„Na motivy známé pohádky o Šípkové Růžence Charlese Perraulta vytvořil Marius Petipa spolu s Petrem Iljičem Čajkovským nesmrtelné dílo, které mělo premiéru roku 1890 v carském Mariinském divadle v Petrohradě. Je to snad nejnáročnější balet po všech stránkách, svou hudební i taneční obtížností klade ohromné nároky na interprety,“ uvedl umělecký šéf brněnského baletního souboru Mário Radačovský.

Dramaturg baletu a představitel Krále Karel Littera zdůraznil, že jen málo souborů dokáže dostát uměleckým a provozním nárokům tohoto klasického baletního titulu. „Naše inscenace akcentuje petrohradskou baletní tradici, proto jsme oslovili ruského baletního mistra a choreografa Bachrama Juldaševa.“

Petr Iljič Čajkovskij: Spící krasavice (Šípková Růženka jako klasický baletní klenot). Choreografie a režie: Bachram Juldašev (podle původní choreografie Mariuse Petipy), dirigent: Pavel Šnajdr, scéna: Peter Čanecký, kostýmy: Ľudmila Várossová. Obsazení: Klaudia Radačovská, Andrea Popov Smejkalová, Eriko Wakizono, Karel Audy j. h., Ivan Popov aj.
Premiéra: sobota 22. dubna 2017 v Mahenově divadle

Náročná na přípravu byla také scéna a výprava s dvěma sty kostýmy. „Klasické kostýmy a zejména baleríny jsou velmi složité i pro zkušené výtvarníky. Propojili jsme styl art deco s rokokem a dekor secese přenesli do kostýmů speciální technikou výšivky,“ uvedla Ľudmila Várossová.

Scénografie vychází z pohádkového námětu života a smrti, k níž Peter Čanecký zvolil analogii světla a tmy.

Hlavní role ztvárňují Klaudia Radačovská, která se po svém působení v Bratislavě stáva Aurorou již podruhé, v prince Désirého se proměňuje Karel Audy. „Jsem moc rád, že opět vystupuji v Brně a že se jako host vracím do klasiky. Brno si pořád nosím v srdci,“ uvedl Audy, první sólista Národního divadla v Praze. Téměř všechny role v inscenaci jsou alternované.

S ohledem na plánované opravy Janáčkova divadla, které začnou letos v létě, se Spící krasavice bude uvádět v Mahenově divadle. Už nyní jsou téměř všechny reprízy vyprodané.