VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Statického Kupce pozvedá Polívkův výkon

Brno /RECENZE/ – Nové nastudování komedie Williama Shakespeara Kupec benátský v režii Stanislava Moši přitahovalo pozornost už dlouho před premiérou. Očekávaným byl hlavně herecký návrat Boleslava Polívky do Městského divadla Brno, kde před lety ztvárnil Keana IV. a Vladimíra v Čekání na Godota. I tentokrát v roli žida Šajloka obstál na výbornou a jeho neokázale civilní výkon Mošově inscenaci vévodí.

20.4.2014 2
SDÍLEJ:

Kupec Benátský.Foto: Jef Kratochvil

Tříhodinové zpracování ale doplácí na statičnost a nevyužité scénografické možnosti. Velkolepé řešení s kulisami skutečných Benátek a s vodou na jevišti si na rozlehlé Hudební scéně totiž přímo říká o větší rozehrání.
Brněnští tvůrci upřednostnili před hojně využívaným překladem Martina Hilského nejnovější verzi Jiřího Joska, která podle tvůrců lépe souzní s moderním pojetím inscenace. Zajímavému srovnání tak vystavili hlavně Boleslava Polívku, jenž Šajloka ztvárnil už v roce 2005 v režii Romana Poláka na Pražském hradě.

Novou výzvou však Polívka bez problémů zvládl a mnohovrstevnatou fuguru žida vykreslil jemným balancováním na tragikomické hraně. V divácích dovede vzbudit škálu pocitů od naprostého opovržení až po soucitnou lítost. Nejsilnější je Boleslav Polívka při ztišených monolozích, které jsou však v jeho podání i tak dost naléhavé. V představení na sebe nestrhává přílišnou pozornost a mezi sehraný brněnský soubor přirozeně zapadl.
Kupec benátský je teprve třetím činoherním titulem uvedeným za desetiletou historii na zdejší Hudební scéně. Možností obřího jeviště využil režisér Moša pro velkolepé scénické pojetí, které představuje zatopené náměstí svatého Marka i s mostem v pozadí. Herci se tak pohybují jen po úzkých chodnících, které ze všech stran obklopuje voda. Nápad zrealizoval německý scénograf Christoph Weyers, který s brněnským Městským divadlem spolupracuje sice na své první činohře, celkově však už pošesté (předchozí úspěšné muzikály Bídníci, Flashdance, Papežka aj.). Weyers využil výhradně materiálů jako kov, plast a hliník. Podpořil tak hlavní témata příběhu, jimiž jsou odcizenost mezi lidmi a chladné až bezcitné jednání postav.

Weyersův zdařilý nápad ale režie pramálo rozvíjí a pojetí scény bere jen jako vnějškový rámec pro zasazení příběhu. Vše přitom přímo vybízí k tolika možným ozvláštněním! Jediné zabalancování nad vodní propastí předvádí ve tříhodinovém představení Jiří Mach v roli Bassania. Jinak herci vesměs jen staticky odříkávají své repliky a po jevišti se pohybují nuceně stále po stejných trajektoriích. Při stominutové nonstop délce první poloviny se tak brzy dostavuje monotónnost.

Ještěže v několika momentech zafunguje jako živá voda alespoň postava Šajlokova sluhy. Jeho představitel Michal Isteník dokázal prostor naplnit nakažlivou energií, na chvíli si i smočil nohy ve vodě, byť zase spíše jen symbolicky. Více prostoru mohla dostat i působivá a hodně různorodá hudební složka Zdenka Merty.
Vodní živel na scéně nejvíce posloužil až téměř v závěru, kdy je po prohraném soudu Šajlok přinucený přestoupit na křesťanskou víru. Jako trest za požadavek na vyříznutí libry masa z protivníkova těla skončí Boleslav Polívka i s oblečením ponořený ve vodě. Ponížení je tak před zraky diváků dokonané do důsledku.

Nepříliš nápaditě inscenace zobrazuje prostředí Belmontu, kde v paláci žije krásná mladá vdova Porcie. Tomuto místu už William Shakespeare předurčuje pohádkově snový ráz a zobrazuje jej jako prosluněnou oázu, v níž se vše idylicky točí jen kolem lásky. V brněnské verzi se však tyto scény odehrávají pouze na forbíně před světlou zataženou oponou. Společenské postavení se tak dají u Porcie a její komorné Nerissy nejvíce odtušit podle zdobných kostýmů Andrey Kučerové. Především Svetlana Janotová jako Porcie, ale i Eliška Skálová skvěle zvládly přechody mezi přitažlivými ženami a mužským přestrojením za soudce, respektive písaře.
Kupec benátský se jistě zařadí u brněnských diváků k nejžádanějším titulům z repertoáru. Už jen jméno Boleslava Polívky je pro ně totiž dostatečným, a nutno říct, že oprávněným magnetem. Jinak se ale inscenace nesnaží o žádný převratný výklad a je spíše až pietně oddaná Shakespearově předloze. Snad proto zůstala celkově tak trochu „na vodě".


/Psáno z premiéry 5. dubna 2014/

Autor: Lenka Suchá

20.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Třiadvacetiletý řidič Passatu sjel ze silnice a naboural do rodinného domu v Malešovicích na Brněnsku. Byl opilý.
AKTUALIZOVÁNO
9

Opilý řidič naboural do rodinného domu. Vjel přímo do ložnice

Ilustrační foto.

V brněnské úrazovce vznikne nové oddělení urologie

Svezl se stovkami aut. Ke stopování stačí úsměv, říká cestovatel

Brno /ROZHOVOR/ – Mezi kontinenty se přepravuje letecky, jinak výhradně stopem. Nikdy neplatí za nocleh a vodu s sebou zásadně nenosí. Cestovatel Slávek Král už dostopoval k terakotové armádě v Číně i na karneval v Riu. „Vždycky mám jen prázdnou lahev. Jsem totiž stydlivý a tohle mě alespoň motivuje začít se bavit s lidmi," říká.

Poštu v Komárově přepadl ozbrojený muž. Odnesl si desítky tisíc korun

Brno – Se zbraní v ruce vešel v pátek navečer do pošty v brněnském Komárově zatím neznámý pachatel. Z přepadení si domů odnesl desítky tisíc korun. Muže policisté stále hledají.

Zbarvili nebe i sebe. Tři tisíce lidí si užily brněnský Rainbow Run

Brno /REPORTÁŽ/ – Vzduchem poletuje barevný prášek. Usazuje se na tělech, ve vlasech. Prachovou vichřicí probleskují úsměvy účastníků letošního běžeckého závodu Rainbow Run, který se v sobotu konal v Brně. Před závodem v běhu na pět kilometrů závodníci vyhodili prášek do vzduchu a na chvíli zabarvili nebe.

Koně bojovali s ohněm, vodou i davem. Na policejním mistrovství

Brno /REPORTÁŽ/ – Skokové derby, policejní parkur nebo skok mohutnosti. V těchto dvou disciplínách v sobotu soutěžilo čtyřiadvacet policistů z jízdních oddílů z několika zemí. V Brně se uskutečnil dvacátý ročník Mezinárodního policejního mistrovství v jezdectví.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies