VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štěpán Rak: orient, impresionismus i renesance

Brno /RECENZE/ - Koncert Štěpána Raka, který u příležitosti Mezinárodního kytarového festivalu rozezněl Brněnskou radnici, zahájil Cyklus skladeb Vůně.

12.8.2010
SDÍLEJ:

Kytarista Štěpán Rak.Foto: DENÍK/ Michaela Hlinková

MILOŠ ZAPLETAL

Letošní ročník Mezinárodního kytarového festivalu a kurzů Brno měl být příležitostí k dvojnásobné oslavě jubilea: dvě legendy české kytarové hry, Štěpán Rak a jazzman Jiří Jirmal, se dožily požehnaného věku 65 a 85 let. Druhý z nich však bohužel musel kvůli nemoci své úterní vystoupení zrušit.

Štěpán Rak program koncertu, který tvořily výhradně autorovy skladby, na místě trochu poupravil – původní dramaturgie byla totiž určená pro venkovní provedení.

Koncert otevřely znamenité úvodní fanfáry z Královské suity pro sólovou kytaru. Následující první polovina večera byla ve znamení skladeb z Cyklu Vůně opět pro sólovou kytaru. Tedy vlastně ne tak docela: Rak svůj virtuózní projev doprovázel řadou vokálních vsuvek (od brumenda až po bručení), údery do korpusu nástroje a podupáváním.

Vůně jasmínu a Vůně heřmánku jsou impresionistické charakteristické kusy. Jde v nich o zachycení prchavých momentů, chvilkového okouzlení smyslů. Rakova kytarová technika má blízko k debussyovské „barevné“ klavírní interpretaci. Využívá rozmanitých barev, které jeho nástroj nabízí – zvlášť kontrastů mezi ostře znějící hrou u kobyly a „flétnovým“ tónem u hmatníku.

Rakova postmoderní skladatelská práce je postavená na řadě konotací s historickými nebo exotickými styly: ve Vůni Orientu to byly (nečekaně) náznaky pentatoniky, hojné a přesto objevné a nevyčpělé využívání přirozených flažoletů a mlácení do kytary, ve Vůni Indie pak jedinečně napodoboval zvuk sitáru včetně charakteristické práce s mikrointervaly. Vůně letní louky vzdáleně připomíná atmosféru Andrštova Pikniku.

Rakovy skladby a skladbičky jsou postaveny na doprovodném motorickém předivu (občas přerušeném krátkou skupinou disonantních akordů); jejich kouzlo spočívá v drobných obměnách, narušování a vynalézavé práci s tímto typicky kytarovým výrazovým prostředkem. Vůně růže byla dle autorových slov inspirovaná zážitky z pobytu ve Finsku. Konec cyklu patřil dojemné Vůni bergamotu.

Poté přišel na podium ředitel Mezinárodního kytarového festivalu Vladislav Bláha a předvedl skvostnou a bohatě odstíněnou interpretaci obsahově závažných Elegií.

Po přestávce měli diváci možnost obdivovat souhru PF Guitar Quartetu a jeho porozumění Rakově velké skladbě – Suitě Hieronymus Bosch. Řadu stylizovaných tanců a netanečních částí (chmurné Grave nebo Prolog) je inspirovaná Zahradou pozemských rozkoší slavného nizozemského mistra. Jde o dlouho vznikající a hluboce promyšlenou meditaci nad tímto triptychem, jenž Raka prý okouzlil už během studia na stření výtvarné škole. Z hudebního hlediska je Suita opět plná aluzí na historické styly – nejvíc samozřejmě na hudbu 15. – 17. století. Patrná byla inspirace renesanční loutnovou hudbou a po formální stránce i vliv staré suity (Pavan, Volta), či kombinace tance a mimohudebního obsahu (Le Danse des Saltimbanques). Celý cyklus doprovázela nepříliš zdařile vizuální kulisa. Poté se vrátil Štěpán Rak a na náladu dávných tanců navázal Vůní lípy – jakýmsi kruhovým tancem kolem posvátného stromu.

Spolu s Vladislavem Bláhou pak zahrál krátkou ale strhující Horu (jež sklidila největší potlesk) a jako přídavek zazněly dvě do jisté míry žertovné kompozice. Rak během celého koncertu vybízel ke zpěvu, děkoval za obdržené dary a překypoval elánem, jako by chtěl diváky oklamat v počtu slavených roků.

Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně.

Autor: Markéta Stulírová

12.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
2

Stavbě nové autobusové zastávky Tichého brání zaparkovaná auta s přívěsy

Kanadský trenér, expert na techniku bruslení, Shawn Allard.
EXKLUZIVNĚ

Unikátní jako Pavel Bure, říká expert na bruslení Allard o Martinu Eratovi

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

Jižní Morava – V roce 1997 i pět let nato zasáhly jižní Moravu ničivé povodně. Stoletá voda na mnoha místech v kraji napáchala stamilionové škody a zabíjela. Podělte se s námi o své vzpomínky. Redakce jihomoravských Deníků Rovnost hledá fotografie a svědectví z letních povodní v letech 1997 a 2002.

Říkají mi děda. Pozvání na pivo ale odmítám, povídá výčepní z otevřené garáže

Brno - Za dědou do garáže na jedno, říkají stálí hosté, kteří už bezmála dvacet let chodí do brněnské kníničské Rekreační ulice za dobrým pivem. V otevřeném garážovém výčepu je tam téměř každý letní večer přivítá František Tesař. „Dopoledne vyrábím zmrzlinu. Odpoledne se potom věnuji hostům a načepuji jim pivo podle jejich přání," říká pětaosmdesátiletý výčepní Tesař.

OBRAZEM: Poslední ohňostroj ukázal Nebe na Zemi. V jazzovém rytmu

Brno /VIDEO, ANKETA/ – Nebem tancují miliony pestrobarevných jisker. Vlní se vesele do jazzového rytmu, rozsvítí se a zase mizí. Oblohu nad Špilberkem v sobotu prozářil závěrečný nesoutěžní ohňostroj festivalu Ignis Brunensis. Podívaná nesla název Nebe na zemi podle slov známé skladby Jaroslava Ježka.

Parní vlak na šestiproudé silnici? Dopravní nostalgie připomíná historické linky

Brno /VIDEO, REPORTÁŽ/ – Nádražím v Králově Poli se v sobotu linou oblaka husté tmavé páry. K plným vagónům přibíhají poslední opozdilci. Průvodčí pronikavě zapíská, poté se zvolna zesiluje skřípot kolejí. „Už jede!" křičí děti a utíkají k oknům. Historický vlak, který je součástí akce Dopravní nostalgie, se právě rozjíždí. Cílová stanice? Brněnské Výstaviště.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies