RECENZE: reFrankenstein testuje hranici vkusu diváků

Brno - Závěrečná premiéra sezony brněnského HaDivadla je depresivní ledovou revue, která chce být za každou cenu působivá a šokující.

24.6.2013

Buddhistku, která všechny miluje, ztvárňuje v reFrankensteinovi herečka Simona Peková.Foto: Martin Zeman

Zatímco brněnské ulice se v parném létě rozpalují doběla, na prknech HaDivadla se roztáčí depresivní ledová revue. Mrazivá jízda s pěkně rychlými otáčkami, kterou se vyplatí alespoň ze zvědavosti vidět. Po dvou set letech od svého vzniku a zániku tady opět ožívá jeden z nejpůsobivějších hororů Frankenstein. Tentokrát je to novodobý reFrankenstein a jeho rozmanité podoby hnusu. To vše s podtitulem: Citlivějším povahám nedoporučeno.

Scenáristkou poslední letošní premiéry HaDivadla je Simona Petrů, která má s tímto brněnským divadlem zkušenosti už z projektu Marx Bros. Zatímco v něm se tehdy nechala vznášet na vlnách komiky, v hororovém reFrankensteinovi vyplouvá na cestu o dost těžší. Stejně jako u Marx Bros, i tentokrát pracuje Petrů v tandemu s režisérkou Annou Petrželkovou. O scénu tohoto odvážného remixu se postarala Lucie Labajová, o hudbu pak Mario Buzzi.

HaDivadlo se tentokrát ale pustilo na pořádně tenký led. Závěrečná inscenace letošní dramatické linie, která nesla motto Restart, se totiž snaží jít nikoliv na dřeň světa zmítaného krizemi, ale snad až za dřeň samotnou. Před očima diváků se rozehrává intimní děsivá reflexe světa, ve kterém se toulají (ne)lidská monstra odcizená sama sobě i společnosti, která je stvořila. Náročné téma pro herce i pro diváky, kde je možné snadno uklouznout na slupce bolestivě křečovité patetičnosti a přehnaně naturalistické odpornosti. A v HaDivadle to místy také vypadá na nepěkný pád. Ve výsledku to však herecký soubor i diváci přece jen docela obstojně a snad i trochu překvapivě zvládnou.

Děj hry se odehrává v ledové zemi, kam před neurčitě dlouhou dobou jako archetypičtí vyvrhelové společnosti odešla pětice novodobých Frankensteinů. Mezi mrznoucími se na kře choulí dojemný Cyril Drozda jako stařec, který křečovitě nechce být na obtíž, a nekonečným vylepšováním člověka posedlá Erika Stárková, která si na svou vědu vydělává prodejem vlastního těla.

K nepřehlédnutí je i všechno a vše neupřímně milující buddhistka Simona Peková, excentrický maniodepresivní rozhlasák Martin Siničák, který potřebuje lidi a zároveň před nimi prchá, i mysticky nečitelný a tichý podivín Jan Lepšík. Všechny postavy se hlasitě vyznávají ze svých posedlostí a běsů. Milují, znásilňují, zachraňují, zabíjejí a v závěru hry se i požírají. To vše jako hyeny, kdy „Já" je v centru dění. Jedinou výjimkou je občas proběhnuvší tichý a z maličkosti se dětinsky radující Eskymák v podání Marie Ludvíkové.

Divák místy obtížně chytá nit, avšak z podstaty věci u her, které mají ambici vysvětlit, anebo naopak zkomplikovat svět, se určitá zmatenost dá očekávat. Do příběhu jsou v různých intervalech promítány nápisy jako Pohoda, Bezstarostnost, Krása, Něha, Láska a další, které společně s výraznými hudebními předěly působí jako ostré protiklady tomu, co se děje na scéně. A nejspíše mají ještě více gradovat divákovo napětí, překvapení, šok a strach. Jenže divák není guma, kterou lze nekonečně natahovat. Jednou prostě praskne. Výbuchy smíchu v závěrečných nejabsurdnějších scénách ukazují, že už je toho zkrátka dost.

Největší slabinou reFrankensteina je jeho fetiš. To, že se snaží být za každou cenu co nejvíce působivý a šokující. Je posedlý ukázat mnohem víc, než si i v napětí a běsech libující divák dokáže a chce představit. Kusy lidského masa v zakrvácených ústech, od těla oddělené ruce, nohy a jedno prso jsou jen střípek z celé plejády nechutností. I přesto je však reFrankenstein zajímavým pokusem, který ve všech adaptacích na téma apokalypsy světa hned tak nezapadne. Pokud by však reFrankenstein trochu ubral plyn a pokusil se zajímavé jednotlivosti a repliky postav lépe a hlouběji zpracovat, ať už je toto sousloví jakkoliv zprofanované, mohl zanechat v divácích ještě syrovější stopu.

IVA ČERNÁ
Autorka je publicistka