VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výstava Přirozeně boří mýtus muzejní nahoty

Brno /RECENZE/ – Fotografický dialog Karla Nováka a Jocka Sturgese v Moravské galerii balancuje na pomezí světa lidské přirozenosti, estetických kánonů tělesné krásy a tušené vnitřní zpovědi.

9.7.2013 1
SDÍLEJ:

Přirozeně. Tak přirozeně, jak jen to je pro všechny zúčastněné možné. Karel Novák své snímky z nudistických pláží v galerii zatím nevystavoval, Jock Sturges, jehož fotografiemi se pyšní nejvýznamnější světové sbírky, zase nikdy u nás nevystavoval.Foto: Jock Sturges

Přirozeně. Tak přirozeně, jak jen to je pro všechny zúčastněné možné. Karel Novák své snímky z nudistických pláží v galerii zatím nevystavoval, Jock Sturges, jehož fotografiemi se pyšní nejvýznamnější světové sbírky, zase nikdy nevystavoval v České republice.

Každý z nich nahlíží nahé lidské tělo specifickou optikou a oba se přitom tázali po tomtéž: Jak lidé jejich společnou výstavu v Brně přijmou? Téma nahoty je ošidné, umělecký záměr může kvůli nesprávné prezentaci či interpretaci sklouznout k podbízivosti, lascivnosti, skandalizaci. Nic takového se však nestalo. A zatímco prostor Camera v Uměleckoprů­myslovém muzeu zaplňují desítky fotografií zastupující tvorbu obou autorů, divák se bezostyšně raduje z všudypřítomných paradoxů a otázek.

Přirozeně. Tak přirozeně, jak jen to je pro všechny zúčastněné možné. Karel Novák své snímky z nudistických pláží v galerii zatím nevystavoval, Jock Sturges, jehož fotografiemi se pyšní nejvýznamnější světové sbírky, zase nikdy u nás nevystavoval.Zachytit, co vidět není

Výstavu pro Moravskou galerii připravil brněnský fotograf Roman Franc, a to v návaznosti na téma své bakalářské práce na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. O fenomén nahoty coby přirozeného projevu života se Franc začal zajímat nejdříve v souvislosti s tvorbou Karla Nováka, samouka a u nás téměř neznámého autora, který v naturistických komunitách fotografuje od roku 1962. V protipólu i určité sounáležitosti k němu Franc oslovil Jocka Sturgese, který žije a tvoří v americkém Seattlu. Centrem Sturgesova zájmu jsou jednotlivci i celé rodiny hlásící se k naturismu, jejichž snímky vznikají v toku času, napříč severní Kalifornií, Irskem a Francií.

Již na vernisáži se Franc svěřil, proč vlastně výstavu inicioval. Byla to především snaha upozornit na tvorbu Karla Nováka, stejně jako záměr rozvířit diskuzi o povědomí nahoty jiné než té muzejní. Fotografie obou tvůrců tak mají podat nejen zprávu o kráse lidského těla pohybujícího se ve svobodně přírodním prostředí, ale i konfrontovat odlišné autorské přístupy pramenící z různých východisek a národních identit. A jak se mimo jiné svěřil Jock Sturges: To, co je v USA ve spojitosti s naturismem považováno za kontroverzní a rozporuplné, Česká republika přijímá „zcela přirozeně."

Přirozeně. Tak přirozeně, jak jen to je pro všechny zúčastněné možné. Karel Novák své snímky z nudistických pláží v galerii zatím nevystavoval, Jock Sturges, jehož fotografiemi se pyšní nejvýznamnější světové sbírky, zase nikdy u nás nevystavoval.Příznačná je proto snad i Sturgesova zkušenost s obviněním v roce 1990, jemuž čelil kvůli údajnému šíření dětské pornografie. Nic takového se však neprokázalo, a tak se po vleklém soudním řízení Sturges opět vrhl do práce, byť na úkor jistých osobních i tvůrčích stigmat.

Konfrontace dvou různých autorů pocházejících z odlišného kulturního prostředí diváka zasáhne především tím, co galeristé ani autoři přímo nepojmenovávají. Je to ona dualita mezi světem přirozeným – bez příkras a světem esteticky formovaným – krásným.

Sturgesovy fotografie k divákovi promlouvají skrze těla dívek. Tu a tam se v jejich tváři zrcadlí myšlenka pokušení a výzva ke hře. Narace pokračuje, dívky se mění v ženy, kůži i pohled očí vrásní čas. Sturges o svých fotografiích říká, že jsou zajímavé právě tím, co na nich není. A je to snad právě ona tušená hra gradující s fyzickou proměnou a zkušeností zakódovanou v každé z ostentativních póz hlásajících: To jsem já, obnažená na těle i duši.

Intimita na stěnách

Novák jde cestou opačnou. Jeho fotografie se jakékoliv estetizace zříkají, jejich přesvědčivost tkví v přiznané nedokonalosti a nahodilosti okamžiku.

Přirozeně. Tak přirozeně, jak jen to je pro všechny zúčastněné možné. Karel Novák své snímky z nudistických pláží v galerii zatím nevystavoval, Jock Sturges, jehož fotografiemi se pyšní nejvýznamnější světové sbírky, zase nikdy u nás nevystavoval.Stejně tak výstavou rezonuje téma dualismu těla a duše. Výběr snímků z rozsáhlé tvorby obou fotografů však předurčuje, že první se stává nedílnou součástí druhého, že i prostřednictvím nahoty – lidské intimity, lze nitro prozkoumávat na dřeň. Ženu autoři nenahlížejí pouze jako objekt, ale dotýkají se otázek etiky, rodinné sounáležitosti, důvěry, společenských předsudků, pomíjivosti nebo již tolikrát zmíněné lidské přirozenosti. Přesněji řečeno té části lidské přirozenosti, která – demonstrovaná na stěnách galerie, působí paradoxně. A právě tyto všudypřítomné otázky bez jednoznačných odpovědí povyšují výstavu Karla Nováka a Jocka Sturgese na událost poutající zaslouženou pozornost.

Přirozeně: Karel Novák – Jock Sturges.

Místo: Moravská galerie v Brně, Uměleckoprůmyslové muzeum, prostor Camera, Husova 14.

Autor výstavy: Roman Franc, kurátor za Moravskou galerii: Jiří Pátek. Výstava trvá do 28. července 2013.

Autor: Markéta Stulírová

9.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kanadský trenér, expert na techniku bruslení, Shawn Allard.
EXKLUZIVNĚ

Unikátní jako Pavel Bure, říká expert na bruslení Allard o Martinu Eratovi

Brněnská přehrada. Povodně 2002.

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

OBRAZEM: Poslední ohňostroj ukázal Nebe na Zemi. V jazzovém rytmu

Brno /VIDEO, ANKETA/ – Nebem tancují miliony pestrobarevných jisker. Vlní se vesele do jazzového rytmu, rozsvítí se a zase mizí. Oblohu nad Špilberkem v sobotu prozářil závěrečný nesoutěžní ohňostroj festivalu Ignis Brunensis. Podívaná nesla název Nebe na zemi podle slov známé skladby Jaroslava Ježka.

Parní vlak na šestiproudé silnici? Dopravní nostalgie připomíná historické linky

Brno /VIDEO, REPORTÁŽ/ – Nádražím v Králově Poli se v sobotu linou oblaka husté tmavé páry. K plným vagónům přibíhají poslední opozdilci. Průvodčí pronikavě zapíská, poté se zvolna zesiluje skřípot kolejí. „Už jede!" křičí děti a utíkají k oknům. Historický vlak, který je součástí akce Dopravní nostalgie, se právě rozjíždí. Cílová stanice? Brněnské Výstaviště.

Nejlepší osvěžení? Jízda na obří skluzavce na Kraví hoře, pochvalují si Brňané

Brno /VIDEO/ – Z brněnské Kraví hory se v sobotu rozléhá nadšený výskot. Přestože je venku úmorné horko, davy lidí pospíchají parkem až na vrchol kopce. S nafukovacími kruhy nebo lehátky pod paží se přišli osvěžit na více než tři sta metrů dlouhou vodní skluzavku. V Brně začal druhý ročník akce Slide Czech, která se bude postupně konat ve více než deseti městech v České republice.

Muzeum dostalo poštovní známku k dvoustému výročí. Pošta vytiskne 750 tisíc kusů

Brno /INFOGRAFIKA/ - Část Biskupského dvora, věže katedrály svatého Petra a Pavla a paleolitická Věstonická venuše. Všechny tyto pamětihodnosti dohromady tvoří návrh nové známky, kterou v týdnu vydala Česká pošta ku příležitosti dvoustého výročí od založení Moravského zemského muzea v Brně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies