v premiéře v sobotu.

Ředitel Městského divadla Stanislav Moša se s jevištní verzí Ptákovin od největšího řeckého komediografa Aristofana setkal poprvé ještě jako student režie na Janáčkově akademii. „A už tehdy jsem se do této hry zamiloval. Pár měsíců před Sametovou revolucí v roce 1989 jsem potom dostal nabídku nastudovat Ptákoviny v Národním divadle v Praze. I když byla hra poměrně ostrá, dosáhli jsme jedenadvaceti repríz a každé představení bylo v té bouřlivé době malou demonstrací proti režimu,“ přiblížil svůj vztah ke hře režisér Stanislav Moša.

Právě při zkoušení Ptákovin se Moša poprvé pracovně setkal s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou, se kterým dodnes tvoří známou uměleckou dvojici. „Současné brněnské Ptákoviny bych ale s pražským uvedením nespojoval. Jsme v jiném divadle, s jiným tvůrčím týmem, herci a hlavně o dvacet let dál. Ale na tehdejší inscenaci máme určitě všichni pořád hodně emotivní vzpomínky,“ přiznal se Zdenek Merta.

Pro brněnské uvedení požádali tvůrci Jiřího Žáčka i o nové přebásnění a aktualizaci postav. Více než dva tisíce let starý příběh tak vystihuje současnou společnost dobu, která nás obklopuje. „Žáčkova metafora na společnost je vlastně nadčasová a funguje v každé době. K drobným změnám došlo u postav, kde veksláka nahradil lobista a nově přibyla figura Prométhea. A i když mnoho lidí napadne spojení s blížícími se volbami, nepadne ve hře jediné jméno politika nebo strany. Ale adresnost textu je jasná i bez konkrétního pojmenování,“ popsal aktuální verzi dramaturg Jan Šotkovský.

I když se autoři snažili oproti původní Aristofanově verzi hru hodně přiostřit a vyjádřit tak nespokojenost se stavem dnešní společnosti, jako hlavní cíl si vytkli pobavit diváky. „Neděláme žádné velké umění, ale spíš lidovou kabaretní estrádu, která pobaví velké množství lidí. Víc jak polovina inscenace nabídne zpívané pasáže, které doprovodí živý orchestr,“ uvedl Zdenek Merta.

Příběh dvou athénských uprchlíků, kteří přesvědčí ptáky, aby vybudovali novou říši Mrakoptakohrad, vyžadoval originální scénografické řešení. „Chtělo to zajímavý nápad, jak ztvárnit nebe, kde žijí bohové, zemi s lidmi a meziprostor,“ řekl německý scénograf Christopher Weyers, který s Městským divadlem Brno spolupracoval už loni při muzikálu Bídníci.

Stylizaci herců do obyvatel ptačí říše zase vymyslela kostýmní výtvarnice Andrea Kučerová. „Ptáky pojímáme metaforicky, ne jako nestvůry s pařáty. Charakterizují je zvláštní pohyby a specifické kostýmy s parukami, maskami a líčením, které z nich dělají bytosti na pomezí zvířat a lidí. Chtěli jsme vytvořit zajímavé tvory, kteří jsou obrazem společnosti,“ popsala inspiraci Kučerová. Hlavní roli Primabrachose ztvární v alternaci Petr Gazdík a Martin Havelka.