VYBERTE SI REGION

Svářečka Alex tančí jako šílená, až jiskry létají

Brno /RECENZE/ – Městské divadlo Brno uvedlo jako první evropská scéna muzikál Flashdance. V hlavní roli  zazářila na premiéře Svetlana Janotová.

4.10.2013
SDÍLEJ:

Městské divadlo Brno uvedlo jako první evropská scéna muzikál Flashdance.Foto: DENÍK/Attila Racek

Přesně třicet let od filmové verze ožil minulou sobotu muzikál Flashdance poprvé i na divadle. Hity jako What a Feeling, Gloria nebo Maniac rozproudily Hudební scénu Městského divadla Brno, které příběh osmnáctileté svářečky Alex uvedlo v evropské premiéře. Brněnský soubor pod vedením režiséra Stanislava Moši v nastudování obstál po herecké i hudební stránce, nadchla také propracovaná výprava a choreografie. Muzikál se však potýká i s nedostatky ve scénáři.

Americký hudební film Flashdance od režiséra Adriana Lynea s Jennifer Bealsovou v hlavní roli je natolik kultovní, že jej znají snad  všichni. Svým uvedením v roce 1983 se zařadil k fenoménu osmdesátých let, kterým byly taneční snímky jako Horečka sobotní noci, Fame či Hříšný tanec.

Dříve než Broadway

Jevištního zpracování se Flashdance dočkal až jako poslední z nich v roce 2008, kdy jej trio autorů Tom Hedley, Robbie Roth a Robert Cary uvedlo na West Endu v Londýně. Po anglickém turné však byla ne příliš úspěšná produkce předčasně ukončena a autoři se rozhodli muzikál přepracovat. V současné době s ním absolvují americké turné a připravují uvedení na Broadwayi.

Právě opakovaně odsouvaná broadwayská premiéra jakoby o kvalitě díla leccos naznačovala. Je sice chvályhodné, že autoři se nesnažili kultovní film jen slepě okopírovat, ale nabídli vlastní obohacení děje. Větší prostor tak dostaly příběhy vedlejších postav Jimmyho s Glorií (ve filmu Jeanie), tria barových tanečnic či majitele nočního klubu Harryho. Dějová linka muzikálu se tím ale zbytečně tříští do mnoha směrů, až se v ní cesta hlavní hrdinky Alex Owensové za splněním životního snu stát se tanečnicí téměř ztrácí.

Autoři muzikálové předlohy se rozhodli v jinak až pohádkově romantickém příběhu posílit také linku sociálních a hospodářských problémů Pittsburghu 80. let.  Ve druhé polovině se však příběh muzikálu už rozmělňuje natolik, že sledujeme spíše sled jednotlivých výstupů než ucelený děj, který by vygradoval Alexinými přijímacími zkouškami na taneční akademii.

Nedostatky předlohy leckdy zachraňuje skvělý překlad Jiřího Joska, který umně opatřil českými texty i dnes už legendární hudební hity. Autoři připsali pro jevištní uvedení hned šestnáct nových písní ve stylu „osmdesátkového" popu, přičemž nejchytlavější je duet Tady a teď při sblížení Alex a Nicka. Kromě toho v muzikálu zaznívá pět songů známých z filmu, byť mnohdy použitých v jiných souvislostech (Maniac, What a Feeling, Manhunt, Gloria, I Love Rock and Roll). Diváci se jich dočkají v provedení skvěle sehraného brněnského orchestru a nic jim tak nebrání v nostalgickém zavzpomínání si. Milovníci filmu se dočkají i mnoha kultovních scén včetně spršky vody vylité na tančící Alex nebo její svlékání podprsenky zpod typicky vytahané mikiny.

Hip-hop i balet

Nejsilnější je muzikál Flashdance při tanečních číslech, v nichž choreografové Igor Barberić a Aneta Majerová propojili prvky street dance, hip-hopu i klasického baletu.

Muzikál plyne v rychlém tempu i zásluhou propracované scénografie Christophera Weyerse. Atmosféru průmyslového Pittsburghu se mu podařilo zachytit tak věrohodně, že při úvodní scéně z ocelárny divák na chvíli až znejistí, jestli skutečně pořád jen sedí v hledišti divadla. Weyers využil všech dostupných technických možností Hudební scény a díky důvtipné práci s náznaky lehce střídá prostředí ocelárny, taneční akademie i nočních klubů.

Výrazným náladotvorným prvkem jednotlivých scén je více než obvykle světelný design, který dotváří jak obrazy z obří tovární haly, tak i momenty ztišených milostných sblížení.

Je jako šílená, šílená když tančí. Právě refrén jednoho z ústředních muzikálových hitů Maniac přesně vystihuje, co se nejvíce podařilo promítnout do postavy Alex její premiérové představitelce Svetlaně Janotové. Z každého jejího gesta, pohybu a výrazu čiší na jevišti tak nakažlivá energie a odhodlání, že o její posedlosti tancem není pochyb. Janotová zvládla obtížnou roli s obdivuhodnou taneční i pěveckou suverenitou (Alex téměř nesleze z jeviště a stíhá jeden rychlý převlek za druhým!). Po předchozích velkých úkolech v muzikálech Probuzení jara, Chicago, Papežka, Pokrevní bratři nebo Zorro potvrdila, že tato role pro ni přišla v pravý čas.

Tak trochu ve stínu výkonu Janotové zůstává alternující Ivana Vaňková. S rolí se však popasovala také zdařile, když ji vystavěla procítěněji po herecké stránce.

Obtížnou pozici mají představitelé Nicka, protekčního synka majitele továrny, kterým autoři nedali příliš prostoru vystavět oblouk své postavy. Lépe si s tím poradil nový člen souboru Ondřej Studénka, který svým výkonem zastínil nevýrazného Dušana Vitázka.

Nastudování muzikálu Flashdance v evropské premiéře a ještě před uvedením na Broadwayi je nesporným manažerským úspěchem Městského divadla Brno. I další meta, kterou si soubor zvolil, má předobraz ve slavném filmu. V příští sezoně chce totiž divadlo uvést muzikál Duch (Ghost).

(Psáno z premiéry 28. září a první reprízy 29. září 2013)

Autor: Lenka Suchá

4.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Bída na závěr chabého podzimu. Zbrojovka remizovala s Karvinou

Brno – Fotbalisté Zbrojovky v posledním podzimním utkání nejvyšší soutěže remizovali na domácím trávníku s Karvinou 1:1. Skórovali Jan Šisler a v nastavení Lukáš Vraštil.

EXKLUZIVNĚ

Kempný si zvyká na dril v NHL: I na rozbruslení před zápasem se jedou bomby

Chicago, Brno /ROZHOVOR/ - Nasedl na vysněný kolotoč nejprestižnější hokejové soutěže světa, z kterého ani na chvíli nesmí vyskočit. Bývalý obránce brněnské Komety Michal Kempný vstřebává první zápasové dávky v NHL. Zatím odehrál dvacet utkání a už si vyzkoušel i dril tří zápasů v pěti dnech.

Policie obvinila souzeného Íránce Zadeha z ovlivňování svědka

Brno – Policie v sobotu obvinila podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, který je souzený za daňové úniky, že se měl podílet na ovlivňování svědka. Nyní ještě probíhají výslechy. Po poledni to sdělil Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu. V současné době je na svobodě díky vysoké kauci, kterou složil na začátku roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies