Tata Bojs na Flédě aneb O malých rokenrolích

Brno /RECENZE/ - Koncert, kterým Tata Bojs ve čtvrtek zahájili turné k albu Ležatá osmička, mě překvapil.

8.10.2011 18

Tata BojsFoto: Archiv skupiny

Jejich „inteligentní pop“ jsem nikdy neobdivoval, v určité etapě svého vývoje (zhruba v období Futuretra a Biorytmů) však nepochybně na naší pop-rockové scéně působili jako cosi originálního. Tyto doby jsou dávno pryč.

Už předskokani Republic of Two předznamenali, v jakém duchu se ponese zbytek večera. Opravdu nechápu, za co tito pánové získali cenu Anděl 2010 v kategorii Objev roku. To, co skutečně dobré kapely třeba Charlie Straight , používají jako melodickou výplň, oni „povýšili“ na hlavní melodický materiál. Asi po dvaceti minutách na pódium brněnské Flédy nastoupily hlavní hvězdy večera. Úvodní písně Progresivní (intro) a Papírovka z nového alba představily Tata Bojs obnažené v jejich pravé podobě, tedy neosobité, nudné a bezpohlavní. Následovala starší Attention, Aux Hommes!, která ukázala, že kapela má dar určitého (dokonce i hudebního) vtipu, chybí jí však schopnost zkratky a pregnance a zřejmě i trpělivost s tříbením nápadů.

Hořká čokoláda a Filmařská z nového alba se nepochybně neustálým omíláním v rádiu stanou hity. Starší písně Elišce a Skovka mě ničím nezaujaly. Zdá se mi, že Tata Bojs se v průběhu posledních deseti let vlastně pořád zhoršují: to, co dříve působilo alespoň trochu vesele nebo nápaditě, dnes chutná jako destilovaná voda. Záblesk originality nabídla písnička Ztraceni v překladu i přes hloupý text asi vrchol nového alba. Ženský hlas recitující francouzsky cosi, čemu nikdo nerozumí, to je šikovné klišé dříve používané hlavně „novoromantickými“ skupinami 80. let (Visage, Enigma); zde poměrně organicky souzní s celkovou atmosférou písně i alba.

Následovaly další skladby nové i starší (Toreádorská otázka, Baba, Usínací, 2031, Eko echo, Opakování, dávný hit Šťastnější, Homo demo, Pěšáci, Růžová armáda) a dvojitý přídavek (Náměsíčná a Vesmírná) vše upravené do podobného zvuku, jedna skladba jako druhá. Nákladný vizuální doprovod byl stejně prázdný a nicneříkající jako samotná hudba, snad až na poměrně zajímavou konfrontaci videa a živého zvuku.

Když uvažuji, co říct o koncertu pozitivního, zjišťuji, že toho není mnoho. Dvouhodinová show (jak pomalu ty hodiny utíkaly!) přitom byla ze strany publika kvitována s mně nepochopitelným nadšením. Jak je to možné?

„Inteligentní pop“, stylová nálepka, která bývá hudebními publicisty skupině často přisuzována, v mnohém napoví. Když se pozorněji zamyslíme, co v případě Tata Bojs reprezentuje slovo inteligentní, zjistíme, že jde o vlastnosti, které paradoxně svědčí o nedostatku (tvůrčí) inteligence. Zmatené texty, názorově i poeticky vyprázdněné, nudná aranžmá, recyklace postupů, které kdysi dávno byly progresivní to vše zřejmě fanoušek skupiny chápe jako příznak Umění.

Ve skutečnosti však tvorba „kluků z Hanspaulky“ nemá ani ráznost, dráždivost, přímočarost a angažovanost pravého rocku ani svěžest, melodickou nápaditost a řemeslnou úroveň poctivého popu. K té řemeslnosti asi tolik: zpěv Milana Caise je na nulové technické úrovni (a to i v rámci norem daného stylu!), jeho obsluha bicích nástrojů má alespoň průměrnou úroveň, což znamená, že je schopný udržet rytmus.

Mardoša, který na tom s baskytarou není o moc lépe, maskuje neschopnost častými „hláškami“. Někomu připadají vtipné, mně však nikoliv. Celkový negativní dojem čtvrtečního večera na Flédě podtrhl hrozný zvuk (nesrozumitelný zpěv a přezvučené kytary vytvářející dohromady zvukový „maglajz“) a organizační nepřipravenost pořadatelů.

„Není malých rokenrolí…“ Jistě. Ale je malých rockerů.

MILOŠ ZAPLETAL (Autor je studentem Hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně)