VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéfem a hercem v jednom: Když zahraji špatně, můžu si jako šéf vynadat

Brno /ROZHOVOR/ - Za dvě desetiletí v brněnské Mahenově činohře se herec Petr Halberstadt vypracoval na jednoho z jejích nejvýraznějších členů. Od loňského května zde byl obsazený i do „role", kterou původně neměl ve svém hereckém plánu a s jejímž nastudováním mu žádný režisér nepomůže.

10.9.2013 3
SDÍLEJ:

Herec a umělecký šéf Mahenovy činohry Petr Halberstadt.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Čtvrt roku po rezignaci Zdenka Plachého jej herci ze souboru spontánně navrhli na uměleckého šéfa činohry. V jejím čele teď stojí už patnáct měsíců. „Cítím respekt vůči historii divadla a všem osobnostem, které jej v minulosti řídily," říká třiačtyřicetiletý liberecký rodák.

Jaká je teď situace v Mahenově činohře?

Je stabilizovaná a herecký soubor je v dobré kondici. Absence ředitele ani stálého šéfa činohry se neprojevuje nijak negativně. Naše vedení to nepříjemně ovlivňuje hlavně v tom, že nemůžeme plánovat a uvažovat s dlouhodobým předstihem. Naší ambicí je mimo jiné angažovat na spolupráci významné zahraniční režiséry, jenže s nimi musíme jednat dva až tři roky dopředu. S tím souvisí i finanční možnosti divadla, které jsou oproti světu pochopitelně někde jinde. Takže to je pro nás momentálně nejvíce svazující a v tomto směru by bylo dobré už co nejdříve pokročit dál.

Jaká je atmosféra v hereckém souboru?

Soubor v minulé sezoně ukázal svoji sílu a připravenost pracovat. Většina premiér byla úspěšná, Králova řeč myslím dokonce nadprůměrně. Součástí zkvalitňování souboru je i angažování nových herců, takže od letošní sezony k nám přichází Michal Bumbálek a dva čerství absolventi Janáčkovy akademie múzických umění Martin Veselý a Miroslav Novotný.

Do souboru se vrací i někdejší přední členka Eva Novotná.

Ano, Eva Novotná má k Mahenově činohře úzký citový vztah. Mám radost, že hned v první premiéře sezony u nás bude v titulní roli inscenace Veselka hostovat Zdeněk Maryška. Je v tom i kus symboliky, protože Zdeněk svoje divadelní putování zahájil před lety právě v brněnské Mahenově činohře.

Mahenovu činohru vedete od května loňského roku. Za jakých okolností jste na post šéfa nastoupil?

Vyplynulo to z tehdy poměrně nešťastné situace, kdy soubor vedl po odstoupení Zdenka Plachého sám ředitel Daniel Dvořák. To samozřejmě nebylo optimální, protože měl ve svojí hlavní funkci spoustu jiných povinností. Určitou dobu tady bylo jisté bezvládí a herci už začínali být nervózní a znepokojení. Na jedné celosouborové schůzi tak spontánně od kolegů ze souboru padlo moje jméno, a ředitel Dvořák tento návrh posvětil.

Váhal jste, zda funkci přijmout?

Že bych v sobě měl tajné ambice na šéfa činohry, tak to rozhodně ne. Ale tohle není moje první zkušenost ve vedoucí pozici. Byl jsem před lety programovým ředitelem jednoho brněnského rádia. Propojili jsme tehdy síť obchodních domů v České republice a připravovali pro ně moderované vysílání. Takže úplně nepopsaný list papíru v tomto směru nejsem.

Co pro vás bylo v začátku nejtěžší? Herec a umělecký šéf Mahenovy činohry Petr Halberstadt.

V době, kdy jsem činohru přebíral, tak soubor nebyl v dobré mentální kondici. To jsem si kladl za hlavní cíl: stabilizovat situaci a vytvořit takové podmínky, aby se herci mohli koncentrovat jen na práci. A to se, myslím, povedlo. Jinak mým hlavním úkolem je vytvořit co nejlepší podmínky pro budoucí vedení činohry a předat jim soubor ve stabilizovaném stavu. Nevnímáme proto naši pozici jako provizorní, ale snažíme se pracovat na plné obrátky.

Jaká bude letošní sezona?

Vnímám Mahenovu činohru jako široce rozevřené nůžky, které by měly nabídnout velké spektrum titulů. Orientovat se tedy nejen ke klasickému repertoáru, ale i na moderní dramatiku a na dětského diváka. V této sezoně proto chceme divákům přiblížit i jinou evropskou dramatiku než na kterou jsme běžně zvyklí. Uvedeme dílo polské národní klasiky: Wyspiańskiho Veselku.

Co uvedete z klasiky?

Shakespearova Othella, v němž titulní roli ztvární přední sólista Slovenského národního divadla Robert Róth. Příští rok by oslavil sté výročí narození spisovatel a brněnský rodák Bohumil Hrabal. Uvedeme proto adaptaci jeho Ostře sledovaných vlaků.

Po odchodu uměleckého vedení Reduty v závěru minulé sezony přešla pod Mahenovu činohru i tato scéna. Jak vnímáte její budoucí směřování?

Myslím, že převedení Reduty pod činohru je krok správným směrem. Všechny velké divadelní domy v okolních městech mají svoji komorní scénu, ať je to Praha, Bratislava nebo Vídeň. Herci si tak mohou v menším prostoru scény vyzkoušet jiné herecké prostředky.

Jaký repertoár pro Redutu chystáte?

Dramaturgie Reduty by měla být jakousi protiváhou klasickému repertoáru naší velké scény. Nechceme rozhodně otáčet kormidlo Reduty, ale nabízet divákům osobité autorské a režijní rukopisy. Sezonu zahájíme Ibsenovou Norou ve výrazné režijní interpretaci režiséra Rastislava Balleka, kde se na jevišti setkám s Evou Novotnou.

V brněnském Národním divadle působíte už dvacet let a potkal jste se na jevišti s osobnostmi jako Vlasta Fialová, Ladislav Lakomý, Jaroslav Dufek a další. Cítíte teď ze své pozice větší zodpovědnost?

Spíš je to respekt vůči historii divadla a všem osobnostem, které jej v minulosti řídily. Ale naučil jsem se to hodit za hlavu, aby mně to příliš nesvazovalo ruce. Nezávisí to totiž na jednom člověku, ale na dobrém fungování celého souboru.

Jak moc se uvnitř vás pere šéf s hercem?

Vnímám to úplně stejně jako dřív, jenom mám teď na hraní méně času. Nejvíce ho trávím v kanceláři divadla a musím se snažit všechno sladit tak, abych nešidil jedno ani druhé. Cítím teď možná ještě o něco větší hereckou zodpovědnost. Takže když nějakou roli zahraji špatně, můžu jako šéf sám sobě vynadat. Ale to bych si vynadal i předtím, takže se vlastně nic nezměnilo. (smích)

Proměnil se nějak váš vztah k hercům?

Pořád jsem jedním z nich a snažím se s nimi komunikovat jako dřív. Rozhodně jsem si mezi námi nevybudoval zeď. Ale s mojí funkcí souvisí i nepopulární opatření, takže k nějakým změnám nevyhnutelně došlo.

Musel jste se vzdát některých hereckých úkolů?

Ne, je to jako dřív. Jen mě mrzelo, že jsem musel o prázdninách oželet svoje předchozí pravidelné hostování na Shakespearovských slavnostech v Bratislavě. Ale přes léto jsem natáčel s režisérem Robertem Sedláčkem seriál pro Českou televizi. Jmenuje se České století a zaznamenává důležité mezníky v novodobé historii československého státu od Masaryka až po rok 1992. Účinkuji v díle o roce 1968, kde se zabýváme invazí vojsk Varšavské smlouvy.

Co jste říkal na „srpnové události" v činohře pražského Národního divadla?

Znovu se ukázalo, že ve chvíli, kdy se politika začne plést do umění, tak je to cesta do pekla. Umění má být svobodné a nesmí na něj být vyvíjený žádný politický tlak. Jakýkoliv zřizovatel by měl dbát na to, aby každý zásah do chodu instituce byl citlivý a důsledně vyargumentovaný. To se v případě pražského Národního divadla asi nestalo.

Jak moc sledujete vývoj okolo výběrového řízení na nového ředitele brněnského Národního divadla?

Pevně věřím, že si vedení města uvědomuje závažnost tohoto rozhodnutí a má situaci pod kontrolou.

Novinky z činohry

Národní divadlo Brno: zahájení sezony 2013/2014
• foyer Mahenova divadla nově zdobíbusty operních pěvcůLeo Slezáka a Marie Jeritza
• při první činoherní premiéře sezony (Stanisław Wyspiański: Veselka, pátek 18. října 2013) přiřadí divadlo do Síně slávyCeny 
  Thálieherců Jaroslava Dufka (za rok 1995) a Josefa Karlíka (za rok 2012, in memoriam)
• v Redutě uvede Národní divadlo Brno v sezoně 2013/2014tři premiéry: Henrik Ibsen: Nora (1. 11. 2013, režie Rastislav Ballek),
  Patrick Hamilton: Provaz (21. 2. 2014, režie Ondřej Elbel) a Friedrich Schiller: Loupežníci (červen 2014, režie Thomas Zielinski).

Autor: Lenka Suchá

10.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hráči Komety Brno Martin Zaťovič (vlevo) a Marcel Haščák.

Dlouhé volno? Můžeme si za něj sami, culí se Zaťovič

Jednání u olomouckého vrchního soudu v případu čtyřnásobné vraždy s obviněným Kevinem Dahlgrenem.
1

Rozsudek doživotí pro Dahlgrena? Místo překládání tlumočnice odešla na procházku

Corea, Bona i Diana Krall. Na brněnský JazzFest míří světoznámé hvězdy

Brno – Swingující Joe Lovano, afrokubánský Richard Bona i inteligentně popový Dan Bárta. Šestnáctý ročník mezinárodního hudebního festivalu JazzFestBrno nabídne jazz mnoha podob a v interpretaci těch nejlepších hudebníků.

Národní divadlo Brno láká do Reduty na jednorožce se ztopořeným penisem

Brno - Národní divadlo Brno chystá v Divadle Reduta na Zelném trhu novou inscenaci Strach jíst duši a vyzývá diváky: "Pokud Vás už nebaví fronty na selfie pod Joštem na Moraváku, stavte si udělat fotku k nám. V Redutě to vidíme růžově!" Tato krátká výzva doplňuje snímky zveřejněné na sociální síti Facebook, na nichž je nahý muž s hlavou jednorožce. Rekvizita je zabarvená do růžova a diváka upoutá zejména zvýrazeněním penisu.

Hošnova vila v duchu podnikatelského baroka je na prodej. Hrozí jí i zbourání

Brno – Připomínku porevolučního kapitalismu v podobě vily podnikatele Rudolfa Hošny nabízí k prodeji realitní kancelář. Známou stavbu nad Pisáreckými tunely možná čeká demolice, na jejím místě může vyrůst bytový dům.

Pomohou s jazykem, děláním úkolů, výběrem školy. Brno dá na doučování 50 milionů

Brno – Cizinci, kteří neovládají dobře český jazyk, školáci ze sociálně slabších rodin i děti, kterým nejde třeba matematika. Škála žáků, kteří potřebují doučování, je široká. Vedení města Brna je od srpna plánuje podpořit. Na doučování a kariérové poradenství získalo v pondělí od ministerstva školství dotaci padesát milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies