VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Roman Válek: Monteverdi skvěle míchá staré s novým

Znojmo - Dirigent a umělecký ředitel Hudebního festivalu Znojmo Roman Válek připravuje premiéru scénické koláže Monteverdiho hudebního díla.

10.7.2013
SDÍLEJ:

Dirigent a spolupořadatel festivalu Roman Válek.Foto: DENÍK/Sylva Pavlačková

Téma lásky a války, hudba plná vášní a emocí. To vše obsáhne Combattimento – scénická koláž z díla italského skladatele Claudia Monteverdiho, která zazní v premiéře na Hudebním festivale Znojmo. Devátý ročník této přehlídky zahájí páteční karneval na znojemském Masarykově náměstí.

Stejně jako v předchozích letech připravujete spolu s orchestrem Czech Baroque Ensemble festivalovou premiéru – letos věnovanou Monteverdimu. Jak jste k nastudování přistoupili?

Provozování Monteverdiho hudby je velkým oříškem, a to jak z hlediska hudebního, tak inscenačního. V programu se vyskytují miniaturní operní formy, ale i nově 
inscenované původně ryze koncertní skladby. Základním prvkem však zůstává 
jakési opojení manýrismem vyhraněným citovým stylem počátku 17. století.

Zvolili jste Monteverdiho válečné a milostné madrigaly. V čem jsou výjimečné v porovnání s díly jiných skladatelů vrcholné renesance a raného baroka?

Z Monteverdiho nemálo oper se dochovaly pouze tři. Takže madrigaly – celkem devět obsáhlých knih, jsou logicky i právem v centru monteverdiovské dramaturgie. Monteverdi zde, a to je společný rys všech velkých tvůrců, mistrně spojuje prvky tradiční hudby 16. století s nastupující „seconda practicou", tedy něco jako new age 17. století. On ale kvalitní hodnoty nezavrhuje, ale opravdu skvěle míchá staré s novým, polyfonii s jednohlasem, zpěv bez nástrojů s orchestrálním doprovodem, niternost citové poezie se scénickými díly.

Název projektu zní Combattimento: víra, láska, naděje. Jak se zde tyto motivy prolínají?

Právě v manýrismu byly tyto pojmy ve středu duchovně filozofických úvah. Jsou to také pojmy vyskytující se v Osvobozeném Jeruzalému Torquata Tassa, textové předloze ústředního díla programu – Souboj Tankreda s Klorindou. Víra, láska, naděje jsou prvky společné pro pohany i křesťany, a tedy i univerzální hodnoty lidského ducha.

Co pro vás bylo nejobtížnější? A kterých nástrojů nejvíc využíváte?

Nejobtížnější je vlastně úplně všechno. Z dobových tisků Monteverdiho hudby se nedozvíte přesně, jaké nástroje mají hrát, jak rychle mají hrát, pěvecké linky jsou jen ve strohých notových hodnotách, takže je zde opravdu velký prostor pro improvizaci.

Pro uvedení premiéry i repríz jste zvolili poněkud netradičně kostel svatého Michala. Proč?

Chtěli jsme zhmotnit takzvané Theatrum Sacrum neboli divadlo v kostele, kterému se v minulosti věnovali například františkánští mniši. Manýristické myšlenky řeší svár těla a ducha, vztah k Bohu jako vyššímu poznání lidského ducha. Také zvukové mysterium chrámu Páně výborně svědčí dobovým nástrojům, například renesanční harfě, theorbám, o lidském hlasu nemluvě.

K nejočekávanějším z programu patří také koncert vokálního uskupení The King´s Singers. Co pro Znojmo připravují?

Bude to průřez duchovních děl Claudia Monteverdiho. The King's Singers je špičkovým světovým ansámblem, který je dnes legendou a pro mnohé stále vzorem – třeba právě jako v popu Beatles.

Festival pořádáte podeváté. Neplánujete nějaké změny v dramaturgii, třeba i v návaznosti na nadcházející 10. ročník?

Příští ročník bude opravdu pestřejší. Hlavní programové linie budou dvě: rok české hudby a výročí barokního skladatele J. P. Rameaua. V prvním případě vznikne unikátní koncert českých klasicistních symfoniků tvořících ve významných evropských centrech a operní stagiona se zaměří na operu Junon et Platée J. P. Rameaua. Chceme také diváky upozornit na neoddělitelnost hudební kultury 17. a 18. století, kde je potřeba propagovat trend historické hudby jako jednolitého vývoje bez škatulkování na klasicismus a baroko.

Co vše máte jako umělecký ředitel přehlídky na starosti?

Zahajuji festival populární přednáškou při úvodním filmovém představení, zkouším s hudebníky, zpěváky, koordinuji operní stagionu, na úvodním ceremoniálu přebírám spolu s prezidentem festivalu Jiřím Ludvíkem symbolický klíč od města z rukou starosty, účastním se společenských akcí, koncertů…

Máte možnost stihnout všechny z nich?

To bohužel ne. Stagiona zkouší téměř nonstop tři týdny, takže jsem rád, když se dostanu alespoň na některé. Ale snažím se.

Máte po skončení festivalu v plánu nějaké odreagování, letní dovolenou?

Bydlíme se ženou, psy leon-bergrem Johannem Sebastianem a pyrenejcem Monteverdim v lůnu Valašska uprostřed pastvin, takže máme svým způsobem dovolenou neustále (úsměv).

Co vás aktuálně kromě znojemského festivalu nejvíc zaměstnává?

Veškerý čas a energii věnuji svému ansámblu Czech Ensemble Baroque a jeho nejvýznamnějším aktivitám, což jsou kromě Znojemského festivalu také Letní škola barokní hudby na zámku Holešov, Třebíčský operní festival a především náš nový koncertní cyklus staré huby Bacha na Mozarta v brněnském Besedním domě.

A vaše nejbližší plány do budoucna?

Udělat hezkou farmářskou párty svým blízkým a milým k mému „trapnému" životnímu jubileu. Jinak se věnovat naplno propagaci hudby baroka a klasicismu, kterou je potřeba neustále zrovnoprávňovat vůči Verdimu a Dvořákovi.

Termín: od 12. do 27. července 2013
- dramaturgie se každý rok zaměřuje na dílo významného skladatele, letos je jím Claudio Monteverdi, od jehož smrti v listopadu uplyne 370 let
- k nejočekávanějším letos patří uvedení Monteverdiho díla Combattimento: víra – láska – naděje, dále koncerty King's Singers, Vojtěch Dyk a B–Side Band, vystoupení Pavla Šporcla, Zuzany Lapčíkové či vítězů interpretační soutěže Letní školy barokní hudby v Holešově
- součástí programu je i putování od varhan k varhanám s Martinem Jakubíčkem, jazzové matiné v přírodě, someliérské kurzy, cyklovyjížďka za jazzem, degustace vína a další akce.

Více na webových stránkách festivalu www.hudbaznojmo.cz

Autor: Markéta Stulírová

10.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

V brněnském babyboxu našli holčičku. Pupečník měla zavázaný provázkem na buřty

Před třemi lety se Miroslav Donutil a jeho syn Martin na scéně Divadla Husy na provázku setkali poprvé – v inscenaci Amadeus. Letos jejich herecké partneření pokračuje. Provázek uvede v premiéře inscenaci skandální hry Král Ubu.
9

Ubu králem aneb Donutilové se opět setkávají. Na scéně Husy na provázku

OBRAZEM: Lidé si připomněli oběti totality. Na pozůstatcích popraviště

Brno /VIDEO/ – Památku obětí totalit uctili lidé při pietním aktu na nádvoří bývalé věznice. K popravišti položili květiny i svíčky.

Obávaný dům v Žabovřeskách? Po protestech lidí chce radnice pozemek zpět

Brno – Sedmi stovkám lidí, kteří podepsali petici proti stavbě bytového domu v brněnské Plovdivské ulici, svitla naděje na úspěch. Bývalou výměníkovou stanici, na jejímž místě developer plánoval stavět byty, od něj chtějí získat žabovřeští radní. Rozhodli se tak po protestech obyvatel místního sídliště, o nichž už Brněnský deník Rovnost informoval.

Brněnská vlčice jede na líbánky do Ruska. Město ji darovalo moskevské zoo

Brno – Na osmnáct set kilometrů dlouhou cestu se vypraví samice vlka hřivnatého z brněnské zoo.

Na jízdu v cizím autě se posilnil alkoholem a drogami. Neměl ani řidičský průkaz

Brno /VIDEO/ - Kličkující Škoda Felicia upoutala pozornost policistů z oddělení hlídkové služby v brněnské ulici Tuřanka. Poté, co auto zastavili, vystoupil jedenadvacetiletý řidič a předložil doklady. Chyběl ovšem řidičský průkaz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies