Začíná jako příběh, ale tříští se do zdánlivě nedůležitých okamžiků. Vznáší se nad ní aura lyričnosti, ale kdesi pod ní, pod těmi nahromaděnými vrstvami emocí, vyvstává konkrétní osud člověka – fotografa Vojtěcha V. Slámy. Jeho dosud největší výstava Colorjoy, kterou hostí brněnský Dům umění, představuje přes sto snímků. Jsou to fotografie nabité pocity, barevností, ale i záměrnými nedokonalostmi. Estetika formy ustoupila intuici, principu náhody a vznikla vizuální variace deníkových záznamů. Záznamů toho, co bylo a stále je jedinečné v životě autora, který ctí svá tvůrčí přesvědčení – fotografickým trendům navzdory.

Na cyklu Colorjoy Sláma pracoval deset let a zahrnul do něj fragmenty ze souborů India Tourist, Hájenka-Pulkov či American Tourister. Řečeno jinými slovy: jsou to barevné fotografie z cest po Indii, USA, ale i z Moravy, včetně autorova rodného Brna. Jsou to snímky z míst, jež jsou Slámově srdci blízká, jsou mezi nimi portréty lidí, jejichž existence vryla do jeho duše i negativů nesmazatelnou stopu. Z jistého pohledu je to výstava plná intimních tajemství a spontánních radostí, o něž se autor rozhodl podělit s druhými. Je to deset let života Vojtěcha V. Slámy oblečených do několika stisků spouště fotoaparátu.

Od zimy po léto, od Hájenky k dálné Indii

Barevnost je v této souvislosti příznačná. Nejen ta přitom vymezuje další etapu ve Slámově tvorbě. Přesně deset let po ultrakonzervativní sérii Vlčí med střídá exaktně vymezené principy a struktury osvobození se od všeho, co autora snad už po tolika letech svazovalo: zažité pracovní postupy a předurčené kompozice ustoupily pocitům a někdy i nešťastným náhodám. Ty však Sláma zúročil ve svůj prospěch, například když v Indii fotografoval bakelitovým aparátem, na prošlé filmy a místo filtrů používal barevné fólie nalezené mezi odpadky. Ale aby byly údaje přesné, nejčastěji Sláma využíval Rolleicordu a Flexaretu.

Výběr a uspořádání snímků na výstavě podléhá vlastnímu temporytmu. Snové, záměrně rozostřené výjevy se střídají s konkrétnostmi života, teplé a letní tóny zase s mrazivou nadvládou zimy. Od zimy po léto, od Hájenky k dálné Indii, od minulosti k přítomnosti pouze a jen tak, jak Slámu vedla intuice. Uspořádání fotografií nemá chronologickou ani tematickou návaznost, o (ne)kvalitě některých snímků povedou zřejmě někteří vášnivé diskuze.

Přesto – nebo spíš právě proto, prolnutí toho všeho zesiluje, co mohlo zůstat v tak velkém výstavním prostoru bez povšimnutí: i zdánlivé maličkosti spolu souvisí, jeden okamžik střídá druhý, aby vše nakonec splynulo v teď a tady.

Zajímavé je přitom dvojznačné vyznění týchž fotografií. Jinou emoci v sobě nesou ve stejnojmenné knize a jinou na stěnách galerie (tisky ve formátu 60×60 cm). Jako by divák přihlížel dvěma různým prezentacím. Laskavější je k cyklu Colorjoy, dle mého názoru, kniha, byť ji – na rozdíl od výstavy, neprovází tolik hravosti a barevnosti. A právě ta se v prostoru Domu umění stává výsadou a esencí vlévající radost do žil každému, kdo se na výstavu přijde podívat.

Výstava Colorjoy
Místo: Dům umění města Brna, Malinovského náměstí 2.
Otevřeno: středa až neděle, od 10.00 do 18.00 hodin. Výstava trvá do 12. ledna 2014.
Komentovaná prohlídka výstavy: neděle 12. ledna 2014 od 17.00 hodin. Kurátorkou výstavy je Jana Vránová.