VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štěpán Rak: orient, impresionismus i renesance

Brno /RECENZE/ - Koncert Štěpána Raka, který u příležitosti Mezinárodního kytarového festivalu rozezněl Brněnskou radnici, zahájil Cyklus skladeb Vůně.

12.8.2010
SDÍLEJ:

Kytarista Štěpán Rak.Foto: DENÍK/ Michaela Hlinková

MILOŠ ZAPLETAL

Letošní ročník Mezinárodního kytarového festivalu a kurzů Brno měl být příležitostí k dvojnásobné oslavě jubilea: dvě legendy české kytarové hry, Štěpán Rak a jazzman Jiří Jirmal, se dožily požehnaného věku 65 a 85 let. Druhý z nich však bohužel musel kvůli nemoci své úterní vystoupení zrušit.

Štěpán Rak program koncertu, který tvořily výhradně autorovy skladby, na místě trochu poupravil – původní dramaturgie byla totiž určená pro venkovní provedení.

Koncert otevřely znamenité úvodní fanfáry z Královské suity pro sólovou kytaru. Následující první polovina večera byla ve znamení skladeb z Cyklu Vůně opět pro sólovou kytaru. Tedy vlastně ne tak docela: Rak svůj virtuózní projev doprovázel řadou vokálních vsuvek (od brumenda až po bručení), údery do korpusu nástroje a podupáváním.

Vůně jasmínu a Vůně heřmánku jsou impresionistické charakteristické kusy. Jde v nich o zachycení prchavých momentů, chvilkového okouzlení smyslů. Rakova kytarová technika má blízko k debussyovské „barevné“ klavírní interpretaci. Využívá rozmanitých barev, které jeho nástroj nabízí – zvlášť kontrastů mezi ostře znějící hrou u kobyly a „flétnovým“ tónem u hmatníku.

Rakova postmoderní skladatelská práce je postavená na řadě konotací s historickými nebo exotickými styly: ve Vůni Orientu to byly (nečekaně) náznaky pentatoniky, hojné a přesto objevné a nevyčpělé využívání přirozených flažoletů a mlácení do kytary, ve Vůni Indie pak jedinečně napodoboval zvuk sitáru včetně charakteristické práce s mikrointervaly. Vůně letní louky vzdáleně připomíná atmosféru Andrštova Pikniku.

Rakovy skladby a skladbičky jsou postaveny na doprovodném motorickém předivu (občas přerušeném krátkou skupinou disonantních akordů); jejich kouzlo spočívá v drobných obměnách, narušování a vynalézavé práci s tímto typicky kytarovým výrazovým prostředkem. Vůně růže byla dle autorových slov inspirovaná zážitky z pobytu ve Finsku. Konec cyklu patřil dojemné Vůni bergamotu.

Poté přišel na podium ředitel Mezinárodního kytarového festivalu Vladislav Bláha a předvedl skvostnou a bohatě odstíněnou interpretaci obsahově závažných Elegií.

Po přestávce měli diváci možnost obdivovat souhru PF Guitar Quartetu a jeho porozumění Rakově velké skladbě – Suitě Hieronymus Bosch. Řadu stylizovaných tanců a netanečních částí (chmurné Grave nebo Prolog) je inspirovaná Zahradou pozemských rozkoší slavného nizozemského mistra. Jde o dlouho vznikající a hluboce promyšlenou meditaci nad tímto triptychem, jenž Raka prý okouzlil už během studia na stření výtvarné škole. Z hudebního hlediska je Suita opět plná aluzí na historické styly – nejvíc samozřejmě na hudbu 15. – 17. století. Patrná byla inspirace renesanční loutnovou hudbou a po formální stránce i vliv staré suity (Pavan, Volta), či kombinace tance a mimohudebního obsahu (Le Danse des Saltimbanques). Celý cyklus doprovázela nepříliš zdařile vizuální kulisa. Poté se vrátil Štěpán Rak a na náladu dávných tanců navázal Vůní lípy – jakýmsi kruhovým tancem kolem posvátného stromu.

Spolu s Vladislavem Bláhou pak zahrál krátkou ale strhující Horu (jež sklidila největší potlesk) a jako přídavek zazněly dvě do jisté míry žertovné kompozice. Rak během celého koncertu vybízel ke zpěvu, děkoval za obdržené dary a překypoval elánem, jako by chtěl diváky oklamat v počtu slavených roků.

Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně.

Autor: Markéta Stulírová

12.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
15

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Fotbalisté Zbrojovky v posledním podzimním utkání nejvyšší soutěže remizovali na domácím trávníku s Karvinou 1:1.

Špílmachr Zavadil se vrátil do Teplic, kde se před rokem vážně zranil

AKTUALIZOVÁNO

Kometa mlčela i po mstě Pöpperleho, na Spartě padla 0:4

Praha, Brno – První díl trilogie se soupeři ze špičky extraligové tabulky hokejistům Komety nevyšel. Na ledě pražské Sparty v nedělním 48. extraligovém kole prohráli 0:4 a nenavázali na páteční domácí výhru proti Pardubicím.

Kordis chystá elektronické jízdné pro celou jižní Moravu. Nejdřív už příští rok

Jižní Morava – Skoro čtyřiadvacet tisíc cestujících v brněnské hromadné dopravě už prostřednictvím platebních karet používá elektronické předplatní jízdenky, takzvané šalinkarty. Koordinátor jihomoravské dopravy Kordis usiluje o to, aby si elektronické jízdenky mohli pořizovat lidé v celém kraji. Nejdřív to ale bude až v příštím roce.

Divoká bitka. Před nádražím se poprala desítka lidí, měli i teleskopické obušky

Brno - Teleskopické obušky, dva lehce zranění mladíci a dva v policejní cele. Rvačku asi deseti lidí, ke které došlo na brněnském hlavním nádraží, šetří od pátečního večera policisté.

Verbíři se protančili na mezinárodní festival

Moravské Knínice /REPORTÁŽ/ – Co se stalo kdysi, v tem strážnickém lesi, zpívá dvojice vystupujících verbířů v doprovodu cimbálové muziky a sokolovna plná lidí v tichosti sleduje, jakými kroky ji o chvilku později překvapí dva mladí muži, jak píseň i jejich kroj napovídá, původem ze Strážnice. Ti vystupují na Soutěži o nejlepšího tanečníka slováckého verbuňku, kterou pořádá v sobotu večer soubor Kyničan z Moravských Knínic.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies