VYBERTE SI REGION

Vyprodané Janáčkovo divadlo aplaudovalo symfonikům z Londýna

Brno /RECENZE/ - Závěrečný koncert mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim 2013 nezapřel světovou úroveň a patřil k jeho vrcholům.

11.11.2013
SDÍLEJ:

Dirigent Valerij Gergijev na závěrečném koncertě Moravského podzimu v brněnském Janáčkově divadle.Foto: Filharmonie Brno

Třináctidenní a v pořadí již 47. ročník Moravského podzimu uzavřelo v pátek večer vystoupení Londýnského symfonického orchestru. Ten v čele s šéfdirigentem Valerijem Abisalovičem Gergijevem patřícím ke světové dirigentské špičce vyprodal Janáčkovo divadlo a vysloužil si od diváků dlouhé ovace.Hlavním pořadatelem tohoto mezinárodního hudebního festivalu se po mnoha letech opět stala Filharmonie Brno a vystoupení Londýnského symfonického orchestru (London Symphony Orchestra) bylo absolutně nejočekávanější.

Hosté z britské metropole věnovali celý program odkazu Hectora Berlioze, od jehož narození si hudební svět letos připomíná 210. výročí. Z jeho tvorby zazněla nejprve předehra Waverley (op. 1), následovaly Písně letních nocí (op. 7), což je víc jak půlhodinový cyklus šesti melodií na slova Théophila Gautiera. Po přestávce následovalo stěžejní skladatelovo symfonické dílo – bezmála hodinová Fantastická symfonie (op. 14) s podtitulem Epizoda ze života umělcova.

Hlasité „bravo!" se z hlediště ozvalo už po provedení vstupní ouvertury, která ve svěžím rytmicko-melodickém odpichu reflektuje stejnojmennou postavu prvního historického románu Waltera Scotta. Mladistvá Berliozova partitura se rozezněla s jasně konturovanými hlavními tématy a hlavně se silným energickým nábojem, který se ostatně po celý večer zdál být nevyčerpatelný.

Éterický mikrosvět

Výsostně introvertní Písně letních nocí rázem posluchače přenesly z heroického světa anglické šlechty do zjihlé představy mizející lásky. Do nitra tohoto křehkého, snad až éterického mikrosvěta pronikla Karen Cargill, skotská mezzosopranistka, s nevšední empatií.

Hned po prvých verších bylo znát, že pěvkyně ví, o čem zpívá. Karen Cargill nikdy sílu svého hlasu nepřepínala, přesto ji orchestr nepřekrýval. Vysoké polohy jí zněly s lahodnou sopránovou vroucností, její pianissima jako by otevírala brány nadpozemských výšin. Ovace vyprodaného hlediště brněnského Janáčkova divadla byly právem halasné.

Z Faustova prokletí

Fantastická symfonie byla fantastická – i tak by se dal lapidárně vyjádřit dojem z provedení této delirantní programové symfonie. Pětivětý kolos se rozezvučel v úžasně širokém barevném spektru, k němuž výraznou měrou přispívala dynamická škála sahající od sotva slyšitelných, leč stále ještě jasně vnímatelných pianissim, až k ohromujícím forte a fortissimům.

Smyčce zněly sytě, nad nimi se leckdy až s agresivním nasazením klenul zvuk skvěle disponovaných dechů. Gergijevovo pojetí Fantastické symfonie doznalo nepřeslechnutelný gradační tah, k němuž značně přispěl dirigentův neomylný cit pro skvěle pointovaná tempa, která nejednou přecházela až v jakési dechberoucí prestissimo. Za bouřlivé ovace se Londýňané divákům odvděčili efektním přídavkem: zůstali však styloví a nabídli známý efektní Rakoczyho pochod z Berliozova Faustova prokletí.

Závěrečný koncert letošního Moravského podzimu, festivalu, který se i nadále bude odvíjet coby bienále (střídá se s rovněž podzimním Janáčkovým Brnem), bezpochyby nezapřel světovou úroveň. Pořadatelům se podařil husarský kousek, respektive husarský kus, za který každopádně nutno vzdát dík, ale který je na druhé straně nemálo zavazující.

K dalším vrcholům letošního ročníku Moravského podzimu patřila také bezpochyby vystoupení souboru Kremerata Baltica, polské čtveřice Apollon Musagète Quartett a v dramaturgicky podnětném provedení Góreckého Symfonie č. 3 „Symfonie písní žalostných".

VLADIMÍR ČECH

Autor recenze je hudební a divadelní kritik

Autor: Redakce

11.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies