VYBERTE SI REGION

Štěpán Rak: orient, impresionismus i renesance

Brno /RECENZE/ - Koncert Štěpána Raka, který u příležitosti Mezinárodního kytarového festivalu rozezněl Brněnskou radnici, zahájil Cyklus skladeb Vůně.

12.8.2010
SDÍLEJ:

Kytarista Štěpán Rak.Foto: DENÍK/ Michaela Hlinková

MILOŠ ZAPLETAL

Letošní ročník Mezinárodního kytarového festivalu a kurzů Brno měl být příležitostí k dvojnásobné oslavě jubilea: dvě legendy české kytarové hry, Štěpán Rak a jazzman Jiří Jirmal, se dožily požehnaného věku 65 a 85 let. Druhý z nich však bohužel musel kvůli nemoci své úterní vystoupení zrušit.

Štěpán Rak program koncertu, který tvořily výhradně autorovy skladby, na místě trochu poupravil – původní dramaturgie byla totiž určená pro venkovní provedení.

Koncert otevřely znamenité úvodní fanfáry z Královské suity pro sólovou kytaru. Následující první polovina večera byla ve znamení skladeb z Cyklu Vůně opět pro sólovou kytaru. Tedy vlastně ne tak docela: Rak svůj virtuózní projev doprovázel řadou vokálních vsuvek (od brumenda až po bručení), údery do korpusu nástroje a podupáváním.

Vůně jasmínu a Vůně heřmánku jsou impresionistické charakteristické kusy. Jde v nich o zachycení prchavých momentů, chvilkového okouzlení smyslů. Rakova kytarová technika má blízko k debussyovské „barevné“ klavírní interpretaci. Využívá rozmanitých barev, které jeho nástroj nabízí – zvlášť kontrastů mezi ostře znějící hrou u kobyly a „flétnovým“ tónem u hmatníku.

Rakova postmoderní skladatelská práce je postavená na řadě konotací s historickými nebo exotickými styly: ve Vůni Orientu to byly (nečekaně) náznaky pentatoniky, hojné a přesto objevné a nevyčpělé využívání přirozených flažoletů a mlácení do kytary, ve Vůni Indie pak jedinečně napodoboval zvuk sitáru včetně charakteristické práce s mikrointervaly. Vůně letní louky vzdáleně připomíná atmosféru Andrštova Pikniku.

Rakovy skladby a skladbičky jsou postaveny na doprovodném motorickém předivu (občas přerušeném krátkou skupinou disonantních akordů); jejich kouzlo spočívá v drobných obměnách, narušování a vynalézavé práci s tímto typicky kytarovým výrazovým prostředkem. Vůně růže byla dle autorových slov inspirovaná zážitky z pobytu ve Finsku. Konec cyklu patřil dojemné Vůni bergamotu.

Poté přišel na podium ředitel Mezinárodního kytarového festivalu Vladislav Bláha a předvedl skvostnou a bohatě odstíněnou interpretaci obsahově závažných Elegií.

Po přestávce měli diváci možnost obdivovat souhru PF Guitar Quartetu a jeho porozumění Rakově velké skladbě – Suitě Hieronymus Bosch. Řadu stylizovaných tanců a netanečních částí (chmurné Grave nebo Prolog) je inspirovaná Zahradou pozemských rozkoší slavného nizozemského mistra. Jde o dlouho vznikající a hluboce promyšlenou meditaci nad tímto triptychem, jenž Raka prý okouzlil už během studia na stření výtvarné škole. Z hudebního hlediska je Suita opět plná aluzí na historické styly – nejvíc samozřejmě na hudbu 15. – 17. století. Patrná byla inspirace renesanční loutnovou hudbou a po formální stránce i vliv staré suity (Pavan, Volta), či kombinace tance a mimohudebního obsahu (Le Danse des Saltimbanques). Celý cyklus doprovázela nepříliš zdařile vizuální kulisa. Poté se vrátil Štěpán Rak a na náladu dávných tanců navázal Vůní lípy – jakýmsi kruhovým tancem kolem posvátného stromu.

Spolu s Vladislavem Bláhou pak zahrál krátkou ale strhující Horu (jež sklidila největší potlesk) a jako přídavek zazněly dvě do jisté míry žertovné kompozice. Rak během celého koncertu vybízel ke zpěvu, děkoval za obdržené dary a překypoval elánem, jako by chtěl diváky oklamat v počtu slavených roků.

Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně.

Autor: Markéta Stulírová

12.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies