VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vondrák, Bodlák a Polák namíchali jasné Barvy na vzkříšeném albu

Brno /RECENZE/ – Brněnská folková scéna nebyla na přelomu šedesátých a sedmdesátých let tak bohatá, jako v Praze, nicméně i ve městě pod Špilberkem se na tomto imaginárním hudebním stromě tu a tam urodilo nějaké ovoce.

28.7.2015
SDÍLEJ:

Na archivním snímku zleva Zdeněk Němeček, Michal Polák, Jiří Vondrák a Antonín Bodlák.Foto: Jef Kratochvil

Brněnské vydavatelství Indies Happy Trails Records vydalo poprvé profil hudební tvorby písničkářského uskupení Vondrák, Bodlák a Polák, která vznikla napříč minulou dobou. Díky digitálnímu procesu byly písně oživeny a připraveny k vydání na digipackovém nosiči. Obal alba Jakuba Stejskala má dotek americké psychedelie šedesátých let, ale také zároveň warholovského pop-artu a věrně vystihuje i obsah písní. Těch se vešlo na album devatenáct.

Produkce se ujal Jiří Vondrák a hudební režie a mastering byly v rukou Dušana Součka. Ten dostal nelehký úkol dostat do vyvážené polohy hudební materiál natočený během hudebního vystoupení ve známém klubu Esenc na Křenové ulici, stejně tak jako skladby natočené naživo na Folkovém kolotoči v Ostravě. Jen tři skladby byly natočeny v hudebním studiu. Přesto je výsledek pozoruhodně kvalitní po zvukové stránce a uspokojí i náročnějšího posluchače vnímajícího hudbu přes Hi-Fi aparaturu.

Album bylo natočeno v sestavě Jiří Vondrák (šestistrunná, dvanáctistrunná akustická kytara, foukací harmonika, zpěv), Antonín Bodlák (Jaroš) (akustická kytara, zpěv) a Michal Polák (akustická kytara, foukací harmonika, zpěv). Skladby ovšem posilují i hudební hosté: Karel Horký (klávesové nástroje), Zdeněk Němeček (kytara, příčná flétna, zpěv), Mikoláš Chadima (saxofon, zpěv), Vratislav „Aťa" Lukáš (violoncello, zpěv), Pavel Kopřiva (housle), Richard Lašek (percussion), Miloš Morávek (elektrická kytara), Pavel Pelc (baskytara) či Petr Keller (bicí nástroje).

V žádném případě se nejedná o nějakou „kotlíkovou kulturu" s prvoplánovým viděním. Některé písně mají svou krystalickou čistotu ve folkové interpretaci a při poslechu dalších a dalších písní do hudby vstupuje rocková údernost, místy i blues, psychedelie a najazzlý minimalismus. V některých okamžicích jako bych cítil dotek dávných Tyrranosaurus Rex. Ostatně Bodlák typově hodně připomíná legendárního Marka Bolana, zatímco Vondrák rozervaného vousatého intelektuála woodstockovské­ho typu.

Úvodní skladba Kluci, nezlobte se upomene na ranou tvorbu pražské písničkářské legendy Petra Kalandry. Epický příběh vezme za srdce a při jejím poslechu jsem měl kolem očí podivné vlhko. Mlýnek akustické kytary a dylanovská foukací harmonika mají svou podmanivost, stejně jako Bodlákova interpretace a Vondrákova recitace. Přediva akustických kytar a tklivá foukací harmonika nás provázejí dále, stejně jako zpívané příběhy a reflexe života kolem nás v oné barevnosti, které dávají albu název. Prolínání šansonu a folku lze zaznamenat zajímavým způsobem v písni Starouškův svět ve Vondrákově interpretaci. Skladba Barvy přitáhne pozornost akusticky znějícím rockem, kde nechybějí percussion a sborové zpěvy evokující kalifornské hippie kapely šedesátých let. Píseň Příroda nabídne výraznou instrumentaci s podílem zajímavě vystavěných hlasů se vzdušnou rozevlátostí. Překvapením je bezesporu skladba Dětská, která sem zcela nečekaně přináší skladbu ve stylu jazz rock fusion, kde nechybějí funkové rytmy v bicích nástrojích Petra Kellera, dunivé baskytara Progresů Pavla Pelce a elastické kytarové tóny Miloše Morávka ve finále s bezelstným dětským smíchem.

Rovněž skladbě Ovoce nechybí napětí, údernost a šamanské tajemno, interpretované rozjasněným hlasem Michala Poláka. Za velmi silnou skladbu považuji skladbu Z neděle na pondělí. Zajímavé kytarové sestupy a harmonická struktura, kolorované flétnou, saxofonem a percussion. Hudebníkům se podařilo udržet přímý tah na bránu, napětí, dynamické odstíny a šamanský rytmus, doplněné vokálním podílem. Skladba by mohla být pro uskupení „hitem", pokud bychom chtěli za každou cenou hledat nějaký „hit", ale zároveň je příkladem uměleckého vývoje k zajímavému útvaru. Píseň Ne si posluchače získá zvonícími akustickými kytarami, foukací harmonikou, stejně jako Chmýří bodláků má v sobě zeppelinovské úderné akustické kytary a téměř „uriášovské" vokální party a kolotavou flétnu. Vlaštovka odnáší jaro přináší rozvolněnou variantu blues a udržuje posluchače v koncentraci od začátku až do konce. Nejinak je tomu i u nejmenovaných skladeb.

Jiří Vondráček (pro odlišení od jeho pražského jmenovce, bratra pop zpěvačky si dal později přezdívku Vondrák) a Antonín Jaroš se zformovali na konci šedesátých let a pod souzvučným názvem Vondrák a Bodlák začali jako písničkáři s akustickými kytarami hrát po brněnských klubech, často o přestávkách vystoupení bigbítových skupin, ale i v samostatných recitálech, na studentských kolejích a na soukromých večírcích, kde bývali příjemným zpestřením. K jejich duu se připojil majitel falzetu – bývalý sólový zpěvák Synkop 61 Michal Polák, ale časem jejich hraní okořeňovali další hudebníci, jako například flétnista Zdeněk Němeček, atraktivní řecká zpěvačka Froso Tarasidu, klávesový mág Karel Horký později známý pod jménem Daniel Forró, představitel pražské alternativy saxofonista Mikoláš Chadima a také třeba bulharský hudebník Míťa Denčev a provázkovská zpěvačka Ida Kellarová.

Album Barvy není konzistentním folkem, ale kreativním hudebním útvarem, který upomene na svobodomyslné muzicírování nezávislou tvorbou v nesvobodných časech.

PETR GRATIAS

autor je hudební publicista

Autor: Redakce

28.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

Flotila parníků po zimě vyrazí na přehradu. V Brně otevřou čarodějnickou školu

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
2

Bezdomovci uctili památku mrtvého. V podchodu se pak zhádali s policisty

Tvrdost, důraz. Zbrojovka čelí záchranářskému střetu na hřišti poslední Jihlavy

Brno /INFOGRAFIKA/ – Už jde do tuhého. Nejvyšší domácí fotbalová soutěž má před sebou posledních pět kol a Zbrojovka stále není venku z ošemetných záchranářských starostí. Páteční utkání v Jihlavě může brněnský celek uklidnit, nebo jej dostat pod velký tlak.

Historický vlak Hurvínek se v pondělí vrátí zpátky na koleje

Jižní Morava – Na pravidelnou cestu z Břeclavi do Lednice na Břeclavsku a zpátky i letos vyjede historický motorový vůz Hurvínek z padesátých let minulého století. „Nostalgickým vlakem se mohou lidé svézt od svátečního 1. května až do 28. září vždycky o sobotách, nedělích a svátcích," upřesnila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Soutěžilo muzeum i studio televize. Kraj rozdával ceny za stavby

Jižní Morava – Jihomoravané se ve čtvrtek dozvěděli, kdo z nich postavil nejlepší a nejužitečnější stavbu.

Přišel o nohu a nechtěl, aby ho zachránili. Svůj příběh říká začínajícím řidičům

Brno - Přestože při dopravní nehodě před třemi lety přišel o pravou nohu, třiačtyřicetiletý Aleš Eger se své lásky k motorkám nevzdal a jezdí dál. Vozí s sebou batoh, který měl při nehodě. „Je to takový můj talisman. Připomíná mi, že už se nemusím vrátit domů," říká Eger. Ve čtvrtek o svých zkušenostech vyprávěl na Integrované střední škole automobilové v Brně na akci pro nezkušené a začínající řidiče Jezdím cool.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies