VYBERTE SI REGION

Trapl: Naskočit do rozjetého vlaku je velký adrenalin

Brno /ROZHOVOR/ - Muzikálový herec Tomáš Trapl ve středu poprvé odehraje roli Merkuria v inscenaci Tajemství Zlatého Draka.

29.4.2009
SDÍLEJ:

Herec Tomáš Trapl vstupuje do projektu Tajemství Zlatého Draka až půl roku po premiéře.Foto: archív Tomáše Trapla

Hudební drama Tajemství Zlatého Draka, které má za sebou na scéně Mahenova divadla od loňské listopadové premiéry už několik repríz, čeká dnes jedna novinka. V roli ducha Merkuria se poprvé namísto Daniela Landy představí známý pražský muzikálový herec Tomáš Trapl.

Co vás zaujalo na projektu Tajemství Zlatého Draka?
Především je to průlomový projekt do dramaturgie brněnského Národního divadla. Všechno, co se odehrávalo při zrodu, postoje Daniela Dvořák a Zdeňka Plachého (ředitel a umělecký šéf činohry - pozn. aut.), neuvěřitelná sounáležitost souboru a v neposlední řadě i to, že Daniel Landa přehodnotil své rozhodnutí, že už nikdy „nepáchne“ na divadelní prkna. To byly pro mě asi ty zásadní faktory, které jsem řešil, když jsem se rozhodoval, jestli nabídku na alternaci Dana přijmu.

Jde o vaše první hostování v Brně. Jak se vám tady pracovalo?
Všichni na mě byli hrozně hodní. Vytvořila se neuvěřitelně pozitivní atmosféra, která, myslím, překvapila i samotného Dana. Na generálkách se nestíhalo, jak je to všude v divadlech normální, nervy pracovaly naplno, byla to vlastně první velká zpěvohra v činohře, nicméně všichni makali na plný pecky. To myslím bylo i proto, že ta mystika, o které Drak je, se přenesla na celý soubor.

Znal jste se s Danielem Landou už z dřívějška? Pracovali jste spolu někdy?
Jsme spolužáci z konzervatoře, kde jsme se „míjeli“. Později Dan k mému údivu nastoupil do Draculy, kde ale dlouho nevydržel. Pak napsal Krysaře, kam mě obsadil do roli Osudu. Od té doby spolupracujeme na divadelním poli.

Nerozmýšlel jste, zda vstoupíte do alternace právě s Danielem Landou, když jde v inscenaci o interpretaci písniček, které jsou tak úzce spojené právě s ním a jeho osobitým hudebním stylem?
No jéje! A jak! Ale Drak není postavený na Landovi. Jeho role Merkuria není dominantní. Je průvodcovská a jeho vstupy nejsou koncertní čísla Landy, ale scénické předěly jednotlivých scén. Myslím, že Dan, když to psal, tak od začátku počítal s tím, že ho bude někdo alternovat. A s jeho hudebním stylem fakt problém nemám. Naopak je mi velmi sympatický a čerpám z něho, když učím herce na konzervatoři zpívat. Říkám jim: „Koukejte na Landu. Herec, „nezpěvák“, a svým výrazem strčí do kapsy většinu našich zpěváků!“ Nejvíc jsem u Draka musel řešit časové problémy. Byl to vlastně paradox. Hostuji v šesti divadlech najednou, mám narvaný diář a přitom jsem si našel volno na Draka. Tomu říkám tajemno! (smích)

Je vám blízké právě téma mystiky a záhad, které se v Tajemstvím Zlatého Draka hodně objevují?
Když mystika slouží dobré věci, například k uzdravení člověka, a když nezneužívá lidskou důvěru a slabosti, protože lidská blbost je nekonečná, tak mně nevadí. Záhad je na světě moře, tajemno nás nutí se nad sebou zamýšlet a uvědomovat si, jak jsme malí… Tak proč ne. Mystické je svým způsobem všechno, co se na světě děje.

Premiéra Tajemství Zlatého Draka byla už skoro před půl rokem, loni v listopadu. Nemáte obavu naskočit do „rozjetého vlaku“?
Obavy mám hlavně proto, jestli se něco za ten půl rok nezměnilo. Proto se tam jedu podívat týden předem na reprízy, abych si udělal představu. Mám i oprašovací zkoušku, takže tam se to urovná. A „rozjetý vlak“ je větší adrenalin než premiéra!

Určitě jste zaznamenal bouřlivé reakce, které působení Daniela Landy v brněnském Národním divadle vzbudilo ještě před začátkem zkoušek. Podobně rozporuplně potom přijalo brněnské publikum i samotnou inscenaci. Jaký na to máte názor?
Každý má právo říkat co chce, pokud tím neomezuje právo jiných lidí. Já k tomu říkám jen jedno. Lidská blbost je neomezená. Podle toho to tady dvacet let po revoluci takhle vypadá…

Původně jste vystudoval operní zpěv. Nechybí vám klasické zpívání?
Občas si klasicky „zpívnu“ v kostele, to mi docela stačí. Do opery mě lákají asi jednou za pět let, to mi taky stačí. A klasické zpívaní? To člověk může použít i v muzikálu, jen když má k tomu patřičnou roli, ne?

Od roku 1992 vystupujete hlavně v muzikálech. Je tento žánr to, co vám ideálně vyhovuje?
Jistě, jinak bych to tak dlouho přece nevydržel! (smích) Jsem věčně nespokojená nátura, stále musím něco hrnout před sebou, ale divadlo spojené s hudbou je zatím pro mě nejvíc.

A nestýská se vám po divadle Semafor, kde jste byl skoro deset let?
Semafor je tak neuvěřitelně protknutý do všech sfér, ve kterých působím, že se mi po něm vlastně nestýská. Byla to veliká škola a jsem hrdý na to, že jsem tam začínal. Dodnes z toho čerpám, a to jako interpret, pedagog i člověk. Ale dnes už je to jinak. Nicméně Suchého poetika je geniální a on je žijící legenda. Pracovat s ním na jevišti, mluvit s ním v šatně, to jsou zážitky na celý život.

Kdo je Tomáš Trapl
- Narodil se 30. ledna 1964
- Vystudoval operní zpěv na pražské konzervatoři
- Deset let účinkoval v divadle Semafor v muzikálech Jiřího Suchého
- Od roku 1992 vystupuje v pražských muzikálech (např. Les Misérables, Jesus Christ Superstar, Dracula, Hamlet, Krysař, Kleopatra, Galileo, Tři mušketýři, Tajemství, Miss Saigon, Angelika, Golem, Carmen)
- Hostuje i v pražském Národním divadle v jazzové opeře Dobře placená procházka v režii Miloše Formana a v brněnském Národním divadle v inscenaci Tajemství Zlatého Draka
- Učí na hereckém oddělení pražské konzervatoře
- Je ženatý a má tři děti

Autor: Lenka Suchá

29.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

O Seniorbus je enormní zájem. Na jízdu lidé čekají i šest týdnů

Brno /FOTOGALERIE/ – Seniorbus, který usnadňuje cestování brněnským seniorům či lidem s postižením, jezdí už půl roku. Měsíčně přepraví okolo devíti stovek lidí. „U pětaosmdesáti procent cestujících jde o seniory, zbylých patnáct tvoří lidé se zdravotním postižením," vyčíslila mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

Učí děti zpívat, celému souboru ušila kroje

Bílovice nad Svitavou - Osmnáctým rokem zpívají děti koledy ve folklorním souboru Bystrouška pod vedením Bohuslavy Hamákové. Letos se zpěvem a tancem připojí k akci Česko zpívá koledy pořádané Deníkem po celé republice. Společně s pěveckým sborem Bach a divadelním spolkem Bota rozezní Bystrouška své hlasy v Bílovicích nad Svitavou na Brněnsku potřetí.

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies