VYBRAT REGION
Zavřít mapu

RECENZE: reFrankenstein testuje hranici vkusu diváků

Brno - Závěrečná premiéra sezony brněnského HaDivadla je depresivní ledovou revue, která chce být za každou cenu působivá a šokující.

24.6.2013
SDÍLEJ:

Buddhistku, která všechny miluje, ztvárňuje v reFrankensteinovi herečka Simona Peková.Foto: Martin Zeman

Zatímco brněnské ulice se v parném létě rozpalují doběla, na prknech HaDivadla se roztáčí depresivní ledová revue. Mrazivá jízda s pěkně rychlými otáčkami, kterou se vyplatí alespoň ze zvědavosti vidět. Po dvou set letech od svého vzniku a zániku tady opět ožívá jeden z nejpůsobivějších hororů Frankenstein. Tentokrát je to novodobý reFrankenstein a jeho rozmanité podoby hnusu. To vše s podtitulem: Citlivějším povahám nedoporučeno.

Scenáristkou poslední letošní premiéry HaDivadla je Simona Petrů, která má s tímto brněnským divadlem zkušenosti už z projektu Marx Bros. Zatímco v něm se tehdy nechala vznášet na vlnách komiky, v hororovém reFrankensteinovi vyplouvá na cestu o dost těžší. Stejně jako u Marx Bros, i tentokrát pracuje Petrů v tandemu s režisérkou Annou Petrželkovou. O scénu tohoto odvážného remixu se postarala Lucie Labajová, o hudbu pak Mario Buzzi.

HaDivadlo se tentokrát ale pustilo na pořádně tenký led. Závěrečná inscenace letošní dramatické linie, která nesla motto Restart, se totiž snaží jít nikoliv na dřeň světa zmítaného krizemi, ale snad až za dřeň samotnou. Před očima diváků se rozehrává intimní děsivá reflexe světa, ve kterém se toulají (ne)lidská monstra odcizená sama sobě i společnosti, která je stvořila. Náročné téma pro herce i pro diváky, kde je možné snadno uklouznout na slupce bolestivě křečovité patetičnosti a přehnaně naturalistické odpornosti. A v HaDivadle to místy také vypadá na nepěkný pád. Ve výsledku to však herecký soubor i diváci přece jen docela obstojně a snad i trochu překvapivě zvládnou.

Děj hry se odehrává v ledové zemi, kam před neurčitě dlouhou dobou jako archetypičtí vyvrhelové společnosti odešla pětice novodobých Frankensteinů. Mezi mrznoucími se na kře choulí dojemný Cyril Drozda jako stařec, který křečovitě nechce být na obtíž, a nekonečným vylepšováním člověka posedlá Erika Stárková, která si na svou vědu vydělává prodejem vlastního těla.

K nepřehlédnutí je i všechno a vše neupřímně milující buddhistka Simona Peková, excentrický maniodepresivní rozhlasák Martin Siničák, který potřebuje lidi a zároveň před nimi prchá, i mysticky nečitelný a tichý podivín Jan Lepšík. Všechny postavy se hlasitě vyznávají ze svých posedlostí a běsů. Milují, znásilňují, zachraňují, zabíjejí a v závěru hry se i požírají. To vše jako hyeny, kdy „Já" je v centru dění. Jedinou výjimkou je občas proběhnuvší tichý a z maličkosti se dětinsky radující Eskymák v podání Marie Ludvíkové.

Divák místy obtížně chytá nit, avšak z podstaty věci u her, které mají ambici vysvětlit, anebo naopak zkomplikovat svět, se určitá zmatenost dá očekávat. Do příběhu jsou v různých intervalech promítány nápisy jako Pohoda, Bezstarostnost, Krása, Něha, Láska a další, které společně s výraznými hudebními předěly působí jako ostré protiklady tomu, co se děje na scéně. A nejspíše mají ještě více gradovat divákovo napětí, překvapení, šok a strach. Jenže divák není guma, kterou lze nekonečně natahovat. Jednou prostě praskne. Výbuchy smíchu v závěrečných nejabsurdnějších scénách ukazují, že už je toho zkrátka dost.

Největší slabinou reFrankensteina je jeho fetiš. To, že se snaží být za každou cenu co nejvíce působivý a šokující. Je posedlý ukázat mnohem víc, než si i v napětí a běsech libující divák dokáže a chce představit. Kusy lidského masa v zakrvácených ústech, od těla oddělené ruce, nohy a jedno prso jsou jen střípek z celé plejády nechutností. I přesto je však reFrankenstein zajímavým pokusem, který ve všech adaptacích na téma apokalypsy světa hned tak nezapadne. Pokud by však reFrankenstein trochu ubral plyn a pokusil se zajímavé jednotlivosti a repliky postav lépe a hlouběji zpracovat, ať už je toto sousloví jakkoliv zprofanované, mohl zanechat v divácích ještě syrovější stopu.

IVA ČERNÁ
Autorka je publicistka

Autor: Redakce

24.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Držitelé Řádu Bílého lva se sešli v brněnské Scale. Veteráni vzpomínali na léta v odboji.
15

OBRAZEM: Legendy českého odboje vzpomínaly na válečná léta. Ve Scale

Ilustrační foto

Vlak srazil muže mezi Kuřimí a Tišnovem. Na místě zemřel

Měsíc opravenou zastávku na Obilním trhu někdo počmáral

Brno – Na památkově chráněnou zastávku na Obilním trhu, jejíž opravu ani ne před měsícem dokončilo vedení Brna-středu, ve čtvrtek někdo popsal graffiti.

Woody Allen, bratři Coenové. Letní kino nabídne přes šedesát filmů, začne Kouřem

Brno - Koncert tria Swio zahájí v pátek 23. června třetí ročník letního kina na nádvoří radnice Brna-středu. Hudebníci rozezní struny v osm hodin večer.

AKTUALIZOVÁNO

Nezletilé na útěku ubytovávali za prostituci. Soud je poslal na 8 let do vězení

Brno - Ubytování za to, že budou poskytovat sexuální služby a vydělané peníze odevzdávat, podle soudu nabídla dvojice z Brna třem nezletilým dívkám. Obžalované Martu Kurkovou a Jiřího Dirdu ve čtvrtek odsoudil Krajský soud v Brně k osmi letům vězení nepodmíněně ve věznici s ostrahou.

AKTUALIZOVÁNO

Mohou zachránit život. Nová SOS tlačítka přivolají pomoc díky GPS navigaci

Brno /FOTO/ – Malé tlačítko může zachraňovat životy. Tísňové volání pomocí nových SOS tlačítek, o kterém už dřív informoval Brněnský deník Rovnost, se mezi Brňany rozšíří od prvního července. Představilo ho město Brno ve spolupráci s organizací Centrum sociálních služeb a městskou policií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies