VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Roman Válek: Monteverdi skvěle míchá staré s novým

Znojmo - Dirigent a umělecký ředitel Hudebního festivalu Znojmo Roman Válek připravuje premiéru scénické koláže Monteverdiho hudebního díla.

10.7.2013
SDÍLEJ:

Dirigent a spolupořadatel festivalu Roman Válek.Foto: DENÍK/Sylva Pavlačková

Téma lásky a války, hudba plná vášní a emocí. To vše obsáhne Combattimento – scénická koláž z díla italského skladatele Claudia Monteverdiho, která zazní v premiéře na Hudebním festivale Znojmo. Devátý ročník této přehlídky zahájí páteční karneval na znojemském Masarykově náměstí.

Stejně jako v předchozích letech připravujete spolu s orchestrem Czech Baroque Ensemble festivalovou premiéru – letos věnovanou Monteverdimu. Jak jste k nastudování přistoupili?

Provozování Monteverdiho hudby je velkým oříškem, a to jak z hlediska hudebního, tak inscenačního. V programu se vyskytují miniaturní operní formy, ale i nově 
inscenované původně ryze koncertní skladby. Základním prvkem však zůstává 
jakési opojení manýrismem vyhraněným citovým stylem počátku 17. století.

Zvolili jste Monteverdiho válečné a milostné madrigaly. V čem jsou výjimečné v porovnání s díly jiných skladatelů vrcholné renesance a raného baroka?

Z Monteverdiho nemálo oper se dochovaly pouze tři. Takže madrigaly – celkem devět obsáhlých knih, jsou logicky i právem v centru monteverdiovské dramaturgie. Monteverdi zde, a to je společný rys všech velkých tvůrců, mistrně spojuje prvky tradiční hudby 16. století s nastupující „seconda practicou", tedy něco jako new age 17. století. On ale kvalitní hodnoty nezavrhuje, ale opravdu skvěle míchá staré s novým, polyfonii s jednohlasem, zpěv bez nástrojů s orchestrálním doprovodem, niternost citové poezie se scénickými díly.

Název projektu zní Combattimento: víra, láska, naděje. Jak se zde tyto motivy prolínají?

Právě v manýrismu byly tyto pojmy ve středu duchovně filozofických úvah. Jsou to také pojmy vyskytující se v Osvobozeném Jeruzalému Torquata Tassa, textové předloze ústředního díla programu – Souboj Tankreda s Klorindou. Víra, láska, naděje jsou prvky společné pro pohany i křesťany, a tedy i univerzální hodnoty lidského ducha.

Co pro vás bylo nejobtížnější? A kterých nástrojů nejvíc využíváte?

Nejobtížnější je vlastně úplně všechno. Z dobových tisků Monteverdiho hudby se nedozvíte přesně, jaké nástroje mají hrát, jak rychle mají hrát, pěvecké linky jsou jen ve strohých notových hodnotách, takže je zde opravdu velký prostor pro improvizaci.

Pro uvedení premiéry i repríz jste zvolili poněkud netradičně kostel svatého Michala. Proč?

Chtěli jsme zhmotnit takzvané Theatrum Sacrum neboli divadlo v kostele, kterému se v minulosti věnovali například františkánští mniši. Manýristické myšlenky řeší svár těla a ducha, vztah k Bohu jako vyššímu poznání lidského ducha. Také zvukové mysterium chrámu Páně výborně svědčí dobovým nástrojům, například renesanční harfě, theorbám, o lidském hlasu nemluvě.

K nejočekávanějším z programu patří také koncert vokálního uskupení The King´s Singers. Co pro Znojmo připravují?

Bude to průřez duchovních děl Claudia Monteverdiho. The King's Singers je špičkovým světovým ansámblem, který je dnes legendou a pro mnohé stále vzorem – třeba právě jako v popu Beatles.

Festival pořádáte podeváté. Neplánujete nějaké změny v dramaturgii, třeba i v návaznosti na nadcházející 10. ročník?

Příští ročník bude opravdu pestřejší. Hlavní programové linie budou dvě: rok české hudby a výročí barokního skladatele J. P. Rameaua. V prvním případě vznikne unikátní koncert českých klasicistních symfoniků tvořících ve významných evropských centrech a operní stagiona se zaměří na operu Junon et Platée J. P. Rameaua. Chceme také diváky upozornit na neoddělitelnost hudební kultury 17. a 18. století, kde je potřeba propagovat trend historické hudby jako jednolitého vývoje bez škatulkování na klasicismus a baroko.

Co vše máte jako umělecký ředitel přehlídky na starosti?

Zahajuji festival populární přednáškou při úvodním filmovém představení, zkouším s hudebníky, zpěváky, koordinuji operní stagionu, na úvodním ceremoniálu přebírám spolu s prezidentem festivalu Jiřím Ludvíkem symbolický klíč od města z rukou starosty, účastním se společenských akcí, koncertů…

Máte možnost stihnout všechny z nich?

To bohužel ne. Stagiona zkouší téměř nonstop tři týdny, takže jsem rád, když se dostanu alespoň na některé. Ale snažím se.

Máte po skončení festivalu v plánu nějaké odreagování, letní dovolenou?

Bydlíme se ženou, psy leon-bergrem Johannem Sebastianem a pyrenejcem Monteverdim v lůnu Valašska uprostřed pastvin, takže máme svým způsobem dovolenou neustále (úsměv).

Co vás aktuálně kromě znojemského festivalu nejvíc zaměstnává?

Veškerý čas a energii věnuji svému ansámblu Czech Ensemble Baroque a jeho nejvýznamnějším aktivitám, což jsou kromě Znojemského festivalu také Letní škola barokní hudby na zámku Holešov, Třebíčský operní festival a především náš nový koncertní cyklus staré huby Bacha na Mozarta v brněnském Besedním domě.

A vaše nejbližší plány do budoucna?

Udělat hezkou farmářskou párty svým blízkým a milým k mému „trapnému" životnímu jubileu. Jinak se věnovat naplno propagaci hudby baroka a klasicismu, kterou je potřeba neustále zrovnoprávňovat vůči Verdimu a Dvořákovi.

Termín: od 12. do 27. července 2013
- dramaturgie se každý rok zaměřuje na dílo významného skladatele, letos je jím Claudio Monteverdi, od jehož smrti v listopadu uplyne 370 let
- k nejočekávanějším letos patří uvedení Monteverdiho díla Combattimento: víra – láska – naděje, dále koncerty King's Singers, Vojtěch Dyk a B–Side Band, vystoupení Pavla Šporcla, Zuzany Lapčíkové či vítězů interpretační soutěže Letní školy barokní hudby v Holešově
- součástí programu je i putování od varhan k varhanám s Martinem Jakubíčkem, jazzové matiné v přírodě, someliérské kurzy, cyklovyjížďka za jazzem, degustace vína a další akce.

Více na webových stránkách festivalu www.hudbaznojmo.cz

Autor: Markéta Stulírová

10.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Maloměřické nádraží v Brně. Ilustrační foto.
3

Obřany chtějí zastávku vlaku. Podle železničářů je stavba v nedohlednu

Nejvyšší soud v Brně staví moderní přístavbu. Zaplatí za ni 114 milionů.
1 3

Nejvyšší soud staví přístavbu za 114 milionů. Soudní procesy to nezkrátí

První ročník BeerFest Brno nabídl šedesát druhů piv a koncerty oblíbených kapel

Brno - Na stadionu za Lužánkami v Brně v sobotu uspořádali organizátoři první ročník pivního festivalu. Šedesát druhů piva, koncerty českých a slovenských kapel a dobré jídlo. Tak vypadal BeerFest Brno. „Pivní festival v Brně chyběl, rozhodli jsme se proto založit novou tradici,"řekl organizátor David Kopp. dodal, že v případě úspěchu akci zopakují.

Hollan: Spory s Bielkem jsme neměli, říká o konci šéfa odboru dopravy

Brno - Náměstek brněnského primátora pro dopravu Matěj Hollan popírá souvislost odchodu Vladimíra Bielka z funkce vedoucího odboru dopravy magistrátu s aktuálními problémy v dopravě. „Je to nesmysl,“ tvrdí.

Kobyla spadla do díry u bazénu. Před utonutím ji zachránili hasiči a jeřáb

Lelekovice /FOTOGALERIE/– V technické šachtě bazénu se zaklínil kůň v Lelekovicích na Brněnsku. V neděli ráno našel majitel kobylu uvězněnou v šachtě s otvorem o průměru zhruba metr a půl. V následujících minutách nastalo drama, prostor se totiž začal plnit vodou z přilehlého bazénu, podle hasičů patrně kvůli poškozenému potrubí.

Stopy brněnských Židů sleduje stezka mladé studentky

Brno – Netradiční cestou po stopách židovských obyvatel Brna se vydala dvaadvacetiletá studentka Fakulty architektury Vysokého učení technického Adéla Vepřková. Ve svém předmětu Design manuál vytvořila speciální informační tabule pro interaktivní stezku, která Brňany provází po místech spjatých s židovskou minulostí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení