VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Shakespearovské dny začaly v rytmu rocku

Brno /DVOJRECENZE/ - Komedie Zkrocení zlé ženy v režii Daniela Špinara je oddechovou crazy taškařicí, Romeo a Julie rytmicky uspořádanou inscenací.

29.7.2011
SDÍLEJ:

Zkrocení zlé ženy v režii Daniela Špinara ztvárnila dvojice Tatiana Vilhelmová a Roman Zach.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Premiéru Zkrocení zlé ženy i reprízu loňské inscenace Romeo a Julie nabídla úvodní část letošních Brněnských shakespearovských dnů. Diváci, kteří odolali rozmarům červencového počasí, si tak na velkém nádvoří Špilberku užili výkony herců z Prahy i Ostravy.

Na novinku, komedii Zkrocení zlé ženy v režii Daniela Špinara, lákaly už dlouho dopředu festivalové plakáty s objímající se titulní dvojicí Tatianou Vilhelmovou a Romanem Zachem. Když se k tomu přidalo ještě obsazení role Lucentia „hvězdou bulváru“ Vojtěchem Dykem, zaprášilo se po vstupenkách na všechny čtyři brněnské reprízy za pár hodin!

Inscenace však ukázala, že známá jména ani osvědčený titul samy o sobě ještě úspěch nezaručí. Režisér Špinar dostál svojí pověsti mladého režijního provokatéra a známou hru přetvořil hodně modernisticky. Výsledkem je vcelku povedená crazy taškařice, jen ten Shakespeare se z ní cestou jaksi někde poztrácel. Přitom zrovna Zkrocení zlé ženy z roku 1594 si v dnešní době plné emancipace a snaze o rovnoprávnost pohlaví o nějakou tu moderní inovaci přímo říká.

Námluvy mezi hubatou Kateřinou a machistickým Petrucchiem pojal Špinar jako nepřetržitou a divokou karnevalovou zábavu, která na diváky útočí směsí zvuků, barev a nálad. Do hlediště se tak valí vysoké dávky ztřeštěného situačního humoru, slovních přestřelek, elektronické hudby od Jana P. Muchova i prvoplánové nahoty (omezit šlo snad jen neustále omílaný fór se sundáváním paruky z hlavy Vladimíra Marka). Tomuto účelu dobře slouží i scéna Ivy Němcové se skleníkovým ovocným sadem, ze kterého si herci trhají čerstvá jablka.

V takové změti pak už diváky ani nepřekvapí, když „punkerka“ Kateřina oblečená do vytahaného trika s nápisem Eat Me vtrhne na jeviště s motorovou pilou, „hiphoper“ Grumio s věčně přetaženou kapucí přes hlavu visí na stromě hlavou dolů nebo Petrucchio v černých kožených kalhotách, bundě a elektrickou kytarou přes rameno hned ve své úvodní scéně do hlediště zahlásí: „Teda, vás tady je jak na koncertě!“, hrábne do strun a repliky začne rovnou zpívat.

K nejsilnějším momentům představení patří první společné setkání Kateřiny tváří v tvář Petrucciovi, kdy se oba častují ironickými narážkami a invektivami. Jejich námluvy vrcholí svatbou, na kterou se Petrucchio dostaví jen v bederní roušce v převleku za přerostlého Amorka.

Herecky je inscenace přesně typově obsazená: živelná Tatiana Vilhelmová (Kateřina), mužný Roman Zach (Petrucchio), hloupoučká Lucie Štěpánková (sestra Bianca) a jiní. Špinarovo Zkrocení zlé ženy splňuje zadání oddechové letní.

LENKA SUCHÁ

Romeo a Julie v režii Pavla Šimáka ožívají ve výrazně rytmicky uspořádané a choreograficky přepečlivé inscenaci, která je vychýlena směrem k více stylizovanému projevu aktérů. Manželé Montekovi i Kapuleti plují po scéně v nemálo nadsazených, až pohádkových kostýmech Elišky Zapletalové, kolem nich sborově tančí a jako na povel se hýbe na dvě desítky herců, zní živá hudba, dřevěná palisáda rámující scénu hýří křídovými nápisy. Křiklavý dojem však naštěstí diváka v důležitých okamžicích opouští. Šimák na hercích totiž sympaticky vymáhá nepatetický projev a velmi citlivě pracuje se slovními hříčkami, tedy silnou zbraní Shakespearových textů. Na druhé straně až příliš často spoléhá na hudebníky, kteří někdy svými folkovými kreacemi snadno shazují vystavěné vztahy.

Shakespearovské slavnosti se často chlubí pestrostí a exkluzivností v hereckém obsazení, nutno dodat, že to jsou snad největší kameny úrazu této inscenace. Marek Holý v roli Romea ještě obstojí, byť nedokáže zakrýt jistý nedostatek zkušeností, Julie Terezy Dočkalové však již nabízí pouze pohled na nepodařenou snahu vykreslit proměnu čtrnáctileté dívky v ženu. Dočkalová, a to jistě záměrně, uvádí na scénu Julii jako třeštidlo ne nepodobné hrdince z filmu Eva tropí hlouposti, jenže o poznání mladší. Jistě je i takovéto uchopení příliš známé postavy pochopitelné, ovšem to by se Julie opravdu musela proměňovat. Bohužel karikatura této postavě zůstává v neztenčené míře až do přestávky a i když po ní Dočkalová konečně ubrala, těžko říct, zda to nebylo spíše únavou než záměrem.

Jan Hájek coby Merkucio zase na nádvoří Špilberku přináší cosi z pozlátka Národního divadla v Praze. Jeho neustále hřímající hlas mu nedovoluje ani důstojně zemřít a budiž přičteno na vrub režisérovi inscenace, že dopustil, aby Hájkovo sošné herectví – jistě ospravedlnitelné na naší první scéně – vypadalo vedle Holého a Dočkalové poněkud přemrštěně.

Podobná disproporce vzniká i v jiných oblastech. Na jedné straně si Šimák získává mé sympatie tím, že sem tam s herci připraví nějakou tu sprosťačinku – a to jistě k Shakespearovi patří, na straně druhé inscenuje ples u Kapuletů v rytmu podivného diska, které – upřímně řečeno – nepatří vůbec nikam.

Celkem vzato vznikla barevná, chvílemi nápaditá a rytmicky velmi slušně odvedená inscenace, která však v jednotlivostech nabízí tříšť hereckých názorů a v určitých okamžicích odhaluje nedokonalost režijního vedení.

TOMÁŠ SOLDÁN

29.7.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zbrojovka porazila v prvním domácím zápase jarní části ligy Slovan Liberec těsně 1:0.
AKTUALIZOVÁNO
1 20

Zbrojovka zvládla domácí premiéru, spasila ji vítězná hlavička Řezníčka

Masopust v brněnských Kníničkách.
16

Ulicemi se proháněla pirátská loď. V Kníničkách slavili masopust

AKTUALIZOVÁNO

Legendární baron Trenck se projde Špilberkem. Vědci tvoří 3D model podle mumie

Brno – Přesnou podobu jednoho z nejznámějších vězňů držených v brněnské pevnosti Špilberk, legendami opředeného barona Trencka, uvidí lidé již za dva roky. Trojrozměrný model baronova těla i obličeje připravuje vědecký tým. V sobotu baronovu mumii, která se nachází v Kapucínské hrobce, poprvé skenovali a měřili. Výzkum zatím ukázal, že jedna z legend je lživá. Baron totiž nemá v těle žádnou uvízlou střelu.

AKTUALIZOVÁNO

Na dálnici u Popůvek se srazilo několik aut. Tvořily se kolony

Popůvky – Se zdržením museli počítat řidiči, kteří chtěli jet dálnicí D1 ve směru na Brno v sobotu odpoledne. Nedaleko Popůvek se totiž stala dopravní nehoda, kvůli které se tvořily kolony.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

V parku na bývalém hřbitově v Líšni rozkvetou magnólie

Brno – Dříve tam k odpočinku ukládali mrtvé, dnes tam nachází klid živí. Park v líšeňské Trnkově ulici se už na podzim možná dočká rekonstrukce. Růst v něm mají nové stromy a návštěvníkům posvítí lampy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies