VYBERTE SI REGION

Sdružení Thalia: Prostor pro divadlo

Vyškov /MALÁ DIVADLA JIŽNÍ MORAVY/ – Další díl seriálu Deníku Rovnost představuje občanské sdružení, které ve Vyškově pěstuje amatérské divadlo.

28.5.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
8 fotografií
Hrát na vážnou strunu i na tu veselou nedělá hercům ze souborů sdružení Thalia problém. Na jevišti se dokážou pustit di dramatu Služky, nebo si střihnou obrazy z partnerského života v představení Krize aneb ještě jedna pohádka o lásce.

Hrát na vážnou strunu i na tu veselou nedělá hercům ze souborů sdružení Thalia problém. Na jevišti se dokážou pustit di dramatu Služky, nebo si střihnou obrazy z partnerského života v představení Krize aneb ještě jedna pohádka o lásce.Foto: archiv Thalie

Co spojuje festival Trdlinky, divadlo Bez Střechy a soubor Gedeten, který se zaměřuje výhradně na pohádky? Především občanské sdružení Thalia, díky kterému všechny zmíněné soubory a akce fungují. Seriál Malá divadla jižní Moravy dnes patří uskupení vyškovských amatérů, kteří pomáhají mladým tvůrcům regionu.

„Občanské sdružení vzniklo v roce 1996. U jeho zrodu stála myšlenka podpořit amatérské umělecké aktivity ve Vyškově a jeho okolí. Snažíme se amatérským umělcům vytvořit, či dojednat podmínky, které by jim umožnily rozvíjet jejich tvůrčí schopnosti a realizovat umělecké plány. Na založení a vzniku sdružení se v jeho úplných začátcích podíleli hlavně Alexandr Novák a Hana Vymazalová. Podnětem byla také potřeba nějak formálně zaštítit vznikající divadelní festivaly amatérských divadel jako Trdloviny nebo dětskou divadelní přehlídku Trdlinky,“ zavzpomínala na počátky sdružení jedna z jeho vůdčích osobností, herečka Olga Pitelová.

Pod křídly Thalie nyní působí několik divadelních spolků, každý z nich se přitom zaměřuje na jiný druh repertoáru. Některé soubory dokonce vnikly už před založením Thalie. „To je případ divadla Netrdlo, které funguje od osmdesátých let. Většina souborů pak vznikla spontánně v průběhu let devadesátých. „Divadlo Trdla vzniklo v roce 1997 jako pokračování Školičky dramatické výchovy a divadelních táborů. Vzniklo také divadlo Gedeten, zaměřené především na tvorbu pohádek. Z dalších uskupení to pak bylo třeba divadlo G. V novém tisíciletí pak spatřilo světlo světa Divadlo bez střechy, to je zaměřené spíše na představení pro náročnějšího diváka,“ vyjmenovala Pitelová.

Občanské sdružení se přitom věnovalo i poezii. „V Knihovně Karla Dvořáčka ve Vyškově jsme v letech 2003 až 2008 pořádali Rýmované večery. Pořádali jsme je jednou měsíčně a byla na nich k slyšení nejen poezie, ale také scénická čtení her,“ upřesnila Pitelová.

Téměř čtyřicetičlenná Thalia má za sebou už řadu úspěchů. Největším z nich byla účast na mezinárodní přehlídce amatérských divadel v Turecku. „Bylo to díky představení Maryša. Nazkoušel je v roce 1998 soubor Trdla, o rok později jsme se s ním zúčastnili Jiráskova Hronova a v roce 2000 jsme byli vybráni jako reprezentanti České Republiky na mezinárodním festivalu amatérských divadel v tureckém Denizli,“ vysvětlila Pitelová.

V současné době soubory Thalie baví diváky dramatem Jeana Geneta Služky v podání divadla Netrdlo, nebo hrou souboru Trdla Jak jsem umřel. Obrazy z partnerského soužití s názvem Krize aneb ještě jedna pohádka o lásce hrají členové Divadla Bez Střechy.

Thalia: sdružení vyškovských divadel

* občanské sdružení vzniklo v roce 1996.

* Thalia zaštiťuje několik souborů, mezi které patří divado Bez Střechy, divadlo Netrdlo, soubor Trdla, Gedeten, či divadlo G.

* nejbližší představení Thalie jsou Služky, které divadlo Netrdlo zahrjaje 28. května na festivalu Ludmily Cápkové v Kroměříži.

Režisér a herec Thalie Alexandr Novák říká:

Divadlo je jako tetování

Brno /ROZHOVOR/ - Alexandr Novák je jedním z důležitých členů sdružení Thalia. Když je v devadesátých letech zakládal, měl za sebou už mnoho divadelních zkušeností ze souboru Netrdlo.


V souborech Thalie režírujete od vzniku sdružení?
Působil jsem už před vznikem Thalie v souboru Netrdlo, ve kterém jsem působil od jeho založení. V Netrdlu jsem po odchodu zakladatele Zdeňka Řehky převzal režii, později jsem zakládal další soubory jako Trdla, malá Tdrýlka, nebo Gedeten.

Která témata vás při režijní práci zajímají?
Jak člověk postupuje životem, tak se jeho zájem o některá témata vyvíjí. Teď mám období, kdy chci jít v divadle víc do hloubky, zajímá mě například chytrý humor. Mám proto rád například ruské a vůbec východní autory, kteří mi jsou blízko myšlenkově i sociálně. Přitom člověk nemůže žít jen komediemi, někdy je třeba sáhnout po dramatu, jít jiným směrem.

Jak těžké je pracovat s amatérskými herci?
Za těch zhruba dvacet let, co se divadlu věnuji, je vidět určitá změna v přístupu lidí. Doba je zkrátka jiná, čas se pro každého stává luxusem a stále méně lidí jej chce věnovat něčemu jinému než rodině a práci. U amatérského divadla to funguje tak, že lidé je dělají dobrovlně, tedy musí mít chuť A takových lidí je podle mě ve Vyškově ještě stále dost

Která z představení Thalie pro vás byla něčím výjimečná?
To se těžko posuzuje, musel bych říct, že každé. Ale z těch posledních to byla Maryša, Služky od Jeana Geneta a Kunderův Jakub a jeho pán.

Máte nějaké režijní sny?
Mám spíš noční můry, budu dělat na představení, které mě nebude bavit a já je budu muset dokončit. To divadla raděj nechám. I když divadlo se opouští těžko, je jako tetování, máte je pod kůží. Konkrétní kus, který bych teď chtěl dělat, nemám.

Autor: Tomáš Soldán

28.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies