VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stvoření je oslavou člověka a jeho složitosti

Brno /RECENZE/ – Inscenace Stvoření (Die Schöpfung), kterou uvedlo Národní divadlo Brno v koprodukci s Velkým divadlem v Poznani, je barvité a živé.

7.2.2011
SDÍLEJ:

Baletní inscenace Stvoření na hudbu Josepha Haydna v Janáčkově divadle Brno.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

MILOŠ ZAPLETAL

Uwe Scholz, před sedmi lety zesnulý režisér a choreograf, se rozhodl pojmout klasické oratorium Josepha Haydna pojednávající o stvoření člověka jako balet. Janáčkovo divadlo uvedlo hybridní, ale silné umělecké dílo v koprodukci s Velkým divadlem v Poznani. Šlo o jednu z dalších podob inscenace, která předtím zaznamenala úspěch v zahraničí.

Nejsem velkým příznivcem „výroby“ baletů z hudby primárně nebaletní – zvlášť ne z oratoria se starozákonním obsahem. Marketingový zřetel je v podobných situacích lehce pochopitelný: pro běžného diváka je prostě oratorium (symfonie, suita, moderní vážná hudba) s show stravitelnější, než bez ní. Nicméně v tomto případě působila baletní složka jako obohacující součást promyšlené formy.

Přemíra vjemů mohla vést k určitému zmatení diváka, který pak neví, na co se má vlastně soustředit. Naštěstí pojali inscenátoři balet velmi uměřeně a vyhnuli se zbytečné popisnosti; v Haydnově hudbě je zvukomalby beztak dost (od zurčícího potoku, přes nejrůznější ptáky až po mořskou obludu Leviathana). Šlo o neoklasický tanec obohacený nezvyklými prvky, ve výsledku veskrze moderní.

Dvojrole archanděla

Giovanni Di Palma je zodpovědný nejen za konkrétní nastudování Scholzovy choreografické a režijní koncepce, ale také za působivě strohou scénu a kostýmy. Zadní projekce využívala záběrů lidského těla a michellangelovské symboliky; jednotícím prvkem byla snaha o monumentalitu. Provokativní jak z estetického, tak ideového hlediska.

Dirigent Caspar Richter držel ze soucitu s tanečníky orchestr ve středních tempech a mistrovsky zvládl dynamiku. „Und es wurde Licht“ patří mezi momenty, na které se nezapomíná. Jana Krajčovičová Tajovská na sebe v sopránové dvojroli archanděla Gabriela a Evy strhávala nejvíc pozornosti, což vyplývá z výrazně virtuózní povahy jejího partu. Krajčovičové hlas je patřičně flexibilní a jistý ve výškách.

Hudba plná napětí

Martin Gurbaľ jako archanděl Raphael respektive Adam zaujal klasicistně uměřeným, avšak mohutným basem; snad jen v úplných hloubkách mu občas scházel větší důraz. To projev tenoristy Ondreje Šalinga (archanděl Uriel) byl „opernější“, což vytvářelo dobrý kontrast.

Naproti tomu občasné ansámbly nebyly z nejpřesnějších, sopranistka nastupovala pravidelně o milisekundu dřív, než její kolegové. Na výsledném dojmu však tyto drobnosti nic neubraly. Sbory, které jsou v každém oratoriu zásadním elementem (komentující děj na způsob chórů v antických tragédiích), pozvedaly celé představení z úrovně výborné na vynikající. Právě v nich bylo možné poznat Haydna v poměrně netypické poloze, totiž jako velmi schopného kontrapunktika. Rozmístění sboru po stranách orchestřiště působivost těchto pasáží ještě podtrhovalo.

Celému představení není téměř co vytknout; je to mimořádný zážitek. Stvoření bylo barevné, živé až živočišné. Bylo oslavou člověka v jeho složitosti.

Autor je studentem Hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně

Národní divadlo Brno – Joseph Haydn: Stvoření (Die Schöpfung)
Dirigent: Caspar Richter
Choreografie a režie: Uwe Scholz
Nastudování: Giovanni Di Palma a Montserrat León
Kostýmy, námět projekce a světelný design: Giovanni Di Palma.
Sóla baletu: Ivona Jeličová, Eriko Wakizono, Andrea Smejkalová, Jana Přibylová, Maiko Abe, Jan Fousek, Michal Pimek, Marek Svobodník, Filip Veverka, Vítek Kořínek, Adam Sojka a další
Premiéra v Janáčkově divadle 21. ledna 2011
Recenze psána z reprízy 26. ledna.
Nejbližší reprízy inscenace: 22., 24. a 30. března 2011

- Haydnovo Stvoření propojí hudbu s baletem
- OBRAZEM: Baletem přiblíží Brnu Haydnovo Stvoření

7.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

Uber bude jezdit hned, jak dostane písemné rozhodnutí soudu. Ten má na to 30 dnů

Ilustrační foto.

Hořící cisterna s asfaltem: před příjezdem hasičů zkrotil plameny řidič auta

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Jižní Morava – Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Jubilejní ohňostroje: ekologové chtějí raději světelnou show

Brno /INFOGRAFIKA/ - Desítky tisíc lidí v ulicích o víkendu sledovaly oblohu nad hradem Špilberk. Letos naposledy zářila barvami při ohňostroji přehlídky Ignis Brunensis. „Závěrečný ohňostroj vidělo sto třicet tisíc lidí. Všech sedm ohňostrojů nad Brnem přilákalo přes milion diváků," informoval za pořadatele Ondřej Morávek. Ani po dvaceti letech se ale někteří lidé s existencí přehlídky nesmířili.

Farmářské trhy? Málo problematické. Loni inspektoři zjistili jen dva nedostatky

Jižní Morava /ANKETA, INFOGRAFIKA/ – Místní produkty, čerstvé ovoce a zelenina, vonící pečivo. Jihomoravané na farmářských trzích hledají především kvalitní potraviny.

AKTUALIZOVÁNO

Zamaštěná dálnice blokovala provoz 7 hodin. Při nehodě se vysypaly prasečí kůže

Rousínov /FOTOGALERIE/ – Kovové výlisky a vepřové kůže v úterý po čtvrté hodině odpoledne zkomplikovaly provoz na dálnici D1 u Rousínova. Vysypaly se ze dvou nákladních aut, která se tam srazila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies