VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šermují s přesností akrobatického rokenrolu

Brno /MALÁ DIVADLA JIŽNÍ MORAVY/ - Seriál Deníku Rovnost představuje brněnský soubor DiMaS, který se nechává inspirovat dobou Karla IV. i husitskými válkami.

27.6.2011
SDÍLEJ:

SOUBOJE NA SCÉNĚ. Chrániče, šermířské vesty či kukly členové společnosti DiMaS nepoužívají. „Šerm, který secvičujeme dle přesné choreografie, má divadelní charakter a maximální úraz je modřina či oděrka,“ říká Josef Vorel.Foto: archiv společnosti DiMaS

Ovládají meče, kordy, šavle a přitom je spojuje láska k divadlu. Soubor DiMaS, který pro svá vystoupení čerpá náměty z českých dějin, v Brně působí téměř pět let. Historii i současné směřování tohoto uskupení přibližuje další díl sobotního seriálu Malá divadla jižní Moravy.

„DiMaS se zformoval převážně z bývalých členů různých spolků zabývajících se historickým šermem, divadlem či historickou hudbou. V současnosti je nás sedm a přínos každého z nás tkví – stejně jak u většiny amatérských spolků, v naší civilní profesi a zálibách. Zkrátka truhlář či zámečník vyrábí rekvizity, jiný zas tvoří webové stránky. Každý má v souboru své uplatnění i mimo jeviště,“ říká stávající vedoucí společnosti Josef Vorel.

Divadelní vzdělání nikdo z členů souboru nemá, přesto tímto druhem uměleckého vyjádření všichni aktivně žijí. „Účastníme se různých seminářů zaměřených na oblast kolem divadla, někteří už dokonce mají zkušenosti z kamenných divadel či z filmu,“ uvedl Vorel. Dosud má DiMaS na repertoáru jednu ucelenou inscenaci – Příměří. Premiéra byla v srpnu 2009 na slovenském hradě Děvín. „Hru jsme z důvodu různorodého prostředí nastudovali ve dvou kostýmově odlišných variantách. Jednak v kostýmech z přelomu 14. a 15. století (gotika), a pak také z období třicetileté války (rané baroko). Inspirovala nás známá hra Noc na Karlštejně od Jaroslava Vrchlického,“ přibližuje inscenaci vedoucí souboru.

Spolu s inscenací Příměří DiMaS uvádí různé krátké skeče postavené hlavně na šermu, a ukázky soubojů, přičemž skeče a ukázky jsou téměř vždy součástí velkých akcí typu městských či hradních slavností.

Letos v srpnu soubor plánuje uvést dvě premiéry. „První s názvem Dobroš je příběhem vychytralého sluhy, pojednává o tom, jak lehce lze hlupáka napálit. Druhou je veršované představení Karkulka, kde je děj na téma klasické pohádky situován do historického Španělska. Představení je obohacené o španělský tanec a nechybí ani rozhodující závěrečný souboj mezi Donem Vlkem a myslivcem,“ přiblížil nové tituly Vorel. Upřesnil, že ve výběru se dost nechává ovlivnit současným trendem, panujícím ve špičce profesionálních divadelněšermířských spolků. „Veškeré naše hry jsou více méně humorné. Tematicky odlišné jsou hlavně v zápletce. Takže se dá říci, že si drží stejnou dramaturgickou linii,“ dodal Vorel.

Stálou zkušebnu společnost DiMaS nemá. V zimě si pronajímá tělocvičnu, od května do října se většinou zkouší v Lužáneckém parku. Nejčastěji pak soubor vystupuje na historických slavnostech, hradech a šermířských festivalech.

Nedílnou součástí všech vystoupení jsou zbraně, s nimiž má největší zkušenost Jiří Vesecký, který ovládá meč, kord, francouzský kordík, šavli, baton či kopí. „Nesmí se ale zapomenout, že se jedná hlavně o šerm scénický, a ne bojový,“ poznamenal Vorel.

Pasivní ochranu jako jsou chrániče, šermířské vesty či kukly však členové souboru nepoužívají. „Šerm, který cvičíme, má divadelní charakter a maximální úraz je modřina nebo oděrka. Souboje na scéně mohou sice být díky zvýšenému adrenalinu nebezpečnější, ale díky tomu, že jsou přesně choreograficky secvičeny s přesností akrobatického rokenrolu, zatím k vážnějším zraněním nedochází, a doufáme ani nedojde,“ dodává Vorel.

Kateřina Houdová, která stála u zrodu společnosti divadla a šermu DiMaS, říká: Někdo sbírá známky, já tance

ROZHOVOR - Téměř dva roky působila Kateřina Houdová v kapele středověké hudby Gothic. Nyní – u společnosti DiMaS, obléká barokní kostýmy. „Kromě postavy královny či Karkulky jsem pro nedostatek mužů ztvárnila i roli šermíře,“ říká osmatřicetiletá rodačka z Brna.

Jakou dovedností vládnete nejlépe?
Mou vášní byl vždy tanec. Jsem opravdový nadšenec. Když „vyletí“ nějaký nový taneční hit, mám nutkání jít alespoň na pár základních lekcí do kurzu. To mi pak stačí k tomu, abych si tanec rozvinula tak, jak to sama cítím. . Je to taková moje sběratelská vášeň, někdo sbírá známky a já tance. Takže je přirozené, že taneční pohyby využívám vždy a všude.

Jak vnímáte přítomnost zbraní v představeních?
Přiznám se, že k chladným zbraním cítím respekt. Nicméně jsem si zamilovala kord. Možná kvůli pohybovému půvabu, kterého při zacházení s kordem využívám, obzvláště když je náš šerm scénický.

Jak si obstaráváte kostýmy?
Kostýmy mi šije moje maminka většinou podle fotek a obrázků, které jsou na internetu. Má s tím sice trochu problém, protože jak říká „v Burdě ten střih není“, ale vždy mě překvapí svou nápaditostí, kvalitou a krásou s jakou je kostým ušitý.

Móda kterého období je vám blízká?
Vzhledem k mému typu postavy vím, a taky to tak cítím, že mi je nejbližší móda barokního období.

Vystupujete především na hradech a zámcích. Který máte nejraději?
Nedokážu upřednostnit žádný z našich hradů či zámků. Každý má své historické kouzlo.

Co vás na působení v souboru nejvíce baví?
Všechno. Jsem dost kreativní člověk a pocit, že se můžu s něčím někde předvést, potřebuji jako vzduch, který dýchám – bez něho se dusím.

DiMaS: historie

společnost DiMaS působí v Brně, vznikala postupně v letech 2006 - 2008

soubor se zformoval převážně z bývalých členů různých spolků zabývajících se historickým šermem, divadlem či historickou hudbou nebo tancem

v současnosti společnost tvoří sedm členů: Josef Vorel, Kateřina Houdová, Jiří Vesecký, Jakub Otych, Alena Kouřilová, Jiří Cichra a Martin Tauš

dosud soubor uvedl jednu ucelenou inscenaci, a to pod názvem Příměří. Premiéra byla 22. srpna 2009 na Slovensku na hradě Děvín. Dále soubor vystupuje s různými krátkými skeči využívajícími prvků šermu a soubojů

letošní v srpnu soubor uvede dvě nové inscenace: příběh vychytralého sluhy Dobroš a veršované představení Karkulka situované do období historického Španělska

Autor: Markéta Stulírová

27.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
2

Chcete lístky na Zbrojovku? Soutěžte s Deníkem Rovnost

Ilustrační foto.
2

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Káňa: V ruce jsem měl dva měsíce dráty

Brno - Bojovník je zpět. Hokejista brněnské Komety Jan Káňa na ledě většinou jezdí s elánem a nevypustí žádný souboj. Svou aktivitu musel na delší čas utlumit. Přesně po pěti měsících od zranění zápěstí si pak zahrál přípravný zápas proti Jihlavě, který Brňané vyhráli 3:1. „Tréninků už bylo hodně, určitě chci hrát a budu se snažit s rukou pracovat, aby byla dobrá,“ slíbil pětadvacetiletý útočník.

Kvůli horku v kraji lekly tisíce ryb

Jižní Morava - Nekvalitní voda a tisíce uhynulých ryb. To je bilance letošního léta v rybnících nejen na Brněnsku. Kromě extrémních veder a nedostatku vody bojovali rybáři se zamořením nádrží sinicemi.

AKTUALIZOVÁNO

Tři obdržené góly za šest minut. Zbrojovku stáhl výprask na dno tabulky

Olomouc, Brno /ANKETA/ – Už po čtrnácti minutách se pro fotbalisty Zbrojovky stala vidina bodového zisku na stadionu Olomouce prakticky utopickou záležitostí. Právě po tomto časovém úseku totiž Brňané prohrávali na hřišti prvoligového nováčka 0:3. Se stavem do konce utkání nepohnuli a po čtvrtém kole soutěže zůstávají na zisku jediného bodu.

V ulicích se objeví další básně o Brně. Nejsložitější je umísťování v centru

Brno – Co mají společného Cejl, Petrov, Obilní trh a hlavní nádraží? Všechna tato místa inspirovala básníky. Brněnské lokality opředené verši mapuje webový projekt Brno poetické. Do konce prázdnin přibude osm básní přímo v ulicích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení