VYBERTE SI REGION

Sochy Antonína Širůčka se zdánlivě ztrácí v tepu města

Brno – Mnohé z nich lidé dennodenně míjí, přesto je už v ruchu města téměř nevnímají. A pokud ano, nevědí, kdo předurčil jejich formu, tvar, kdo jim vdechl duši. Sochy, plastiky, ale také malířské práce Antonína Širůčka představuje nová výstava Muzea města Brna, která připomíná pozoruhodnou tvorbu tohoto neprávem opomíjeného autora.

27.2.2014
SDÍLEJ:

Plastika Lovec sobů před pavilonem Anthropos v Brně-PisárkáchFoto: Jiří Hlušička

Výstavu pro prostory hradu Špilberk připravil znalec českého výtvarného umění a Širůčkův dlouholetý kamarád Jiří Hlušička. „Jeho tvorba je úzce spjatá s Brnem, kde žil od roku 1945 a významnou měrou se podílel na formování zdejší výtvarné scény. Řada jeho děl je k vidění v ulicích města jako třeba portrétní reliéf Bedřicha Smetany v Joštově ulici nebo plastika Lovec sobů u Pavilonu Anthropos," poznamenal Hlušička. Připomněl také, že od autorova narození loni uplynulo sto let a právě na toto výročí výstava tematicky navazuje – je retrospektivní a vernisáž doplnil křest nové monografie o Antonínu Širůčkovi.

„Výběr vystavených prací je dán prostorem západního křídla hradu i dostupnost jednotlivých děl. Ta pochází ze sbírek Muzea města Brna, Moravské galerie, ze soukromých sbírek a především od rodiny," doplňuje Širůček.

Antonín Širůček ve svém brněnském ateliéru v Hybešově ulici.

Návštěvníci se tak mohou seznámit s ranou částí Širůčkovy tvorby stejně jako s jeho posledními díly. K těm patří mimo jiné i sousoší Mateřství vytvořené pro sídliště Brno-Komín. „V závěru jeho dráhy se jeho podobizny přiblížily expresivnímu účinku a sílila i jeho tvorba monumentální. Výsledky, jimiž přispěl českému modernímu umění, však byly vykoupeny usilovným hledáním výrazu odpovídajícího modernímu životu i aktuálním výtvarným tendencím.

Neobešlo se to bez překonávání četných překážek, které se mu stavěly do cesty, ať už vyplynuly z dobových společenských poměrů nebo z umělcova nedobrého zdravotního stavu," přibližuje dobové souvislosti Hlušička. Právě souběh těchto nepříznivých okolností podle něj způsobilo to, že se umělec pod jejich tíhou rozhodl v únoru roku 1977 svět dobrovolně opustit.

Protiváhou Širůčkovým monumentálních realizacím pro architekturu a pro veřejná prostranství je jeho tvorba ateliérová. „Rozvinul v ní svůj nevšední dar osobní imaginace, a to nejen v drobné plastice a keramice, ale rovněž v kresbě a postupně i v malbě. Získal si tím uznávané postavení jako přední člen nově utvořené Skupiny M a roku 1963 i na manifestační výstavě nazvané Konfrontace brněnských tvůrčích skupin v Domě umění města Brna," dodává Hlušička.

Antonín Širůček se narodil 31. ledna 1913 v Trávníku u Letovic. V letech 1933 až 1935 vystudoval Odbornou keramickou školu v Praze, poté nastoupil na pražskou Akademii výtvarných umění do sochařského ateliéru Bohumila Kafky – přední osobnosti českého novodobého sochařství. „Studium dokončil na prahu druhé světové války, která na šest let zabrzdila jeho tvůrčí činnost. Teprve po roce 1945 se usadil v Brně, kde nalezl správné podmínky pro tvůrčí rozvoj. Zprvu se stal členem Spolku výtvarných umělců Aleš a záhy vstoupil do Bloku moravskoslezských umělců," zmiňuje důležité mezníky umělcova života kurátorka výstavy Jana Svobodová.

Výstava Antonín Širůček 
– život a dílo částečně navazuje na výstavu děl malíře a grafika Bohdana Laciny. Tu Špilberk hostil před dvěma lety a i tehdy ji provázelo vydání monografie Jiřího Hlušičky a jeho nové poznatky o tvorbě autora získané dlouhodobým přátelstvím.

Sousoší Mateřství v sídlišti Brno-Komín

Výstava: Antonín Širůček – život a dílo.

Místo: Hrad Špilberk, západní křídlo, II. patro.

Otevřeno: 27. února až 30. března 2014, středa až neděle od 9.00 do 17.00 hodin. Součástí výstavy jsou doprovodné programy pro školy i další zájemce, více na www.spilberk.cz

Autor: Markéta Stulírová

27.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Měl podpírat německou dálnici. Místo mostu stojí u přehrady jen osamělé torzo

Brno – Zakázaná výzva lákala před lety horolezce u brněnské přehrady. Ještě v devadesátých letech minulého století mohli lézt na opuštěný pilíř Hitlerovy dálnice, dnes už zde ale platí zákaz. Právě pozůstatku po nikdy nedostavěné dálnici je věnován další díl pravidelného seriálu Brněnského deníku Rovnost Brněnské mosty.

Výstava Betlémů láká na tři sta let staré modely. A možná i na historický objev

Předklášteří – Století staré modely Betlému nebo možný historický objev lze spatřit na týdenní výstavě v Předkláštěrí. Kromě nich si návštěvníci mohou spatřit kresby andělů žáků místní základní školy.

Zbrojovce začala zimní pauza. Dobrý start jara nám dodá kyslík, myslí si Hyčka

Brno – Poslední trénink, po němž začalo hráčům třítýdenní volno. Fotbalisté brněnské Zbrojovky v pátek měli poslední sraz, na kterém společně ukončili volnější týdenní přípravu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies