VYBERTE SI REGION

Výtvarnice Chalánková: Ilustrace k Červené karkulce jsem ušila

Brno /ROZHOVOR/ - Vendula Chalánková se narodila v Přerově, avšak už více než deset let žije v Brně. Vytváří pohyblivé instalace, ilustruje dětské knihy a lepí komiksy.

14.7.2011
SDÍLEJ:

Vendula Chalánková v expozici Hands Free Breast Pump, kterou do 3. září hostí Galerie Prostor R2 v Radnické ulici v Brně. Na výstavu přispěla humornými a ironickými komiksy reflektujícími přemíru reklamních motivů mateřství a těhotenství. Foto: DENÍK/Attila Racek

„Postavy jsou hodně stylizované a jednoduché. Jejich obličej není úplně jasný a člověk se v něm proto může snadno poznat,“ přibližuje svůj výtvarný rukopis Vendula Chalánková.


Svá díla nyní představujete ve dvou brněnských galeriích. V Galerii Prostor R2 to je mírně kuriózní výstava na téma mateřství. Jak vznikla vaše spolupráce se skupinou dalších čtrnácti autorů?
Oslovila mě kurátorka Silvie Šeborová. Cílem výstavy Hands Free Breast Pump je vyjádřit se k trendu komercializace mateřství a k přemíře reklamních motivů mateřství a těhotenství. Já jsem přispěla komiksy, ke kterým mě inspirovala kamarádka.

Dále vystavujete v brněnské galerii Sixty Stone Space v Kamenné kolonii, a to spolu s výtvarníkem Pavlem Richterem.
Jsou tam plyšová zvířátka v plynových maskách, která nad ohněm opékají umělohmotné kachny. Zvířata nejprve vznikla pro bratislavskou výstavu jako apokalyptický výjev na výstavu The days after the end. Pak je vystavovala galerie v Tokiu, poté v Plzni.

S jakou myšlenkou jste instalace vytvářela?
Jedná se o postapokalyptický výjev. Když výstava putovala do Tokia, změnila jsem název na Goro se vrací a štěkajícího psa jsem přešila do bílé podoby v obvazech se zeleně svítícíma očima. Štěkal a vracel se po útrapách, které zažil. Když se mi pak instalace vrátila domů, měsíc poté Tokio postihlo zemětřesení. S katastrofou v jaderné elektrárně.

Věnujete se také ilustracím. Za knihu O Červené karkulce jste dokonce získala cenu Zlatá stuha, která se uděluje literatuře pro děti a mládež.
Jedná se o klasickou Červenou karkulku bratří Grimmů, jen v kratší verzi. Ilustrace k této knize jsem ušila. Grafickou podobu této šestnáctistránkové publikace dělala Veronika Klímová, vybírala i text. V těchto dnech se k vydání připravuje další kniha – O perníkové chaloupce.
Na čem pracujete nyní a na co se v nejbližší době těšíte?

V rámci letošního festivalu Street for art rozjíždíme projekt Ideální billboard – Billboard Ideal. Dotýká se témat jako ideální svět, ideální život v něm. Cílem jsou výtvarné intervence v městském prostředí, které narušují estetiku a filozofii firemní a politické propagandy a tím také vybízejí k dialogu. Současné umění je i tématem dalšího projektu, který zaštiťuje Galerie Gask v Kutné Hoře. Na něm spolupracujeme s vězni.

S vězni?
Každý výtvarník si vybral svého vězně, s nímž si dopisuje nebo jej navštěvuje a pracují na společném díle. Můj se jmenuje Viktor a dosud mi ulepil tři komiksy. Poslala jsem mu nůžky a papíry, ale nedala jsem mu své práce, aby ho to při tvorbě neovlivnilo. Jen jsem jej nasměrovala, co by v komiksech mělo být, a přála si, aby to bylo z jeho života. To, co mi zatím poslal, se mi velmi líbí.

Ilustrace a komiksy stály v popředí vašeho zájmu už od začátku studia?
Hodně jsem se věnovala instalacím, různým performancím a konceptuálním věcem. Ty vlastně vznikají doteď, ale méně. Komiksům se věnuji nejvíce a soustavně. Už to bude deset let.

Komiksy zažívají v posledních letech boom. Mělo to nějaký vliv na to, že jste tento způsob uměleckého vyjádření upřednostnila třeba právě před konceptuálním uměním?
To vůbec ne. Začala jsem komiksy vytvářet z vnitřní potřeby, jako takové deníkové záznamy. Postupně jsem si zapisovala různé příběhy a události, a teprve poté jsem komiksy lepila.

Máte svého oblíbeného autora?
Z komiksových tvůrců je mi nejbližší mladý český výtvarník tvořící pod pseudonymem Kakalík. Jeho humor plný ironie a nadhledu je mi velmi blízký.

Dokážete své komiksy stručně přiblížit těm, kteří je neznají?
Vystřihuji je z barevných papírů a dokresluji černou fixou. Postavy jsou hodně stylizované a jednoduché. Jejich obličej není úplně jasný a člověk se v něm může snadno poznat. Všechny příběhy, které v mých komiksech jsou, vychází z mého života.

Kdo je Vendula Chalánková
narodila se 4. února 1981 v Přerově, v Brně žije přes deset let
v roce 2006 absolvovala Fakultu výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (ateliér Environment u Vladimíra Merty a Mariána Pally)
první samostatnou výstavu měla roku 2001 v brněnském Kabinetu múz, dosud její díla hostily galerie u nás, na Slovensku, v Německu nebo Japonsku
v roce 2006 získala Cenu Nadání J. M. a Z. Hlávkových a v roce 2009 ocenění Zlatá stuha za knihu O Červené karkulce (výtvarná část)
nyní vystavuje v brněnské galerii Prostor R2 (Radnická ulice – kolektivní výstava Hands Free Breast Pump) a v brněnské galerii Sixty Stone Space (Kamenná kolonie – společná výstava s Pavlem Richterem Oheň a kouř)

Autor: Markéta Stulírová

14.7.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Perníkový betlém? Snad nám ho děti na mši nesní, doufá žena organizující pečení

Vranovice – Zvedne vyzvánějící mobil a říká: „Pečení betlému? Není problém." Pětadvacetiletá Magdalena Vybíralová ve Vranovicích na Brněnskem organizuje vznik betlému, jenž bude celý z perníku.  

Vánoční dárky od obce? Obyvatelé dostanou kalendáře, plavenky nebo besídky

Nová Ves - Kromě Ježíška myslí na obyvatele obcí na Brněnsku také představitelé některých tamních radnic. Většinou lidé dostanou drobnosti vztahující se k obci a jejímu životu.

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies