VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Statického Kupce pozvedá Polívkův výkon

Brno /RECENZE/ – Nové nastudování komedie Williama Shakespeara Kupec benátský v režii Stanislava Moši přitahovalo pozornost už dlouho před premiérou. Očekávaným byl hlavně herecký návrat Boleslava Polívky do Městského divadla Brno, kde před lety ztvárnil Keana IV. a Vladimíra v Čekání na Godota. I tentokrát v roli žida Šajloka obstál na výbornou a jeho neokázale civilní výkon Mošově inscenaci vévodí.

20.4.2014 2
SDÍLEJ:

Kupec Benátský.Foto: Jef Kratochvil

Tříhodinové zpracování ale doplácí na statičnost a nevyužité scénografické možnosti. Velkolepé řešení s kulisami skutečných Benátek a s vodou na jevišti si na rozlehlé Hudební scéně totiž přímo říká o větší rozehrání.
Brněnští tvůrci upřednostnili před hojně využívaným překladem Martina Hilského nejnovější verzi Jiřího Joska, která podle tvůrců lépe souzní s moderním pojetím inscenace. Zajímavému srovnání tak vystavili hlavně Boleslava Polívku, jenž Šajloka ztvárnil už v roce 2005 v režii Romana Poláka na Pražském hradě.

Novou výzvou však Polívka bez problémů zvládl a mnohovrstevnatou fuguru žida vykreslil jemným balancováním na tragikomické hraně. V divácích dovede vzbudit škálu pocitů od naprostého opovržení až po soucitnou lítost. Nejsilnější je Boleslav Polívka při ztišených monolozích, které jsou však v jeho podání i tak dost naléhavé. V představení na sebe nestrhává přílišnou pozornost a mezi sehraný brněnský soubor přirozeně zapadl.
Kupec benátský je teprve třetím činoherním titulem uvedeným za desetiletou historii na zdejší Hudební scéně. Možností obřího jeviště využil režisér Moša pro velkolepé scénické pojetí, které představuje zatopené náměstí svatého Marka i s mostem v pozadí. Herci se tak pohybují jen po úzkých chodnících, které ze všech stran obklopuje voda. Nápad zrealizoval německý scénograf Christoph Weyers, který s brněnským Městským divadlem spolupracuje sice na své první činohře, celkově však už pošesté (předchozí úspěšné muzikály Bídníci, Flashdance, Papežka aj.). Weyers využil výhradně materiálů jako kov, plast a hliník. Podpořil tak hlavní témata příběhu, jimiž jsou odcizenost mezi lidmi a chladné až bezcitné jednání postav.

Weyersův zdařilý nápad ale režie pramálo rozvíjí a pojetí scény bere jen jako vnějškový rámec pro zasazení příběhu. Vše přitom přímo vybízí k tolika možným ozvláštněním! Jediné zabalancování nad vodní propastí předvádí ve tříhodinovém představení Jiří Mach v roli Bassania. Jinak herci vesměs jen staticky odříkávají své repliky a po jevišti se pohybují nuceně stále po stejných trajektoriích. Při stominutové nonstop délce první poloviny se tak brzy dostavuje monotónnost.

Ještěže v několika momentech zafunguje jako živá voda alespoň postava Šajlokova sluhy. Jeho představitel Michal Isteník dokázal prostor naplnit nakažlivou energií, na chvíli si i smočil nohy ve vodě, byť zase spíše jen symbolicky. Více prostoru mohla dostat i působivá a hodně různorodá hudební složka Zdenka Merty.
Vodní živel na scéně nejvíce posloužil až téměř v závěru, kdy je po prohraném soudu Šajlok přinucený přestoupit na křesťanskou víru. Jako trest za požadavek na vyříznutí libry masa z protivníkova těla skončí Boleslav Polívka i s oblečením ponořený ve vodě. Ponížení je tak před zraky diváků dokonané do důsledku.

Nepříliš nápaditě inscenace zobrazuje prostředí Belmontu, kde v paláci žije krásná mladá vdova Porcie. Tomuto místu už William Shakespeare předurčuje pohádkově snový ráz a zobrazuje jej jako prosluněnou oázu, v níž se vše idylicky točí jen kolem lásky. V brněnské verzi se však tyto scény odehrávají pouze na forbíně před světlou zataženou oponou. Společenské postavení se tak dají u Porcie a její komorné Nerissy nejvíce odtušit podle zdobných kostýmů Andrey Kučerové. Především Svetlana Janotová jako Porcie, ale i Eliška Skálová skvěle zvládly přechody mezi přitažlivými ženami a mužským přestrojením za soudce, respektive písaře.
Kupec benátský se jistě zařadí u brněnských diváků k nejžádanějším titulům z repertoáru. Už jen jméno Boleslava Polívky je pro ně totiž dostatečným, a nutno říct, že oprávněným magnetem. Jinak se ale inscenace nesnaží o žádný převratný výklad a je spíše až pietně oddaná Shakespearově předloze. Snad proto zůstala celkově tak trochu „na vodě".


/Psáno z premiéry 5. dubna 2014/

Autor: Lenka Suchá

20.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Jako na Kanárech. Aqualand rozšíří za stovky milionů o divokou řeku i vodní svět

Připomínku porevolučního kapitalismu v podobě vily podnikatele Rudolfa Hošny nabízí k prodeji realitní kancelář. Známou stavbu nad Pisáreckými tunely možná čeká demolice, na jejím místě může vyrůst bytový dům.
7

Hošnova vila v duchu podnikatelského baroka je na prodej. Hrozí jí i zbourání

Přídavky uživí celou rodinu. Papírování bylo psychicky náročné, říká matka

Jižní Morava /ANKETA/ - Skoro tři měsíce šetřila na nosítko pro dítě, v současné době spoří na lepší bydlení. S pomocí státních přídavků živí celou rodinu Brňanka Barbora Fölklová. „Připadá mi ale, jako by se poslední dobou stále snižovaly," podotýká osmadvacetiletá žena.

AKTUALIZOVÁNO

Úder pěstí do obličeje a krvavé zranění. Kvůli balíčku gumových medvídků

Brno – Rázní a smělí a s hrdými čely nejsou jen gumídci ze známého animovaného seriálu, ale i mladík, který se pustil do boje kvůli balíčku gumových medvídků. Bohužel však nepatřili jemu a osmnáctiletý muž kvůli nim skončil v rukou policie. Kauza "velké gumídkové loupeže" se stala ve středu odpoledne v centru Brna.

Modrotisk usiluje o zapsání na seznam UNESCO. Na jižní Moravě zůstaly dvě dílny

Olešnice, Strážnice – Modrotisk je tradiční metoda zdobení textilu, kterou v České republice používají už pouze ve dvou dílnách. Obě jsou na jihu Moravy – v Olešnici na Blanensku a ve Strážnici na Hodonínsku. O zápis modrotisku na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO požádal v pondělí ministr kultury Daniel Herman.

AKTUALIZOVÁNO

Chodci přišli v Husově ulici o část podloubí. Kvůli prodejně

Brno /FOTO/ – Podloubí domu v Husově ulici číslo 7 sloužilo chodcům dlouhou dobu. Od začátku března jej však vlastník domu částečně uzavřel, což se mnoha Brňanům nelíbí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies