VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Roli, kterou již znám, bych si na Broadwayi zahrál rád, říká Petr Gazdík

Brno /ROZHOVOR/ - S divadlem na zájezdech sjezdil velkou část Evropy, odehrál hlavní role ve světových muzikálech v několika jazycích. Nově si brněnský muzikálový herec Petr Gazdík vyzkoušel i práci režiséra při zahraničním hostování. Před čtrnácti dny nastudoval pro open-air festival v lucemburském Wiltzu muzikál Chicago s mezinárodním obsazením.

5.8.2016
SDÍLEJ:

V posledních letech dělí Petr Gazdík svůj pracovní čas takřka rovnocenně mezi pozice herce a režiséra.Foto: Jef Kratochvil

Jaké bylo režírovat v Lucembursku?
Na festivalu ve Wiltzu vystupujeme už poměrně dlouho, asi pojedenácté. Velmi si toho vážíme, stejně jako toho, že máme tu čest festival zakončovat. Tentokrát jsme se připravovali stejně jako předtím například na Bídníky. Hráli s námi angličtí kolegové, ale ani to nebylo poprvé. Právě i ve Wiltzu jsme již s pár Američany uváděli například Golden Broadway.

V čem se nejvíce liší spolupráce se zahraničními umělci?
Neliší se nějak zásadně. Pro režiséra je samozřejmě mnohem těžší vysvětlit v cizím jazyce všechny drobnosti, někdy jen pocity. Když už jsem byl v koncích, tak jsem to předvedl. Cizí herci mají vždy výhodu, že jsou absolutně koncentrovaní pouze na danou práci, na kterou jsou najatí. Jejich ambicí je být nejlepší teď a tady, jakoby to bylo jedinkrát a naposled. A pro mnohé to tak také je. Podaří se jim zahrát si velkou roli ve světovém muzikálu skutečně jen jednou za život. Například Francesca Hoffman, jež u nás hrála Roxie v Chicagu, ale hrála už také například v londýnském muzikálu Duch, se ve svém „běžném" londýnském životě musí také živit jako administrativní pracovnice.

Přibližte, jak vypadá konkurz na obsazení rolí v cizině?
V cizině je běžný propracovaný systém agentů. My máme casting agenta, který vše zprostředkuje, herci mají svoje agenty, kteří doporučují své herce. Z nich náš agent udělá výběr těch nejschopnější a typově nejpřijatelnějších, a teprve tímto výběrem „obtěžuje" režiséra. Před vámi tedy stojí čtyřicet hereček, které by mohly v tomto případě klidně Roxie hrát, a vy si jen vybíráte, která je nejideálnějším zosobněním této postavy přímo pro vás.

Co je podle vás nejdůležitější aspekt, který by měl dobrý muzikálový herec mít?
To je velmi intuitivní. V případě Chicaga pro lucemburské uvedení jsme herce vybírali spolu se Stanislavem Mošou (ředitel Městského divadla Brno - pozn.aut.), který měl jako režisér původní verze hlavní slovo. Skutečně dobrý muzikálový herec by se neměl předvádět, ale být co nejvíce sám sebou a prezentovat svoji osobnost. O technických předpokladech samozřejmě nemluvím.

V posledních letech dělí Petr Gazdík svůj pracovní čas takřka rovnocenně mezi pozice herce a režiséra.

Je skutečně pravda, že třeba v New Yorku by i ten herec, který přes konkurz získal roli v company, lehce zvládl i hlavní roli?
Ano. Herci, kteří se dostanou do obsazení na Broadwayi či v londýnském West Endu, jsou všestranně tak vybavení, že každý z nich zvládne jakoukoliv roli. Záleží zde pak především právě na jejich osobnosti či osobitosti.

Vyzkoušel jste si někdy na vlastní kůži podmínky konkurzu pro účinkování ve světovém muzikálu?
Ano. Musel jsem udělat konkurz do vídeňského koncertního uvedení Jesus Christ Superstar. Byl to však velmi luxusní konkurz, neboť jsem byl už pozvaný jako „ta hvězda z brněnského uvedení". Zpíval jsem a dělal hereckou zkoušku před uměleckým vedením Raimund Theater a americkým režisérem. Chovali se ke mně velmi na úrovni. Roli Jidáše jsem nakonec také dostal.

Přemýšlel jste někdy o tom zkusit prorazit na West Endu či Broadwayi?
Nepřemýšlel. Bylo by nutné tam také žít a znát jazyk i do těch nejjemnějších pocitových detailů. To si myslím, že na dálku nejde. Určitě ano, pokud jde třeba o taneční company, ale na to já nejsem ten správný typ. (smích) Kdyby mi však někdo zase zavolal, ať jdu hrát roli, kterou již znám, nejspíš bych přijal.

Jaký světový muzikál vás aktuálně zaujal při posledních návštěvách Londýna či New Yorku?
Takovým, který je ukázkou moderního hudebního divadla, je muzikál Matilda.

Jak strávíte zbytek léta?
Právě teď jsme s rodinou na dovolené na Fuerteventuře. Pak už se budeme připravovat na novou sezonu a užívat si domova.

V příští sezoně uvedete muzikál Limonádový Joe s premiérou v říjnu. Je tento titul vaší srdeční záležitostí?
Mám tento muzikál spíše jako zadání od pana ředitele. Nepatřím právě ani mezi velké fanoušky ani znalce tohoto muzikálu. Někteří se mi smějí, že neznám ani některé zásadní hlášky. Už ale studuji a diváci snad ocení ve svém oblíbeném příběhu můj nezaujatý pohled.

Proč podle vás „tady a teď" Limonádníka uvádět?
Je to legrace, a té je v naší čím dál pohnutější době třeba. Taky je to chytrý pohled na boj dobra se zlem formou naivního příběhu, který říká, že když se lidé perou, není z toho žádný užitek. Navíc se nakonec většinou zjistí, že: Padouch nebo hrdina, všichni jedna rodina!

Autor: Lenka Suchá

5.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brněnský dopravní podnik od začátku roku eviduje osmapadesát vozů, které vandalové poničili škrábanci, tagy nebo graffity.
3

Vandalové v tramvajích: vyčistit jeden čtvereční metr trvá dvěma lidem hodinu

Ilustrační foto.
1

Dětem ze školky zloděj ukradl houpací síť

Žena poslala podvodníkovi 110 milionů, proti rozsudku se odvolala

Brno – Případ jednapadesátileté Dany Niederlové, která vyvedla z firmy na Brněnsku více než 110 millionů korun a poslala je podvodníkovi, bude řešit Vrchní soud v Olomouci. Žena se odvolala proti rozsudku, kterým ji brněnský krajský soud poslal za finanční podvod značného rozsahu na devět let do vězení.

Oslaví symboly: mandle i víno. Unikátní stezka vede k rozhledně

Hustopeče /TIP NA VÍKEND/ – Stezkou protkanou několika stanovišti s úkoly se v sobotu vydají návštěvníci Hustopečí na Břeclavsku. Cíl? Tamní mandloňové sady.

Stromy skáceli kvůli opravám. Přišli jsme o ochranu před hlukem, vadí obyvatelům

Brno - Stínily a chránily lidi před hlukem, nakonec se staly obětmi oprav kabelového vedení. Lidi žijící v brněnské Kounicově ulici přišli o čtyři vzrostlé stromy.

Dlouhé volno? Můžeme si za něj sami, culí se Zaťovič

Brno – Když začalo play-off, bývalý bek brněnské Komety Jan Hanzlík přepnul do svého módu a maximálně se soustředil. Nynější forvard hokejové Komety Martin Zaťovič si i při zvýšené koncentraci vypjaté chvíle vyloženě užívá. „Play-off je třešnička na dortu. Člověk se na to připravuje celou sezonu, chce pohár. Vyžívám se v tom a těším se na další sérii," povídá dvaatřicetiletý útočník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies