VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rusalka: hudební klenot s přeplácanou scénou

Brno /RECENZE/ - Nejnovější premiérou v Janáčkově divadle je nová inscenace Rusalky klasická opera Antonína Dvořáka a Jaroslava Kvapila. Na repertoár brněnského Národního divadla se tak vrátilo dílo, které by mělo být jeho trvalou součástí. Velké očekávání se naplnilo tak ze sedmdesáti procent. Představení to je nepochybně velmi silné, hudebně strhující, k dokonalosti mu však „cosi“ schází.

28.2.2012 1
SDÍLEJ:

Pavla Vykopalová v roli Rusalky podala svůj životní výkon, démonickou Ježibabu ztvárnila Helena Zubanovich. Foto: Jana Hallová

Režisér Vladimír Morávek, známý především jako umělecký šéf Husy na provázku, navázal na současný trend ve světové operní režii a pojal tuto pohádkovou symbolistní operu jako scénickou báseň, tedy výrazně autorsky.

Ač výrazně prostříhaná, zabrala opera i tak něco málo přes tři hodiny. Po úžasném začátku prvního dějství měla kvalita inscenace bohužel sestupnou tendenci, a to především z hlediska režie. Morávek pojal Rusalku jako velký archetypální příběh o ztracené nevinnosti a poznání, po jehož učinění není cesty zpět; mohutné katarzi, která je smyslem celého dramatu, v syžetu pečlivě vyklestil cestu, zejména odstraněním komické scény Hajného, Kuchtíka a Ježibaby. V rovině mizanscény však diváka záměrně mate, ztěžuje jeho vnímání množstvím vedlejších, v libretu se nevyskytujících postav a užíváním aluzí a symbolů. Některé myšlenky naopak podává až moc „po lopatě“ (holčička jako symbol nevinnosti). Výsledkem je barokně působící, košatý výjev odehrávající se ve více scénických plánech, situovaný do jakéhosi mýtického bezčasí, do světa mísícího historické, pohádkové a bájné atributy.

Nejproblematičtější složkou inscenace je scéna (Daniel Dvořák) a kostýmy (Sylva Zimula Hanáková). Momenty velké umělecké síly, mísící výtvarná východiska české moderny (Preisler) a svobodovskou scénografickou tradici, si zde podávají ruku s okamžiky ztráty vkusu a soudnosti. Jedním slovem: přeplácanost. Jak skvělá byla scéna v úvodu prvního dějství ve své čistotě a promyšlenosti, s působivou videosmyčkou promítanou na pozadí!

Zvukový klenot

Hudebně se však Rusalka mimořádně vydařila. Dirigent Jaroslav Kyzlik má s touto partiturou řadu zkušeností, a vybrousil z ní zvukový klenot. Po úvodní perfektní předehře s přesně vypracovanou dynamikou a dramaticky úsečnými frázemi byly zvlášť působivé především časté plochy samostatné symfonické hudby, geniální ve své barevnosti a kompozičním mistrovství. Hudební tok dokázal Kyzlink adekvátně přidušovat a opět gradovat, čímž udržoval posluchače ve stálém napětí, uvolňovaném v místech romanticky vypjatého patosu. Až na pár kiksů v žestích hrál orchestr velmi čistě a soustředěně.
 
Pavla Vykopalová v hlavní roli Rusalky podala zřejmě svůj životní výkon: vynikající srozumitelnost zpívaného slova, kantiléna a především těžko fingované prožití role. Velmi dobrý byl také na hlas tlačící, svéráznou barvou disponující Peter Berger v roli Prince a vážný Jiří Sulženko jako Vodník. Ježibaba, ztvárněná polskou mezzosopranistkou Helenou Zubanovich, je démonická, přitažlivá, s přízvukem deklamující a především skvěle zazpívaná. Cizí kněžně (Iveta Jiříková) šlo špatně rozumět, barva hlasu (dramatický soprán) byla však adekvátní. Z vedlejších rolí mě velmi potěšily tři žínky (Tereza Merklová Kyzlinková, Jana Wallingerová a Radka Hudečková), přesvědčivé v sólových výstupech i ansámblech. Sbor zpíval tradičně solidně.  

V jednotlivostech bylo představení nesmírně silné a zábavné, opera jako celek však nedržela pohromadě, divák byl tak zaujat jednotlivými podněty, že se výsledný dojem silné dramatické linie neustále kamsi vytrácel… Škoda. I přes všechny nedostatky jde rozhodně o jedno z nejnadějnějších čísel na repertoáru Janáčkovy opery za poslední dobu. Dodejme jen, že paralelně probíhající Heřmanova inscenace v pražském ND je méně originální, avšak klasičtější ve smyslu uměřenosti a úcty k textu.

MILOŠ ZAPLETAL (autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně)

Autor: Redakce

28.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mladý útočník brněnské Komety Martin Nečas.
1

Co nyní předvádíme, je hrůza, řekl útočník Komety Nečas

Franci Litsingi.

Zbrojovka touží po domácí výhře, kterou v tabulce přeskočí Liberec

Soutěžila v Miss aerobik, teď zvedá činky. Její rady sleduje dvanáct tisíc lidí

Brno - O cvičení, zdravé výživě a zážitcích ze soutěže Miss aerobik či z mistrovství republiky ve vzpírání vede třiadvacetiletá Lucie Minářová z Brna blog. Její rady sleduje dvanáct a půl tisíce lidí. S aerobikem začala před osmnácti lety. „Vyzkoušela jsem téměř všechny jeho formy, od stepaerobiku až po trenérství," říká.

Červená světla u železnice? Ženě s třemi dětmi v přecházení nevadila

Brněnsko – Hazard s životy a zdravím předvádělo na železničních přejezdech dvanáct lidí, které zachytili policisté při bezpečnostní akci tento týden. Kontrolovali, jak chodci i řidiči překonávají přejezdy, když svítí výstražná červená světla. „Odstrašujícím případem je počínání osmačtyřicetileté ženy, která v Nedvědici doprovázela trojici dětí. Ženu nezajímala výstražná světla na tamním závorami nechráněném přejezdu," uvedl v pátek policejní mluvčí Bohumil Malášek.

AKTUALIZOVÁNO

Kometa selhala 2:5 proti Třinci, porazila se vlastními góly

Brno – Jen lepší skóre oddálilo pokles hokejistů brněnské Komety na sedmé místo extraligové tabulky, které znamená pouze předkolo play-off. Kometa v pátečním 49. kole extraligy doma jasně podlehla 2:5 Třinci, Chomutov si připsal bod za porážku 3:4 ve Zlíně po nájezdech. Brňané dál tápou.

Z ulic Brna zmizely stovky billboardů

Brno - Více než dvě stovky nelegálních billboardů zmizely loni z brněnských ulic. Úředníci, kteří vyzývali majitele k jejich odstranění, byli dvakrát úspěšnější než v roce 2015. „Předloni jsme jich odstranili asi jen sto," připomněl zastupitel Brna-středu Michal Závodský.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies