VYBERTE SI REGION

Studio Aldente: tanec i zpěv v poetickém balení

Brno /MALÁ DIVADLA JIŽNÍ MORAVY/A - l dente. Gastronomický výraz, znamenající „ke skusu“, si vybrala za název skupina milovníků divadla z Brna. Před dvěma lety založili tanečně-divadelní Studio Aldente. Dnešní díl seriálu Deníku Rovnost Malá divadla jižní Moravy představí soubor s inscenacemi, jež jsou podle slov jeho zakladatelky Jitky Vrbkové náročné, ale lidé je ještě skousnou.

15.5.2010
SDÍLEJ:

Studio Aldente přepracovalo monodrama Lenky Lagronové na inscenaci pro šest herců.Foto: Archiv Studia Aldente

Další díly seriálu Malá divadla jižní Moravy najdete ZDE

V roce 2008 dostudovala Vrbková režii na Divadelní fakultě akademie múzických umění v Praze a vrátila se do rodného Brna. Zde oslovila několik lidí, se kterými spolupracovala dříve na amatérských projektech a společně položili základy Studiu Aldente. „V říjnu roku 2008 jsme vytvořili inscenaci Píseň pro Pannu, vycházející z Písně písní a knihy Job. A zjistili jsme, že si vzájemně rozumíme,“ zavzpomínala Vrbková.

Na svou prvotinu navázali divadelníci Pelechem Lenky Lagronové. „Teprve tehdy jsme si řekli, že dáme našemu snažení konkrétnější podobu. Vycházíme z literárních textů, často básnických. Zpracování je kombinací pohybu, zvuků a hudby s klasickým dramatickým projevem,“ popsala Aldente Vrbková.

Tvůrčí tým tvoří spolu s Vrbkovou dramaturgyně Eliška Poláčková a scénografka Zuzana Mazáčová. „Na inscenacích se podílí studenti Janáčkovy akademie múzických umění a, jak já říkám, amatérští herci profesionální úrovně,“ popsala soubor Vrbková. Dodala, že problémem divadelníků je čas. „Někdy zkoušíme i o půlnoci,“ podotkla Vrbková.

Na inscenacích se podílí i hudebníci. Soubor využívá zejména živou hudbu a muzikanti se tak na pódiu stávají i herci. „Každý dělá, co se dá. Nejsme ani výděleční ani proděleční. Ale peníze nejsou to hlavní, tím je umění,“ uvedla Vrbková.

Doplnila, že doposud byl soubor nestálý. To se příští rok změní. Podle plánů Aldente utvoří skupinu pěti herců, která se bude věnovat komorním hrám. Každoročně soubor uskuteční i velké venkovní projekty, kterých se zúčastní řada hostů.

Jedním z těchto projektů byla i antická tragédie Octávie – bohové nejsou!. Ta se odehrávala na prolézačkách na Kraví hoře. „Poslední představení Octávie jsme odehráli v listopadu. Padal déšť, na prolézačkách byla námraza a na zemi ležel sníh. Přišlo padesát lidí, ohlasy byly výborné. Jen potlesk byl kvůli zimě kratší,“ zavzpomínala Vrbková.

Další z těchto akcí plánuje studio uvést na podzim. „Chystáme velký projekt v prostorách budovy Hlídka 2 pod hradem Špilberk. Pojmenovali jsme jej Na hlídce u třešňového piana aneb Snové férie pod Špilberkem. Má se jej zúčastnit asi třicet umělců,“ prozradila Vrbková.

Novinkou nadcházejících měsíců bude i stálá scéna. Doposud Aldente uvádělo komorní hry v brněnském Buranteatru. Od podzimu ale získají stálou scénu právě v Hlídce 2. K souboru se připojí i dva externí režiséři – Pavel Ondruch a Tereza Ludvíková.

Příští rok rozšíří Aldente repertoár o několik her. „Plánujeme Pláňku Frederica Garcíi Lorcy, Romanci pro křídlovku Františka Hrubína i pohádku,“ řekla Vrbková.

Aldente mohou Brňané vidět právě dnes. V půl osmé večer začíná v Buranteatru v Joštově ulici hra Manon Lescaut na motivy Vítězslava Nezvala. „Manon budeme v této sezoně reprízovat už jen dvakrát. Dnes a dvacátého května,“ upozornila Vrbková.

Kromě divadla se Studio Aldente věnuje také tanečním seminářům. Z nich si často vybírá své hostující tanečníky.

Herečka Studia Aldente Veronika Pospíšilová říká:

Poezii inscenuje málo divadel

Brno /ROZHOVOR/ - V tanečně-divadelním projektu Studio Aldente stojí od jeho počátku. Na pódiu se objevila hned v první inscenaci Píseň pro Pannu a od té doby je jeho stálou členkou. Herečka Veronika Pospíšilová o souboru říká: „Díky Aldente jsem se naučila poezii vnímat hlouběji.“

Studio Aldente vychází často z básnických předloh. V čem je vám jeho poetika blízká?
Především propojením tance, hudby, zpěvu a slova v jeden celek. Také je mi sympatické, že převážně inscenujeme poezii, k níž se v dnešní době uchyluje jen málo scén, což je škoda. Poezii má dnes málo čtenářů a divadlo ji může lidem přiblížit a zkonkrétnit.

Mluvíte o působení poezie na diváky. Jaký je to zážitek pro herce?
Jde o dlouhodobou práci s textem, rozkrývání smyslů a možností interpretace. To jsou krásné zážitky. Díky tomu ji nečteme jen povrchně, ale pečlivě se zamýšlíme nad každým slovem, protože v básni každé nese hluboký a nejednoznačný význam. Aldente pro mě představuje slovo, tón a sen.

Kterého z básníků máte ráda?
Velmi ráda vzpomínám na text Lenky Lagronové Pelech. Díky inscenaci tohoto textu jsem mohla poznat autorku poezie temné a hluboké, která v sobě skrývá nepřeberné množství významů. Vždy když si Pelech čtu, je mi úzko. Osobně je mi také blízký Vladimír Holan, Karel Hlaváček nebo František Hrubín.

Aldente vystoupí na novém festivalu Divadelní svět. Co divákům představí?
Bohužel se festivalu osobně nezúčastním. Aldente vystoupí s programem, který začne v centru města Brna a skončí v Hlídce 2 pod Špilberkem.

Autor: Veronika Zabadalová

15.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies