VYBERTE SI REGION

Vanilla Fudge v gejzíru psychedelické symfonie ovládla Melodku

Brno /RECENZE/ - V úterý večer v Brně zahrála americká psychedelická legenda druhé poloviny šedesátých let – skupina Vanilla Fudge.

26.3.2014
SDÍLEJ:

Mark Stein a Vince Martell (zleva).Foto: Miroslav Balák

Legendy rockové historie se zdaleka nadobro neztratily z koncertních vystoupení, ani z pamětnického povědomí. Že se ovšem brněnskému publiku představí americká psychedelická legenda druhé poloviny šedesátých let Vanilla Fudge – s tím asi opravdu počítal málokdo. Právě proto do hudebního klubu Melodka zamířili zejména pamětníci, ale milým překvapením bylo, že mezi publikem bylo vidět i docela mladé tváře, pro které tato kapela musela být naprosto neznámý pojem.

Vanilla Fudge podnikají evropské turné a dvě koncertní zastávky učinili v Praze a v Brně. O to cennější je okolnost, že kapela přijela v téměř klasickém hudebním obsazení ̶ Vince Martell (elektrické kytary Gibson a Kramer, zpěv), Mark Stein (varhany Hammond, Leslie box, synthesizer Korg, zpěv), Pete Bremy (baskytara, zpěv) a Carmine Appice (bicí nástroje, zpěv).

Pokud někdo čekal umírněnou hudební legendu stárnoucích veteránů, byl na hlubokém omylu. Do Brna přijel muzikantský kvartet v plné síle a řádném nasazení, což bylo zjevné od první skladby. Specialitou téhle newyorské kapely vystudovaných hudebníků, která vznikla na Long Islandu už v r. 1967 bylo přepracovávání hudebních hitů od jiných autorů do podoby velmi zajímavých coververzí, které mnohdy totálně přestavěly propracovaná aranžmá.

O úvod se postarala známá skladba legendárních Beatles – Ticket To Ride, jejíž melodická linka byla čitelná, ale harmonická a rytmická struktura totálně přestavěná. Další skladbou byl hit Curtise Mayfielda – People Get Ready, který Vanilla Fudge proměnili v blue-eyed-soul v níž zaujaly výborně seřízené vokální party s hlavním pěveckým protagonistou varhaníkem Markem Steinem, který skladbu známou z přepracování i jiných zpěváků zazpíval s až téměř gospelovou vroucností.

Hit skupiny Argent – She´s Not There získal nový rozměr v klasické struktuře rozezpívaných šedesátých let s odkazem na léta hippieovské nezávislosti. Naproti tomu píseň Bang Bang od Sonny And Cher nabídla větší pregnantnost a rockovou dravost, než jak byl člověk zvyklý z původního originálu.

Do beatlesovského repertoáru zabloudili Vanilla Fudge nádhernou coververzí písně Eleanor Rigby, v níž se nádherně snoubily nejen výtečné vokální party, ale i střídání pianissim a fortissim v hudebním nasazení. Kdo očekával slavnou skladbu Season Of The Witch od Donovana, neměl být zklamán. Známá písnička „prince hippies" získala už před desítkami let dramatickou psychedelickou podobu a tahle verze zněla naživo stejně přesvědčivě jako na albu.

Úžasná práce s dynamickým rozpětím, rytmická výbušnost a mohutné nasazení s naříkavými vokály – to byly hlavní poznávací znaky této skladby. Autor Trade Martin posloužil Vanilla Fudge skladbou Take Me For A Little While, ale ještě výrazněji americký kvartet překvapil skladbou z repertoáru slavných Led Zeppelin – Dazed And Confused z jejich debutového alba, kterou Američané rovněž přepracovali k obrazu svému – zachovali onen výrazný riff, ale varhanní nálady a střádání napětí zde navozovalo takřka šamansky tajemnou atmosféru. Bouřící publikum vyvolalo Vanilla Fudge k jednomu přídavku, který vlastně nemohl chybět – skladba You Keep Me Hanging On, jejíž dramatické a vokálně vypjaté pojetí se stalo už dávno hlavním poznávacím znakem kapely.

Baskytarista Pete Bremy, který nahradil původního člena Tima Bogerta, tvořil důrazný rytmický pilíř kapely a jeho basová sounáležitost se velmi dobře doplňovala s excentrickým bubeníkem Carminem Appicem, jehož výbušná a technicky brilantní hra oslňovala robustním zvukem, doplňovaná dvěma velkými bubny-šlapáky. Kytarista Vince Martell, podobně jako značkový francouzský koňak nezklamal. On sice nebyl typem svrchovaného kytarového exhibicionisty, ale jeho kytarové party měly švih, kreativitu a patřičnou živost a rozmáchlost pojetí. Konečně Mark Stein – hlavní zpěvák kapely, ale také hráč na legendární varhany Hammond, doplňovaný synthesizerem Korg a za pomoci Leslie boxu nabízel rychle běhy po klaviaturách, dramatické zvraty a vypjaté detaily, při kterých lezl mráz po těle.

Psychedelický sound místy ve spojení se symfonickými postupy nenechával nikoho ve stavu apatie a netečnosti. Jsem toho názoru, že Vanilla Fudge by stylově lépe slušelo větší pódium a prostorný sál, kde by lépe vynikly jemné nuance téhle hudby, ale i tak se podařilo v Melodce vytvořit jedinečnou atmosféru s vypjatým soundem a s velmi přesvědčivými muzikantskými výkony. Tuto okolnost ocenil i přítomný známý brněnský bubeník z Progres – Zdeněk Kluka, který se nijak netajil tím, že charismatický bubeník Appice vždycky patřil k jeho vzorům a také potvrdil, že Vanilla Fudge byli koncem šedesátých let Progress Organization velkou inspirací.

PETR GRATIAS (autor je hudební publicista)

Autor: Redakce

26.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies