RECENZE: L. A. Guns hráli dravě a s výrazným image

Tišnov - Heavymetalová scéna osmé dekády má svoje legendy: Judas Priest, Iron Maiden, Metallica či Megadeth. Mezi ně však bezpochyby náleží také L. A. Guns, kteří patřili k průkopníkům tohoto žánru v USA.

28.4.2012

Heavymetalová kapela L. A. Guns - bubeník Steve Riley.Foto: Petr Gratias

Čtveřice glamových matadorů přijela do České republiky poprvé a svým středečním vystoupením v Tišnově na Brněnsku zde zanechala pa-trný otisk. L. A. Guns zahráli v sestavě Phil Lewis (zpěv, kytara), Stacey Blades (kytara, zpěv), Scott Griffin (baskytara, zpěv) a Steve Riley (bicí nástroje, zpěv). Služebně nejstaršími členy kapely jsou frontman Lewis a bubeník Riley, kteří zažili dobu jejich největší slávy.

Zaznělo patnáct skladeb a nutno přiznat, že označení „heavy metal" nebylo až tak příznačné. Od začátku do konce měli posluchači co do činění s pořádně syrovou odnoží amerického rock and rollu s hardrockovým odérem a stylově zpřesněným označením glamrock. Z řady zahraných skladeb bych zdůraznil například úvodní dravou No Mercy nebo emocionálně rozpoutanou Revolution. Jistým typem rockové a ostatně očekávané provokace byla v jejich prezentaci i skladba Sweet My Sperm. Dalším vybočením byla syrová vroucná balada The Ballad Of Jayne nebo dramaticky pojednaná Hollywood´s Bur­ning.

Při vystoupení L. A. Guns posluchače přesvědčili dokonalou souhrou, suverénním projevem, dravostí a nespoutaností podání. Na druhé straně koncert nenabídl brilantní instrumentální výkony nebo sofistikované aranžmá jednotlivých skladeb. Na kapele bylo vidět, že je zvyklá na úspěch u publika, které s nimi souzní, protože přijelo na opravdovou legendu.

Pokud bych měl vyzdvihnout zásadní okamžiky koncertu, byl by to dravý pěvecký projev Phila Lewise a rytmická mašina bubeníka Rileyho. Kytarista Stacey Blades hrál řízná sóla, ale do kytarové virtuosity na kterou posluchač uvykl z podání takového Eddieho van Halena nebo Steve Vaie (přidržíme-li se označení „metal") měla jeho kreativita přece jen daleko. Největší síla L. A. Guns ale tkví v jejich živé prezentaci.

Jejich vizuální glamrocková orientace mohla vzbuzovat u méně připravených posluchačů rozpaky. Na pánských záchodcích totiž byla nečekaně velká tlačenice u zrcadla, kde se skalní příznivci kapely „šminkovali" a používali i laky a tužidla na zdokonalení své stylové vizáže. Ta byla ve znamení kůže a nerezu. Atmosféru koncertu dokreslovala především černá, která sbližovala publikum s obdobně stylizovanou kapelou.

Skupina L. A. Guns se zrodila v kalifornském Los Angeles ve víru osmdesátých let, kdy se formovaly nejrůznější druhy metalových odnoží. Vznikla v roce 1983 a prošla několika personálními proměnami. Jejím zakladatelem byl kytarista Tracii Guns. V jejich řadách působil také zpěvák Axl Rose a bubeník Rob Gardner, kteří později prosluli v legendárních Guns N´Roses. První eponymní studiové album (1988) jim vydala firma Mercury. Pravděpodobně za největší úspěch lze považovat album Hollywood Vampires (Phonogram 1992).

Jednateli klubu tišnovského RockStar Café Michalu Kadlecovi se podařil skutečně husarský kousek, když po náročném vyjednávání s managementem L. A. Guns a po splnění náročných podmínek dokázal tuto hudební legendu do Tišnova přivést k jedinému vystoupení v České republice.

Autor je hudební publicista.