VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zaslíbení: baladická skrumáž karikující Gotta

Brno /RECENZE/ - Hra, která měla zachytit osudový vztah Hany Maškové a Jiřího Štaidla, je rozvleklou politickou freskou se slabým scénářem.

1.2.2011 6
SDÍLEJ:

Z inscenace Zaslíbení.Foto: Jana Hallová

Mohla to být atraktivní inscenace o vztahu a tragické smrti textaře Jiřího Štaidla a krasobruslařky Hany Maškové. Protože však autoři zamýšleli uvést titul všeobsažný, proměnil se komorní příběh o známé dvojici v baladu. Nakonec inscenace Zaslíbení opravdu vypovídá o mnohém. Jen ona osudová love story se mezi těmi všemi funkcionáři a etudami z života umělecké bohémy kamsi vytratila.

Zpět do 60. let

Autoři textu Lenka Plachá a Marek Hladký příběh zasadili do reálií tehdejšího Československa. Spolu s režisérem Zdenkem Plachým tak do děje vměstnali vše, co považovali za důležité: Pražské jaro, Štaidlovo podepsání výzvy 2000 slov, manýry komunistických pohlavárů, poměry ve sportovních klubech i období nastupující normalizace.

Současně s tím se autoři soustředí na spletitý vztah Hany Maškové a její matky, sebevraždu jejího otce, milostný život Jiřího Štaidla i umělecké počiny tehdejší bohémy. A zde nastává zásadní selhání osy příběhu, která se bortí pod přívaly nových a divákům mnohdy nedovysvětlených událostí zastírajících to nejdůležitější – vztah Hany a Jiřího.

Jiřího Štaidla ztvárňuje hostující Ján Jackuliak, který povaze slavného textaře dodává přesvědčivé, byť trošku odlišné vyznění. V empatickou a tvrdě trénující krasobruslařku se věrohodně proměňuje Klára Apolenářová (alternuje Jana Štvrtecká). Na výbornou si s povahou funkcionáře Vrubela poradil Jan Grygar, jenž coby zanícený straník hurónsky hlásá komunistické pravdy. Příjemným zpestřením jsou postavy tajných mužů Černého a Bílého, kteří děj z „ústraní“ komentují.

Výsměšně vyznívá pojetí umělců – Karla Svobody, Karla Gotta a Jiřího Černého. Gotta představuje Jakub Šafránek. Místo charismatického zpěváka se strmě narůstající popularitou však před diváky předstupuje zakřiknutý mladík s nepřirozeně vyfoukanými vlasy a komickou gestikulací.

Postav je ostatně na jevišti příliš a přítomnost mnohých je pro celkové vyznění příběhu zbytečná. O tom, koho herci představují, se divák navíc často dozvídá zpětně, což orientaci v ději ztěžuje a vztah Štaidla a Maškové zastírá (Má to být přece balada o lásce a smrti a ne politický exkurs do historie).

Výstupy některých figur (například u komunistického tajemníka Milera) navíc v příběhu vytváří hluchá místa, která děj nijak neposouvají vpřed a jen jiným úhlem pohledu ilustrují to, co již bylo řečeno.

Nedílnou součástí inscenace je zdařilý výběr hitů z šedesátých let, k nimž patří skladby se Štaidlovými texty i zahraniční šlágry. Dramatické okamžiky pak umocňují tóny vážné hudby – to vše v reprodukované podobě. Místo toho, aby však písně z děje bezprostředně vycházely nebo jej symbolicky oddělily, stávají se násilným rámcem jednotlivých scén a mnohdy se rozezní v okamžiku, kdy promluvy protagonistů – zejména ty o lásce, balancují na hraně ironie, nadsázky a trapnosti (situace, kdy Mašková poprvé uvidí Štaidla v baru či jejich závěrečná a autory připsaná rozprava). Účinek hudby utlumují těžkopádná choreografická čísla, při nichž tanečnice – a velký podíl na tom mají fádní kostýmy, působí spíše jako cvičenkyně na školní besídce.

Štaidlovi navzdory

Scéna Daniela Dvořáka je účelná a funkční, díky barevnému prosvěcování hvězdnatého motivu publikum přenáší na kluziště, hlučnou koncertní show i do hudebního zákulisí. V souladu s proměnou jeviště fungují také videoprojekce autentických záběrů. Ty do inscenace vnáší poutavý dokumentární nádech.

Inscenace Zaslíbení aneb Balada o lásce a smrti Hany Maškové a Jiřího Štaidla je titulem, v němž se mísí realita s fantazií. A záleží na každém divákovi, jak si hranici mezi pravdou a fikcí vymezí. Především proto s výslednou podobou scénáře nesouhlasil Ladislav Štaidl – bratr tragicky zesnulého textaře. Ten se ohradil proti politickému vyznění příběhu, a brněnskou premiéru tak předznamenal jeho spor s autorským týmem.

Nyní, po páteční premiéře, se bez ohledu na kvality inscenace potvrdilo, že o Zaslíbené v nastudování Národního divadla Brno bude zájem. Lidé se totiž chtějí dozvědět, co že na tom představení vlastně je, že vyvolává tolik rozruchu.

Balada o lásce, smrti a politice si tak získá dostatek diváků a autoři textu zase argument, že se hra líbí. A přilákat publikum na podprůměrnou inscenaci, to je přece také velké umění.

Zaslíbení aneb Balada o lásce a smrti Hany Maškové a Jiřího Štaidla
Premiéra: 28. ledna 2011
Uvedlo: Národní divadlo Brno
Autoři: Marek Hladký, Lenka Plachá
Režie: Zdenek Plachý
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Michaela Ľuptáková

Autor: Markéta Stulírová

1.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Růžový tank výtvarníka Davida Černého v Brně. Technici jej postavili před Červený kostel na Komenského náměstí. Tank je součástí výstavy Moravské galerie Kmeny 90.
5 9

Ruské velvyslanectví: Růžový tank pošpiňuje vzpomínku. Podpořilo přemalování

Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Brno byla zavřená kvůli nehodě

AKTUALIZOVÁNO

Plzeň lanaří Řezníčka. Zatím jsem nic nepodepsal, říká brněnský forvard

Brno – Dost reálně vypadá, že Zbrojovka půjde do příští sezony bez střelců víc než poloviny branek v letošním ročníku nejvyšší fotbalové soutěže. Po odchodu autora deseti podzimních tref Michala Škody do norského Lilleströmu na hostování s opcí se schyluje také k přestupu Jakuba Řezníčka. Sedmigólového střelce aktuálního prvoligového ročníku lanaří plzeňská Viktoria.

VIDEO: Kachna s mláďaty zastavila dopravu u nákupního centra

Brno – Osobní stráž dostala ve středu odpoledne kachní rodina, která se vydala na cestu přes královopolskou Drobného ulici až k mokřadu pod Svitavskou radiálou nedaleko Nákupního centra Královo Pole. „Kolemjdoucí, kteří viděli, jak kachna s mláďaty přechází přes rušnou silnici a pokračuje kolem bývalého stadionu k benzínce ve Sportovní ulici, zavolali strážníky," řekl mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Brňan v Manchesteru: City a United se spojily

Manchester, Brno - Když se dozvěděl o tragédii, která se odehrála jen kousek od něj, hned díky aplikaci na sociálních sítích oznámil, že je v pořádku. „Jen aby doma neměli strach. Musel jsem dát rodině vědět, že jsem v pořádku," vysvětluje pětadvacetiletý Jan Kabourek.

Proti kasinům jsme nebyli, tvrdí náměstek primátora Matěj Hollan

Brno /PANEL DENÍKU/ - Bez Onderky, bez korupce, bez hazardu. Trojice hesel, se kterými uspělo hnutí Žít Brno v komunálních volbách před třemi lety. Přitom i zastupitelé tohoto hnutí minulý týden schválili výjimku, která v Brně umožní fungování dvou kasin. „Bojovali jsme proti tvrdému hazardu, jako jsou automaty. Proti kasinům jsme nikdy nebyli," tvrdí náměstek primátora za Žít Brno Matěj Hollan.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies