VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štěpán Rak: orient, impresionismus i renesance

Brno /RECENZE/ - Koncert Štěpána Raka, který u příležitosti Mezinárodního kytarového festivalu rozezněl Brněnskou radnici, zahájil Cyklus skladeb Vůně.

12.8.2010
SDÍLEJ:

Kytarista Štěpán Rak.Foto: DENÍK/ Michaela Hlinková

MILOŠ ZAPLETAL

Letošní ročník Mezinárodního kytarového festivalu a kurzů Brno měl být příležitostí k dvojnásobné oslavě jubilea: dvě legendy české kytarové hry, Štěpán Rak a jazzman Jiří Jirmal, se dožily požehnaného věku 65 a 85 let. Druhý z nich však bohužel musel kvůli nemoci své úterní vystoupení zrušit.

Štěpán Rak program koncertu, který tvořily výhradně autorovy skladby, na místě trochu poupravil – původní dramaturgie byla totiž určená pro venkovní provedení.

Koncert otevřely znamenité úvodní fanfáry z Královské suity pro sólovou kytaru. Následující první polovina večera byla ve znamení skladeb z Cyklu Vůně opět pro sólovou kytaru. Tedy vlastně ne tak docela: Rak svůj virtuózní projev doprovázel řadou vokálních vsuvek (od brumenda až po bručení), údery do korpusu nástroje a podupáváním.

Vůně jasmínu a Vůně heřmánku jsou impresionistické charakteristické kusy. Jde v nich o zachycení prchavých momentů, chvilkového okouzlení smyslů. Rakova kytarová technika má blízko k debussyovské „barevné“ klavírní interpretaci. Využívá rozmanitých barev, které jeho nástroj nabízí – zvlášť kontrastů mezi ostře znějící hrou u kobyly a „flétnovým“ tónem u hmatníku.

Rakova postmoderní skladatelská práce je postavená na řadě konotací s historickými nebo exotickými styly: ve Vůni Orientu to byly (nečekaně) náznaky pentatoniky, hojné a přesto objevné a nevyčpělé využívání přirozených flažoletů a mlácení do kytary, ve Vůni Indie pak jedinečně napodoboval zvuk sitáru včetně charakteristické práce s mikrointervaly. Vůně letní louky vzdáleně připomíná atmosféru Andrštova Pikniku.

Rakovy skladby a skladbičky jsou postaveny na doprovodném motorickém předivu (občas přerušeném krátkou skupinou disonantních akordů); jejich kouzlo spočívá v drobných obměnách, narušování a vynalézavé práci s tímto typicky kytarovým výrazovým prostředkem. Vůně růže byla dle autorových slov inspirovaná zážitky z pobytu ve Finsku. Konec cyklu patřil dojemné Vůni bergamotu.

Poté přišel na podium ředitel Mezinárodního kytarového festivalu Vladislav Bláha a předvedl skvostnou a bohatě odstíněnou interpretaci obsahově závažných Elegií.

Po přestávce měli diváci možnost obdivovat souhru PF Guitar Quartetu a jeho porozumění Rakově velké skladbě – Suitě Hieronymus Bosch. Řadu stylizovaných tanců a netanečních částí (chmurné Grave nebo Prolog) je inspirovaná Zahradou pozemských rozkoší slavného nizozemského mistra. Jde o dlouho vznikající a hluboce promyšlenou meditaci nad tímto triptychem, jenž Raka prý okouzlil už během studia na stření výtvarné škole. Z hudebního hlediska je Suita opět plná aluzí na historické styly – nejvíc samozřejmě na hudbu 15. – 17. století. Patrná byla inspirace renesanční loutnovou hudbou a po formální stránce i vliv staré suity (Pavan, Volta), či kombinace tance a mimohudebního obsahu (Le Danse des Saltimbanques). Celý cyklus doprovázela nepříliš zdařile vizuální kulisa. Poté se vrátil Štěpán Rak a na náladu dávných tanců navázal Vůní lípy – jakýmsi kruhovým tancem kolem posvátného stromu.

Spolu s Vladislavem Bláhou pak zahrál krátkou ale strhující Horu (jež sklidila největší potlesk) a jako přídavek zazněly dvě do jisté míry žertovné kompozice. Rak během celého koncertu vybízel ke zpěvu, děkoval za obdržené dary a překypoval elánem, jako by chtěl diváky oklamat v počtu slavených roků.

Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně.

Autor: Markéta Stulírová

12.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Bezdomovci uctili památku mrtvého. V podchodu se pak zhádali s policisty

Ilustrační foto.
1

Tvrdost, důraz. Zbrojovka čelí záchranářskému střetu na hřišti poslední Jihlavy

Historický vlak Hurvínek se v pondělí vrátí zpátky na koleje

Jižní Morava – Na pravidelnou cestu z Břeclavi do Lednice na Břeclavsku a zpátky i letos vyjede historický motorový vůz Hurvínek z padesátých let minulého století. „Nostalgickým vlakem se mohou lidé svézt od svátečního 1. května až do 28. září vždycky o sobotách, nedělích a svátcích," upřesnila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Soutěžilo muzeum i studio televize. Kraj rozdával ceny za stavby

Jižní Morava – Jihomoravané se ve čtvrtek dozvěděli, kdo z nich postavil nejlepší a nejužitečnější stavbu.

Přišel o nohu a nechtěl, aby ho zachránili. Svůj příběh říká začínajícím řidičům

Brno - Přestože při dopravní nehodě před třemi lety přišel o pravou nohu, třiačtyřicetiletý Aleš Eger se své lásky k motorkám nevzdal a jezdí dál. Vozí s sebou batoh, který měl při nehodě. „Je to takový můj talisman. Připomíná mi, že už se nemusím vrátit domů," říká Eger. Ve čtvrtek o svých zkušenostech vyprávěl na Integrované střední škole automobilové v Brně na akci pro nezkušené a začínající řidiče Jezdím cool.

Děti neponižuji. Nabádali je proti mně, oponuje učitelka. Někteří rodiče ji hájí

Brno - Po stížnosti rodičů na učitelku základní školy Labská se Brněnskému deníku Rovnost ozvali jiní, kteří ji naopak hájí. Pochybení odmítá i dotyčná vyučující.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies