Surové, živelné i chaoticky humorné příběhy, tanečně­-dramatická představení o prázdnotě virtuálních prostorů i koláže o přetvářce a nadsázce nabídne ve čtyřech inscenacích letošní festival Tanec Brno. Přehlídku toho nejlepšího ze současného tance a pohybového divadla hostí od června do září Divadlo Reduta.

Festival zahájí v úterý v sedm hodin večer choreografie Jozefa Fručka a Lindy Kapetaneaové 100 Wounded Tears. „Kompozicí i výrazovými prostředky je toto představení vyvrcholením někdy surového a někdy komického zobrazování příběhů, v nichž se naplno projevuje výraz tanečního souboru DOT504. Jeho členové patří k nejlepším českým tanečníkům,“ uvedla produkční baletu Národního divadla Brno Lucie Navarová.

Maskování bez lží

Působivou taneční mozaiku 100 Wounded Tears vyprávějící příběh sedmi postav zrozených ze čtrnácti obrazů doprovodí charismatická hudba zakladatele legendární undergroundové skupiny Bez ladu a skladu Michala Kaščáka. Vizuální obraz doplní kostýmy a výprava Simony Rybákové v light designu Dana Tesaře. Jako zvláštní host v inscenaci vystoupí slovenský herec maďarského původu Csongor Kassai, který ztvárnil například roli Žida v Hřebejkově filmu Musíme si pomáhat nebo Lucifera z pohádky S čerty nejsou žerty.

Jako druhé festivalové představení Tanec Brno nabídne Brazilsko­evropskou taneční laboratoř, kterou vytvoří choreografie evropské i světové taneční scény, a to nejlepší, co vzniklo v baletním souboru Národního divadla Brno mezi mladými tvůrci. „Diváci uvidí tři choreografie brazilské formace Grupo Tápias v interpretaci brazilské tanečnice Flávie Tápias, dílo Arkánum výrazné současné české choreografky Dory Hoštové a představení Znaky o znacích Nataši Novotné, držitelky Ceny Thálie 2008,“ dodala Navarová.

Do snů a tužeb mediálních ikon i zoufalství těch, kteří se jim chtějí podobat, publikum přenese taneční divadlo Jana Kodeta a Janka Růžičky Camoufl·AGE. „Slovo kamufláž mi vždycky připadalo žertovné. Vytvořil jsem dost kreací, které byly velmi vážné. Toužil jsem tedy udělat něco humorného, co však přivádí také k zamyšlení. Pro mě je to i o přetvářce, o nadsázce. Kamufláž pro mě znamená zamaskování, nikoli lež. Dokonce tam bude i minitravesti show, tedy přímo esence kamufláže,“ uvedl choreograf Jan Kodet.

O povrchu i vnitřku

O inscenaci Camoufl·AGE zachycující proměny, lásky, touhy i vztahy více prozrazuje i Janek Růžička. „Mluvíme o povrchu a vnitřku, o lidech, kteří zakrývají své nitro,“ doplňuje režisér.

Letošní festival Tanec Brno v září uzavře premiéra Debut: Choreografický ateliér II. „Bude to přehlídka vlastní choreografické tvorby tanečníků souboru Brněnského národního divadla. Ti z nich, kteří mají ctižádost i odvahu vydat se cestou autorského sebevyjádření, zde dostávají mimořádnou příležitost realizovat zde své drobné choreografie,“ uvedl dramaturg baletu Národního divadla Brno Karel Littera. Dodal, že novinkou letošního ročníku je spolupráce s Národním divadlem Praha, kde má obdobný projekt, nazvaný Miniatury, již několikaletou tradici.

Vstupenky na jednotlivá představení za sto až dvě stě dvacet korun, permanentka stojí pět set osmdesát korun.

Tanec Brno 2009
Divadlo Reduta, Zelný trh. Začátky vždy v 19.00 hod.
2. června: 100 Wounded Tears, režie a choreografie: J. Fruček a L. Kapetanea, účinkují: DOT504, M. Ottová, T. Nešpinský, Csongor Kassai a další
27. června: Brazilsko­evropská taneční laboratoř, tři choreografie Grupo Tápias a choreografie Dory Hoštové a Nataši Novotné
5. září: Camoufl·AGE, režie: J. Růžička, J. Kodet
25. září: Choreografický ateliér II., vlastní tvorba tanečníků souboru NDB