VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rychlíkova Gazdina roba bez folklorního nánosu

Brno - Režisér Břetislav Rychlík šel při úpravě klasického dramatu Gabriely Preissové až na samou dřeň, působivosti příběhu ale neubral.

9.2.2009 6
SDÍLEJ:

Ze hry Gazdina roba.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Z reproduktorů zní štěkot psa, plápolají ohně, tlumené světlo vykrajuje ze tmy obrysy postav. Tak se začíná na jevišti Mahenova divadla odvíjet klasické drama Gabriely Preissové Gazdina roba v režii Břetislava Rychlíka.

Významné dílo českého venkovského realismu ožívá na této scéně po téměř třiceti letech (poslední uvedení s Ivanou Valešovou v titulní roli režíroval Zdeněk Kaloč v roce 1981). Brněnští diváci si však mohli stejný titul připomenout před půl rokem, když jej na Mezinárodní festival hudebního divadla Dokořán přivezlo pražské Divadlo pod Palmovkou. V režii Petra Kracíka si ústřední dvojici pohostinně zahráli Brňanům dobře známí Jitka Čvančarová a Petr Štěpán, v dalších rolích je doplnili ještě Zdena Herfortová nebo Zuzana Slavíková.

Zatímco pražská verze nabídla příběh v duchu obvyklé české inscenační tradice, Břetislav Rychlík se rozhodl jít při svém režijním debutu v brněnském Národním divadle jinou cestou. Původní předlohu, která i po letech zůstává ve svém tématu stále aktuální, zachoval. Obohatil ji však o nové prvky, které vždy plně korespondují s koloritem doby.

Vydatně si přitom pomohl nejen zážitky z vlastního dětství prožitého na Slovácku, mnohaletým úzkým kontaktem s tímto krajem, ale i povídkou Gabriely Preissové, ve které autorka příběh krajčířky Evy zpracovala nejdříve (otištěno roku 1886 v časopise Osvěta).

Hlavní Rychlíkova úprava spočívala v jazykové modernizaci textu, který zbavil všeho, čím se podle něj nechala Preissová při psaní unést: ozdobných manýrů, slovakismů a neobratných klišé. Hru seškrtal až na samou dřeň situací a slov a důkladně ji oprášil od veškerého folklorního nánosu. V konečném výsledku tak Rychlík divákům nepředkládá národopisnou přehlídku lidových krojů a zvyků ani slovácké omalovánky, ale syrově krutou tragédii se silnými emocemi a vášněmi.

Přispívají k tomu i nefolklorizující kostýmy Markéty Oslzlé, která bílé pánské košile a dámské šaty dozdobila černými lidovými motivy, které v podobě tetování pokračují i na tělech herců. Atmosféru dotváří minimalistická scéna Martina Černého s kukuřičným polem v pozadí, na které se pomocí dvou vertikálních panelů objevuje náznak interiéru Eviny chalupy či návsi. Ve druhé polovině zase slouží jako kulisa Mánkova gazdování v Rakousku jednoduchá dřevěná konstrukce.

Brněnští diváci nakonec nepřijdou ani o pravý a nefalšovaný moravský folklor, a to zásluhou živé hudecké muziky Petra Mičky z Horňácka. Jejich účast si režisér Rychlík zamluvil pro své nastudování dokonce rok dopředu! Trio muzikantů s působivými písněmi tak vytváří naprosto svébytný prvek brněnské inscenace .´Hudební složku navíc dokresluje scénická hudba Petra Hromádky, která se svými nervními až bolavými tóny naplno uplatňuje hlavně v tíživých momentech hry.

Strhující příběh se odvíjí ve svižném tempu i díky vyrovnaným hereckým výkonům. Eva Novotná a Václav Vašák jako ústřední dvojice Evy a Mánka Mešjaného spolu v krátkém čase předvádějí další z výborných jevištních partnerství (v minulé sezoně Můj Nestroy, v letošní Marnie v Redutě). Eva Novotná obdařila postavu vzdorovité a tvrdohlavé ženy dynamickým i křehkým projevem, nářečím mluví přirozeně, navíc přidává i vydařené pěvecké sólo.

Osobitá Rychlíkova interpretace Gazdiny roby nechává z jeviště znovu zaznít témata nešťastné lásky, předsudků, sociálních rozdílů a náboženské nesnášenlivosti. A s těmi se lidé potýkali na konci předminulého století stejně jako dnes.

Autor: Lenka Suchá

9.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vzácná onemocnění si lidé připomínají poslední únorový den. Ve středu se při té příležitosti sešli odborníci v Mendelově muzeu Masarykovy univerzity v Brně.

Jeden ze dvou tisíc. V Brně připomněli vzácná onemocnění

Ilustrační foto.
5

Nejdelší vlaková výluka v historii Brna zavře na sto dní hlavní nádraží

Není jednoduché hrát dva měsíce pod tlakem, řekl Kováčik po přímém postupu

Brno – Se spoluhráči zvládl vypjatý duel. Obránce hokejové Komety Jozef Kováčik přispěl k výhře 3:1 nad Chomutovem a jisté pozici v elitní šestce tabulky extraligy.

Kapitán Komety Čermák má po zásahu pukem otřes mozku, zlomený nos a otok na oku

Brno - Kapitán hokejistů Komety Brno Leoš Čermák utrpěl v úterním extraligovém utkání s Chomutovem otřes mozku, otok na oku a zlomeninu nosu. Zranění osmatřicetiletého útočníka specifikoval klub na sociálních sítích a doufá, že týmu ještě v této sezoně v play-off pomůže. Po výhře 3:1 nad Chomutovem si Kometa zajistila přímý postup do čtvrtfinále.

Abraham chce v nové sezoně MotoGP dojíždět na bodech. Ducati mi sedí, libuje si

Praha, Brno - Motocyklový jezdec Karel Abraham by se při svém návratu do seriálu mistrovství světa MotoGP rád pohyboval na bodovaných pozicích. Po nedávných testech věří, že se mu to podaří. Zároveň si však uvědomuje, že teprve ostré závody mu ukážou, jak je na tom ve srovnání se soupeři v královské kategorii doopravdy.

Nucení k prostituci i znásilnění popřela. Znalec: Obvinění mělo reálný základ

Brno – U krajského soudu v Brně pokračoval ve středu proces se sedmačtyřicetiletým Vladimírem Reisem, který podle obžaloby opakovaně slovně i fyzicky napadal svou družku, nutil jí k prostituci a dokonce se jí sám několikrát pokusil znásilnit. Jeho družka však své předchozí obvinění v úterý popřela. Soud tak nakonec obžalovaného viny zprostil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies