VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stvoření je oslavou člověka a jeho složitosti

Brno /RECENZE/ – Inscenace Stvoření (Die Schöpfung), kterou uvedlo Národní divadlo Brno v koprodukci s Velkým divadlem v Poznani, je barvité a živé.

7.2.2011
SDÍLEJ:

Baletní inscenace Stvoření na hudbu Josepha Haydna v Janáčkově divadle Brno.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

MILOŠ ZAPLETAL

Uwe Scholz, před sedmi lety zesnulý režisér a choreograf, se rozhodl pojmout klasické oratorium Josepha Haydna pojednávající o stvoření člověka jako balet. Janáčkovo divadlo uvedlo hybridní, ale silné umělecké dílo v koprodukci s Velkým divadlem v Poznani. Šlo o jednu z dalších podob inscenace, která předtím zaznamenala úspěch v zahraničí.

Nejsem velkým příznivcem „výroby“ baletů z hudby primárně nebaletní – zvlášť ne z oratoria se starozákonním obsahem. Marketingový zřetel je v podobných situacích lehce pochopitelný: pro běžného diváka je prostě oratorium (symfonie, suita, moderní vážná hudba) s show stravitelnější, než bez ní. Nicméně v tomto případě působila baletní složka jako obohacující součást promyšlené formy.

Přemíra vjemů mohla vést k určitému zmatení diváka, který pak neví, na co se má vlastně soustředit. Naštěstí pojali inscenátoři balet velmi uměřeně a vyhnuli se zbytečné popisnosti; v Haydnově hudbě je zvukomalby beztak dost (od zurčícího potoku, přes nejrůznější ptáky až po mořskou obludu Leviathana). Šlo o neoklasický tanec obohacený nezvyklými prvky, ve výsledku veskrze moderní.

Dvojrole archanděla

Giovanni Di Palma je zodpovědný nejen za konkrétní nastudování Scholzovy choreografické a režijní koncepce, ale také za působivě strohou scénu a kostýmy. Zadní projekce využívala záběrů lidského těla a michellangelovské symboliky; jednotícím prvkem byla snaha o monumentalitu. Provokativní jak z estetického, tak ideového hlediska.

Dirigent Caspar Richter držel ze soucitu s tanečníky orchestr ve středních tempech a mistrovsky zvládl dynamiku. „Und es wurde Licht“ patří mezi momenty, na které se nezapomíná. Jana Krajčovičová Tajovská na sebe v sopránové dvojroli archanděla Gabriela a Evy strhávala nejvíc pozornosti, což vyplývá z výrazně virtuózní povahy jejího partu. Krajčovičové hlas je patřičně flexibilní a jistý ve výškách.

Hudba plná napětí

Martin Gurbaľ jako archanděl Raphael respektive Adam zaujal klasicistně uměřeným, avšak mohutným basem; snad jen v úplných hloubkách mu občas scházel větší důraz. To projev tenoristy Ondreje Šalinga (archanděl Uriel) byl „opernější“, což vytvářelo dobrý kontrast.

Naproti tomu občasné ansámbly nebyly z nejpřesnějších, sopranistka nastupovala pravidelně o milisekundu dřív, než její kolegové. Na výsledném dojmu však tyto drobnosti nic neubraly. Sbory, které jsou v každém oratoriu zásadním elementem (komentující děj na způsob chórů v antických tragédiích), pozvedaly celé představení z úrovně výborné na vynikající. Právě v nich bylo možné poznat Haydna v poměrně netypické poloze, totiž jako velmi schopného kontrapunktika. Rozmístění sboru po stranách orchestřiště působivost těchto pasáží ještě podtrhovalo.

Celému představení není téměř co vytknout; je to mimořádný zážitek. Stvoření bylo barevné, živé až živočišné. Bylo oslavou člověka v jeho složitosti.

Autor je studentem Hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně

Národní divadlo Brno – Joseph Haydn: Stvoření (Die Schöpfung)
Dirigent: Caspar Richter
Choreografie a režie: Uwe Scholz
Nastudování: Giovanni Di Palma a Montserrat León
Kostýmy, námět projekce a světelný design: Giovanni Di Palma.
Sóla baletu: Ivona Jeličová, Eriko Wakizono, Andrea Smejkalová, Jana Přibylová, Maiko Abe, Jan Fousek, Michal Pimek, Marek Svobodník, Filip Veverka, Vítek Kořínek, Adam Sojka a další
Premiéra v Janáčkově divadle 21. ledna 2011
Recenze psána z reprízy 26. ledna.
Nejbližší reprízy inscenace: 22., 24. a 30. března 2011

- Haydnovo Stvoření propojí hudbu s baletem
- OBRAZEM: Baletem přiblíží Brnu Haydnovo Stvoření

7.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Připomínku porevolučního kapitalismu v podobě vily podnikatele Rudolfa Hošny nabízí k prodeji realitní kancelář. Známou stavbu nad Pisáreckými tunely možná čeká demolice, na jejím místě může vyrůst bytový dům.
7

Hošnova vila v duchu podnikatelského baroka je na prodej. Hrozí jí i zbourání

Ilustrační foto.

Pomohou s jazykem, děláním úkolů, výběrem školy. Brno dá na doučování 50 milionů

Jako na Kanárech. Aqualand rozšíří za stovky milionů o divokou řeku i vodní svět

Pasohlávky – Největší akvapark v České republice, Aqualand Moravia u Pasohlávek, se v následujících dvou letech ještě rozroste. Práce za stovky milionů korun začnou už letos.

Přídavky uživí celou rodinu. Papírování bylo psychicky náročné, říká matka

Jižní Morava /ANKETA/ - Skoro tři měsíce šetřila na nosítko pro dítě, v současné době spoří na lepší bydlení. S pomocí státních přídavků živí celou rodinu Brňanka Barbora Fölklová. „Připadá mi ale, jako by se poslední dobou stále snižovaly," podotýká osmadvacetiletá žena.

AKTUALIZOVÁNO

Úder pěstí do obličeje a krvavé zranění. Kvůli balíčku gumových medvídků

Brno – Rázní a smělí a s hrdými čely nejsou jen gumídci ze známého animovaného seriálu, ale i mladík, který se pustil do boje kvůli balíčku gumových medvídků. Bohužel však nepatřili jemu a osmnáctiletý muž kvůli nim skončil v rukou policie. Kauza "velké gumídkové loupeže" se stala ve středu odpoledne v centru Brna.

Modrotisk usiluje o zapsání na seznam UNESCO. Na jižní Moravě zůstaly dvě dílny

Olešnice, Strážnice – Modrotisk je tradiční metoda zdobení textilu, kterou v České republice používají už pouze ve dvou dílnách. Obě jsou na jihu Moravy – v Olešnici na Blanensku a ve Strážnici na Hodonínsku. O zápis modrotisku na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO požádal v pondělí ministr kultury Daniel Herman.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies