VYBERTE SI REGION

S muži se do HaDivadla stáhla nudná mračna

Brno /RECENZE/ - Nová inscenace brněnského HaDivadla Soumrak samců je směsicí prapodivných jinotajů a lascivních výpovědí, která začne brzy nudit.

14.11.2012
SDÍLEJ:

Na prázdném jevišti se setká pětice výrazově rozmanitých herců Cyril Drozda, Jiří M. Valůšek, Marián Chalány (na snímku), Jan Grundman a Jan Lepšík. Ve třech obrazech představují optikou autorky Daubnerové dnešní muže, jejich touhy a komplexy.Foto: Lukáš Smýkal

Pohybově vizuální performance Soumrak otců chce nahlédnout svět dnešních chlapců, mužů a chlapáků. Pokud na hru divák zavítá, neměl by si však zapomenout koupit program. Je v něm totiž víc zajímavých myšlenek, než v inscenaci samotné.Měla to být autentická výpověď o maskulinitě dneška. Netendenční a stereotypy nesvázaný pohled na aktuální společenský problém, kdy v důsledku globální estrogenizace muži ztrácejí své pozice dobyvatelů a vůdců rodinných smeček. To vše navíc jako originální performance plná tance a obrazů.

Touhy a komplexy

Inscenaci Soumrak otců věnovala její autorka, slovenská režisérka Sláva Daubnerová, všem milovníkům mafiánských filmů, domácím kutilům, manželům a otcům i těm, kteří by raději před tím vším utekli do hlubokých lesů. Vše z toho hra skutečně obsáhla. Jen je to tak důsledně zakleté do tanečně-vizuální sítě a směsice prapodivných jinotajů a lascivních výpovědí, že to všechno začne za chvíli nudit. Na prázdném jevišti se setkala pětice kvalitních a výrazově velmi rozmanitých herců Cyril Drozda, Jiří M. Valůšek, Marián Chalány, Jan Grundman a Jan Lepšík. Ve třech obrazech představují optikou Daubnerové dnešní muže, jejich touhy a komplexy.

První obraz se odehrává v obývacím pokoji, kde žijí muži-taťkové bloumající světem v trenýrkách a ponožkách. Jejich smyslem života je kutilství a sledování televizního kanálu, kde nejsou osiřelé, obézní a neurotické ženy, které znají ze svých ložnic. Úpěnlivě si navzájem stěžují, že nejsou těmi kovboji jako dřív, protože doma už dávno práská bičem jejich žena a že skutečné bohatství dneška je distribuováno nerovnoměrně, neb velká ňadra vidí všude, jen ne doma. Do toho střídavě pronikají hlasité vzlyky nad tím, že muži ztrácejí hlas, a také důrazné hekání, když tato parta kopuluje se vším, co se ocitlo na scéně, aniž by přitom vynechali toaletní mísu, stůl a televizní obrazovku.

V druhém obraze pozorujeme svět dokonalých mužů, kteří touží prorazit a být ještě lepší, než ti nejlepší. Jejich podvědomí jim přece dává jasné poselství, jak říká muž Jan Grundman: „Já nejsem blbej, jsem mladej, kvalifikovanej, bez předsudků, kterého si nemůže dovolit společnost postrádat." Zatímco z mužů v prvním obrazu sálá rezignace, v těchto mužích pumpuje agrese. Chtějí mít moc a jsou ochotní pro ni zemřít, protože jen s ní se nemusejí bát. A není prý pravdou, že snad nenávidí ženy. Mají na ně jen pořádný vztek, protože si je už nemohou podrobovat a stávají se tak sami loutkami v jejich hře.

V závěrečném posledním obraze se muži scházejí v lese. Je pro ně symbolem útěku ze světa, který se jim vymkl z rukou. Už nechtějí být dál ti pilní, co podávají výkony, uspokojují sexuální potřeby svých žen a poslouchají nekončící dětské žvatlání. Pak se v divadle rozsvítí světla, poklona herců, potlesk diváků a přichází prázdno.

Duševní striptýz

Je možné, že poprvé v životě bude divák z HaDivadla odcházet s pocitem, že se něco nepovedlo. Momentů, které dokážou vtáhnout a zaujmout, lze spočítat na prstech jedné ruky. Vinou však nejsou špatné herecké výstupy, ale spíš scénář a autorčina snaha udělat to celé takové zvláštní. Ono to je totiž přitom už dost zvláštní tím, že se jedná o skrytě tendenční a zaujatý pohled na mužství. Vypravěčem je totiž žena, což z hry jasně vystupuje.

Soumrak otců se tak na začátku jeví jako pozvánka na slibný večer při sklence dobrého vína se skupinou schopných a sebevědomých mužů, kteří vám bez ohledu na váš rodinný stav i věk jednoduše imponují. Jenže nakonec z tohoto večírku divák prchá po hodině a půl. Jakoby jej hostitelé donutili vypít flašku teplého levného šampaňského, vyslechl si stovky lechtivých komentářů k uzoufání zakomplexovaných mužů a v závěru shlédl hromadný duševní i fyzický striptýz. Nakonec tak po zhlédnutí celého tohoto entrée zůstane v hlavě ležet jediná otázka: Proč jsem tu chlapeckou vzlykavost těm chlapům vůbec nevěřil?

IVA ČERNÁ (autorka je publicistka)

Autor: Redakce

14.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Bída na závěr chabého podzimu. Zbrojovka remizovala s Karvinou

Brno – Fotbalisté Zbrojovky v posledním podzimním utkání nejvyšší soutěže remizovali na domácím trávníku s Karvinou 1:1. Skórovali Jan Šisler a v nastavení Lukáš Vraštil.

EXKLUZIVNĚ

Kempný si zvyká na dril v NHL: I na rozbruslení před zápasem se jedou bomby

Chicago, Brno /ROZHOVOR/ - Nasedl na vysněný kolotoč nejprestižnější hokejové soutěže světa, z kterého ani na chvíli nesmí vyskočit. Bývalý obránce brněnské Komety Michal Kempný vstřebává první zápasové dávky v NHL. Zatím odehrál dvacet utkání a už si vyzkoušel i dril tří zápasů v pěti dnech.

Policie obvinila souzeného Íránce Zadeha z ovlivňování svědka

Brno – Policie v sobotu obvinila podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, který je souzený za daňové úniky, že se měl podílet na ovlivňování svědka. Nyní ještě probíhají výslechy. Po poledni to sdělil Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu. V současné době je na svobodě díky vysoké kauci, kterou složil na začátku roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies