VYBERTE SI REGION

Vystavují díla, která vznikla v pracovní době

Brno - Tři brněnské galerie Turistického informačního centra zahájily nové výstavy. Je mezi nimi i autorský projekt Jany Kapelové ze Slovenska.

23.7.2012
SDÍLEJ:

Většinu vystavených děl neprovází jména autorů. Vznikla totiž potají, v pracovní době zaměstnanců. Malé plechové auto vytvořil technik, jehož pracovní náplní je vyřezávat z plechu součástky k výrobě počítačů.Foto: Galerie U Dobrého pastýře

Volný pracovní čas. Nic takového ve skutečnosti ne-existuje, přesto se toto slovní spojení stalo ústředním námětem projektu mladé slovenské autorky Jany Kapelové. Její první samostatnou výstavu v České republice zahájila brněnská Galerie U Dobrého pastýře.

Kapelová na výstavě představuje jedenadvacet výtvorů od lidí narozených v 70. a 80. letech, kteří svou první zkušenost s prací získali v 90. letech. „Oslovila jsem své známé a oni pak oslovili zase své přátele. Vyzvala jsem je k tomu, aby se ,přiznali' ke svým kreativním dílům, jež vytvořili v pracovní době. Jsou to díla většinou kapesního formátu: malé objekty, knihy, kresby, fotografie nebo společenské hry," říká třicetiletá autorka, která právě dokončuje doktorandské studium na Vysoké škole výtvarného umění v Bratislavě.

Kapelovou zajímá především příběh vzniku děl. Také proto jména „tvůrců" někdy uvádí, jindy respektuje jejich přání zůstat v anonymitě. „Jeden z autorů pracuje jako učitel, z dalších profesí je tu zastoupen historik, technik a manažer odboru vzdělávání. Jsou zde i dva administrativní pracovníci, copywrighteři či skladníci. Většina z nich pochází ze Slovenska, jedna žena pracující jako dětská neuroložka je z Brna," upřesňuje Kapelová.

Na kreativní tvorbu v práci nahlíží slovenská umělkyně jako na určitou formu seberealizace. „Podle Maslowovy teorie potřeb je seberealizace na vrcholu pyramidy. Produkty, které lidé v práci vytvoří, když se nudí, však mohou být vnímány i negativně. Neměly by existovat, protože je v nich trocha hanby. Jsou jako nechtěné děti," vysvětluje Kapelová.

Na svém výzkumu začala Kapelová pracovat v loňském roce a stále v něm pokračuje. „Projekt vychází ze vzájemné důvěry. Já osloveným zaměstnancům věřím, že díla vytvořili ve své pracovní době, a oni mně zase důvěřují v tom, že to neřeknu zaměstnavateli nebo pracovnímu úřadu," zmiňuje autorka.

Výstavu Volný pracovní čas si lze prohlédnout do 29. srpna, vstup je zdarma. Spolu s Galerií U Dobrého pastýře hostí nové výstavy také Galerie mladých a Galerie Kabinet. Všechny tři sídlí v Radnické ulici, všechny spadají pod Turistické informační centrum.

„Galerie Kabinet představuje projekt Ivana Svobody a Miry Gáberové nazvaný Behind the Tree. Ten pojednává o vztazích mezi plochou a prostorem. Autoři tematizují 3D filmovou projekci, od níž odvíjejí další významy spjaté s plošným a prostorovým zobrazením. Řeší dokumentární nebo spíše dokumentační záznam reality ve vztahu k manipulovanému 3D obrazu, který už realitu vůbec zachycovat nemusí," říká o výstavě kurátorka Marika Kupková. A doplňuje, že výstavní instalace staví na odkazu k principu 3D technologie: divák součást scény. „Vztahy mezi 2D a 3D jsou doslovně zpřítomněny v lisovaných rostlinách Miry Gáberové, v rámci videa pak krájením hub na plátky, respektive na ,plochy', nebo obsazením někdejšího dělníka lisu do videa," dodává Kupková.

Poslední z nově zahájených výstav nese název Mechanický dokument. Jedná se o sérii diapozitivů, jejichž autorem je Dominik Gajarský.

Předobrazem se autorovi stalo reálné prostředí ze života taneční choreografky a představitelky moderního tance Milči Mayerové, jejíž působení je úzce spjato s představiteli české avantgardy. „Diapozitivy nemají charakter archivního dokumentu nebo portrétu, ale spíše studie estetického kánonu moderny. Osud a životní prostor Milči Mayerové se stal Gajarskému východiskem k analýze geometrické abstrakce, kompozice, ale i nahodilé tvarové zástupnosti na základě podobnosti předmětů," uvedl kurátor Martin Mazanec.

Také výstavy Mechanický dokument a Behind the Tree trvají do 29. srpna. Vstup do obou expozic je volný.

Nové výstavy

VOLNÝ PRACOVNÍ ČAS

Autorský projekt Jany Kapelové, Galerie U Dobrého pastýře v Radnické ulici, výstava trvá do 29. srpna.

BEHIND THE TREE

Projekt Ivana Svobody a Miry Gáberové, Galerie Kabinet v Radnické ulici, do 29. srpna.

MECHANICKÝ DOKUMENT

Diapozitivy Dominika Gajarského, Galerie mladých v Radnické ulici, výstava trvá do 29. srpna.

Autor: Markéta Stulírová

23.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies