VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Romeo a Julie je svižnou i zábavnou podívanou

Brno /RECENZE/ - Brněnská Mahenova činohra vstoupila do sezony zdařilým nastudováním Shakespearovy tragédie Romeo a Julie v režii Zdeňka Černína.

30.9.2012 2
SDÍLEJ:

Brněnští herci si v inscenaci Romea a Julie poradili i s několika obtížnými šermířskými souboji (na snímku zleva Petr Halberstadt, Jakub Šafránek a Petr Bláha).Foto: Jana Hallová

Jak moderně a poutavě zpracovat notoricky známý titul, a nepouštět se přitom do žádných násilných aktualizací, předvedl ve své první premiéře sezony soubor brněnské Mahenovy činohry. Shakespearovu tragédii Romeo a Julie nastudoval režisér Zdeněk Černín s vtipem, nadsázkou, akčností soubojů i nezbytnou romantikou milostných scén.

Hašteření znepřátelených rodů startuje Černín prologem na forbíně, kde se setkává dvojice sluhů od Monteků a Kapuletů. Jejich zprvu nevinná rozmluva vyústí v obří šarvátku, do níž se po zvednutí opony zapojují snad všichni ve Veroně. A konflikt je na světě.

Láska zuřila jak vítr

V podobně svižném tempu se vzápětí rozjíždí i samotné představení, které po celou dobu neztrácí dech. Scény mají spád, nepostrádají humor, nápaditost ani zdařile secvičené šermířské souboje. Diváci jsou do děje nenásilně vtahováni i opakovanými nástupy herců z hlediště. Ve druhé polovině, v níž děj spěje neodvratně k tragickému konci, potom dostávají více prostoru lyrické pasáže a ztišené promluvy.

Atmosféru vhodně doplňuje hudební složka, pro níž skladatel David Rotter našel rozpětí od moderně rytmických songů až po komorní skladby s doprovodem klavíru. Chytlavá je především ústřední melodie s refrénem Láska ve mně zuřila jak vítr nazpívaná Ondřejem Rumlem a Terezií Rotterovou.

A jak už je tak trochu u režiséra Černína zvykem, nechybí v inscenaci ani nahota, byť jen vteřinová. Prostor dostává při prakticky jediné společné noci obou milenců v Juliině ložnici.

Scénu a kostýmy režisér Černín „zdědil" z původní koncepce Martina Stropnického, který měl inscenaci původně nastudovat v závěru minulé sezony, ale musel z ní uprostřed zkoušek ze zdravotních důvodů odstoupit. Obojí však ve výsledném tvaru nijak výrazně neruší a vcelku koresponduje i s Černínovým pojetím.

Scénu laděnou do rudé barvy tvoří zužující se koridor se šikmou. Zadní otevřený prospekt přitom slouží k jednoduchým projekcím či efektní stínohře masek při maškarním plese. Snad jen méně efektnosti by slušelo závěrečné scéně v hrobce Kapuletů, kde množství závěsných lustrů působí nevkusně a rušivě.

Ve vztazích mezi jednotlivými postavami nepřichází Černín s nijak objevným výkladem, ale v dobrém slova smyslu se snaží o tradiční podání příběhu. U některých postav jen více „zlidštil" jejich chování a přiblížil je dnešku, takže třeba Kapuletová si dává na noc pleťovou masku z okurek, chůva máčí nohy v lavoru anebo mnich Vavřinec čeká v kapli na Romea nenuceně v tureckém sedu.

Do titulní role možná trochu překvapivě obsazený Jakub Šafránek, který není zrovna klasickým prototypem milovníka, našel pro Romea příjemně civilní polohu a bez problémů si poradil i s veršovaným textem.

O něco rozpačitěji si s rolí Julie poradila Magdaléna Tkačíková, která vedle Šafránka i na autorem předepsaných čtrnáct let působila až příliš vyspělě. Vděčným zdrojem humoru jsou pro diváky scény s chůvou, kterou Tereza Grozsmannová vybavila bodrou zemitostí a prostořekostí.

Mahenova činohra zahájila novou sezonu zdařilým nastudováním Shakespearovy klasiky, ze kterého čiší znatelná energie a nasazení. Jakoby tak dával soubor prozatímně vedený Petrem Halberstadtem najevo, že po měsících nejistoty je opět na vzestupu.

(Psáno z reprízy 16. září)

Mahenovo divadlo

Inscenace: Romeo a Julie

Autor: William Shakespeare

Režie: Zdeněk Černín

překlad:Martin Hilský

scéna: Daniel Dvořák

kostýmy: Sylva Zimula Hanáková

hudba: David Rotter

hrají: Magdaléna Tkačíková, Jakub Šafránek, Jana Štvrtecká, Jan Grygar, Petr Halberstadt, Petr Bláha, Tereza Groszmannová aj.

Premiéra: 13. září 2012

Nejbližší reprízy: 2. října 2012 (zač. 19.00 hod.) a 13. října 2012 (zač. 17.00 hod.)

Uvedla: činohra Národního divadla Brno

Autor: Lenka Suchá

30.9.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Začínají Brněnské dny pro zdraví. Nabídnou lukostřelbu i masáže

Ilustrační foto.
1

Na fotbalový stadion dohlédne šest nových kamer. Časem jich bude přibývat

Skřeti na Špilberku. Temný fantasy svět láká na boj i rituální pohřeb šamana

Brno /FOTOGALERIE/ – Řev skřetů, střelba z kuše či rituální pohřeb šamana. Na to a mnohem více se mohou těšit Brňané již tuto sobotu na Špilberku. Začíná totiž zcela nová výstava pod názvem Jeden kmen, při níž se fanoušci fantasy ponoří do světa skřetího kmene Snaga.

Noční závod 5|10 mil Brnem zavede bežce s čelovkami na Špilberk

Brno – Při pohledu z dálky si nejspíš někdo řekne, že na hrad Špilberk útočí světlušky. Přitom se na brněnskou dominantu v sobotu večer budou škrábat pouze účastníci Nočního běhu 5|10 mil Brnem. Už čtvrtý ročník závodu opět provede aktéry historickým centrem města přes Špilberk, Petrov, Zelný trh i Starou a Novou radnici.

Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

Vyškov - Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

Zdravotnictví čeká velký třesk. Síť nemocnic prořídne

Nic podobného se prozatím žádnému z českých ministrů nepodařilo, přestože si to všichni přáli: koncentrovat lékařskou péči do velkých nemocnic. Zrušit část malých špitálů nebo je změnit na léčebny dlouhodobě nemocných je totiž politická sebevražda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení