VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štěpán Rak: orient, impresionismus i renesance

Brno /RECENZE/ - Koncert Štěpána Raka, který u příležitosti Mezinárodního kytarového festivalu rozezněl Brněnskou radnici, zahájil Cyklus skladeb Vůně.

12.8.2010
SDÍLEJ:

Kytarista Štěpán Rak.Foto: DENÍK/ Michaela Hlinková

MILOŠ ZAPLETAL

Letošní ročník Mezinárodního kytarového festivalu a kurzů Brno měl být příležitostí k dvojnásobné oslavě jubilea: dvě legendy české kytarové hry, Štěpán Rak a jazzman Jiří Jirmal, se dožily požehnaného věku 65 a 85 let. Druhý z nich však bohužel musel kvůli nemoci své úterní vystoupení zrušit.

Štěpán Rak program koncertu, který tvořily výhradně autorovy skladby, na místě trochu poupravil – původní dramaturgie byla totiž určená pro venkovní provedení.

Koncert otevřely znamenité úvodní fanfáry z Královské suity pro sólovou kytaru. Následující první polovina večera byla ve znamení skladeb z Cyklu Vůně opět pro sólovou kytaru. Tedy vlastně ne tak docela: Rak svůj virtuózní projev doprovázel řadou vokálních vsuvek (od brumenda až po bručení), údery do korpusu nástroje a podupáváním.

Vůně jasmínu a Vůně heřmánku jsou impresionistické charakteristické kusy. Jde v nich o zachycení prchavých momentů, chvilkového okouzlení smyslů. Rakova kytarová technika má blízko k debussyovské „barevné“ klavírní interpretaci. Využívá rozmanitých barev, které jeho nástroj nabízí – zvlášť kontrastů mezi ostře znějící hrou u kobyly a „flétnovým“ tónem u hmatníku.

Rakova postmoderní skladatelská práce je postavená na řadě konotací s historickými nebo exotickými styly: ve Vůni Orientu to byly (nečekaně) náznaky pentatoniky, hojné a přesto objevné a nevyčpělé využívání přirozených flažoletů a mlácení do kytary, ve Vůni Indie pak jedinečně napodoboval zvuk sitáru včetně charakteristické práce s mikrointervaly. Vůně letní louky vzdáleně připomíná atmosféru Andrštova Pikniku.

Rakovy skladby a skladbičky jsou postaveny na doprovodném motorickém předivu (občas přerušeném krátkou skupinou disonantních akordů); jejich kouzlo spočívá v drobných obměnách, narušování a vynalézavé práci s tímto typicky kytarovým výrazovým prostředkem. Vůně růže byla dle autorových slov inspirovaná zážitky z pobytu ve Finsku. Konec cyklu patřil dojemné Vůni bergamotu.

Poté přišel na podium ředitel Mezinárodního kytarového festivalu Vladislav Bláha a předvedl skvostnou a bohatě odstíněnou interpretaci obsahově závažných Elegií.

Po přestávce měli diváci možnost obdivovat souhru PF Guitar Quartetu a jeho porozumění Rakově velké skladbě – Suitě Hieronymus Bosch. Řadu stylizovaných tanců a netanečních částí (chmurné Grave nebo Prolog) je inspirovaná Zahradou pozemských rozkoší slavného nizozemského mistra. Jde o dlouho vznikající a hluboce promyšlenou meditaci nad tímto triptychem, jenž Raka prý okouzlil už během studia na stření výtvarné škole. Z hudebního hlediska je Suita opět plná aluzí na historické styly – nejvíc samozřejmě na hudbu 15. – 17. století. Patrná byla inspirace renesanční loutnovou hudbou a po formální stránce i vliv staré suity (Pavan, Volta), či kombinace tance a mimohudebního obsahu (Le Danse des Saltimbanques). Celý cyklus doprovázela nepříliš zdařile vizuální kulisa. Poté se vrátil Štěpán Rak a na náladu dávných tanců navázal Vůní lípy – jakýmsi kruhovým tancem kolem posvátného stromu.

Spolu s Vladislavem Bláhou pak zahrál krátkou ale strhující Horu (jež sklidila největší potlesk) a jako přídavek zazněly dvě do jisté míry žertovné kompozice. Rak během celého koncertu vybízel ke zpěvu, děkoval za obdržené dary a překypoval elánem, jako by chtěl diváky oklamat v počtu slavených roků.

Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně.

Autor: Markéta Stulírová

12.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hráči Komety Brno Martin Zaťovič (vlevo) a Marcel Haščák.

Dlouhé volno? Můžeme si za něj sami, culí se Zaťovič

Jednání u olomouckého vrchního soudu v případu čtyřnásobné vraždy s obviněným Kevinem Dahlgrenem.
1

Rozsudek doživotí pro Dahlgrena? Místo překládání tlumočnice odešla na procházku

Corea, Bona i Diana Krall. Na brněnský JazzFest míří světoznámé hvězdy

Brno – Swingující Joe Lovano, afrokubánský Richard Bona i inteligentně popový Dan Bárta. Šestnáctý ročník mezinárodního hudebního festivalu JazzFestBrno nabídne jazz mnoha podob a v interpretaci těch nejlepších hudebníků.

Národní divadlo Brno láká do Reduty na jednorožce se ztopořeným penisem

Brno - Národní divadlo Brno chystá v Divadle Reduta na Zelném trhu novou inscenaci Strach jíst duši a vyzývá diváky: "Pokud Vás už nebaví fronty na selfie pod Joštem na Moraváku, stavte si udělat fotku k nám. V Redutě to vidíme růžově!" Tato krátká výzva doplňuje snímky zveřejněné na sociální síti Facebook, na nichž je nahý muž s hlavou jednorožce. Rekvizita je zabarvená do růžova a diváka upoutá zejména zvýrazeněním penisu.

Hošnova vila v duchu podnikatelského baroka je na prodej. Hrozí jí i zbourání

Brno – Připomínku porevolučního kapitalismu v podobě vily podnikatele Rudolfa Hošny nabízí k prodeji realitní kancelář. Známou stavbu nad Pisáreckými tunely možná čeká demolice, na jejím místě může vyrůst bytový dům.

Pomohou s jazykem, děláním úkolů, výběrem školy. Brno dá na doučování 50 milionů

Brno – Cizinci, kteří neovládají dobře český jazyk, školáci ze sociálně slabších rodin i děti, kterým nejde třeba matematika. Škála žáků, kteří potřebují doučování, je široká. Vedení města Brna je od srpna plánuje podpořit. Na doučování a kariérové poradenství získalo v pondělí od ministerstva školství dotaci padesát milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies