VYBERTE SI REGION

Zaslíbení: baladická skrumáž karikující Gotta

Brno /RECENZE/ - Hra, která měla zachytit osudový vztah Hany Maškové a Jiřího Štaidla, je rozvleklou politickou freskou se slabým scénářem.

1.2.2011 6
SDÍLEJ:

Z inscenace Zaslíbení.Foto: Jana Hallová

Mohla to být atraktivní inscenace o vztahu a tragické smrti textaře Jiřího Štaidla a krasobruslařky Hany Maškové. Protože však autoři zamýšleli uvést titul všeobsažný, proměnil se komorní příběh o známé dvojici v baladu. Nakonec inscenace Zaslíbení opravdu vypovídá o mnohém. Jen ona osudová love story se mezi těmi všemi funkcionáři a etudami z života umělecké bohémy kamsi vytratila.

Zpět do 60. let

Autoři textu Lenka Plachá a Marek Hladký příběh zasadili do reálií tehdejšího Československa. Spolu s režisérem Zdenkem Plachým tak do děje vměstnali vše, co považovali za důležité: Pražské jaro, Štaidlovo podepsání výzvy 2000 slov, manýry komunistických pohlavárů, poměry ve sportovních klubech i období nastupující normalizace.

Současně s tím se autoři soustředí na spletitý vztah Hany Maškové a její matky, sebevraždu jejího otce, milostný život Jiřího Štaidla i umělecké počiny tehdejší bohémy. A zde nastává zásadní selhání osy příběhu, která se bortí pod přívaly nových a divákům mnohdy nedovysvětlených událostí zastírajících to nejdůležitější – vztah Hany a Jiřího.

Jiřího Štaidla ztvárňuje hostující Ján Jackuliak, který povaze slavného textaře dodává přesvědčivé, byť trošku odlišné vyznění. V empatickou a tvrdě trénující krasobruslařku se věrohodně proměňuje Klára Apolenářová (alternuje Jana Štvrtecká). Na výbornou si s povahou funkcionáře Vrubela poradil Jan Grygar, jenž coby zanícený straník hurónsky hlásá komunistické pravdy. Příjemným zpestřením jsou postavy tajných mužů Černého a Bílého, kteří děj z „ústraní“ komentují.

Výsměšně vyznívá pojetí umělců – Karla Svobody, Karla Gotta a Jiřího Černého. Gotta představuje Jakub Šafránek. Místo charismatického zpěváka se strmě narůstající popularitou však před diváky předstupuje zakřiknutý mladík s nepřirozeně vyfoukanými vlasy a komickou gestikulací.

Postav je ostatně na jevišti příliš a přítomnost mnohých je pro celkové vyznění příběhu zbytečná. O tom, koho herci představují, se divák navíc často dozvídá zpětně, což orientaci v ději ztěžuje a vztah Štaidla a Maškové zastírá (Má to být přece balada o lásce a smrti a ne politický exkurs do historie).

Výstupy některých figur (například u komunistického tajemníka Milera) navíc v příběhu vytváří hluchá místa, která děj nijak neposouvají vpřed a jen jiným úhlem pohledu ilustrují to, co již bylo řečeno.

Nedílnou součástí inscenace je zdařilý výběr hitů z šedesátých let, k nimž patří skladby se Štaidlovými texty i zahraniční šlágry. Dramatické okamžiky pak umocňují tóny vážné hudby – to vše v reprodukované podobě. Místo toho, aby však písně z děje bezprostředně vycházely nebo jej symbolicky oddělily, stávají se násilným rámcem jednotlivých scén a mnohdy se rozezní v okamžiku, kdy promluvy protagonistů – zejména ty o lásce, balancují na hraně ironie, nadsázky a trapnosti (situace, kdy Mašková poprvé uvidí Štaidla v baru či jejich závěrečná a autory připsaná rozprava). Účinek hudby utlumují těžkopádná choreografická čísla, při nichž tanečnice – a velký podíl na tom mají fádní kostýmy, působí spíše jako cvičenkyně na školní besídce.

Štaidlovi navzdory

Scéna Daniela Dvořáka je účelná a funkční, díky barevnému prosvěcování hvězdnatého motivu publikum přenáší na kluziště, hlučnou koncertní show i do hudebního zákulisí. V souladu s proměnou jeviště fungují také videoprojekce autentických záběrů. Ty do inscenace vnáší poutavý dokumentární nádech.

Inscenace Zaslíbení aneb Balada o lásce a smrti Hany Maškové a Jiřího Štaidla je titulem, v němž se mísí realita s fantazií. A záleží na každém divákovi, jak si hranici mezi pravdou a fikcí vymezí. Především proto s výslednou podobou scénáře nesouhlasil Ladislav Štaidl – bratr tragicky zesnulého textaře. Ten se ohradil proti politickému vyznění příběhu, a brněnskou premiéru tak předznamenal jeho spor s autorským týmem.

Nyní, po páteční premiéře, se bez ohledu na kvality inscenace potvrdilo, že o Zaslíbené v nastudování Národního divadla Brno bude zájem. Lidé se totiž chtějí dozvědět, co že na tom představení vlastně je, že vyvolává tolik rozruchu.

Balada o lásce, smrti a politice si tak získá dostatek diváků a autoři textu zase argument, že se hra líbí. A přilákat publikum na podprůměrnou inscenaci, to je přece také velké umění.

Zaslíbení aneb Balada o lásce a smrti Hany Maškové a Jiřího Štaidla
Premiéra: 28. ledna 2011
Uvedlo: Národní divadlo Brno
Autoři: Marek Hladký, Lenka Plachá
Režie: Zdenek Plachý
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Michaela Ľuptáková

Autor: Markéta Stulírová

1.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

Rezidentní parkování v Brně se odkládá. Město nestihlo přípravy

Brno – Několik desítek minut objíždí každý večer Petr Bednář okolí svého bydliště v brněnské Grohově ulici, když hledá parkovací místo. Už v dubnu příštího roku mu mělo pomoci rezidentní parkování. Představitelé města jeho start ale odkládají až na září.

Průměrná mzda na jihu Moravy vzrostla o pět procent na 26 413 korun

Brno - Průměrná mzda v Jihomoravském kraji vzrostla ve 3. čtvrtletí meziročně o pět procent na 26.413 korun. Zaměstnanci si tak v průměru polepšili o 1261 korun. Reálný růst mezd s ohledem na inflaci dosáhl 4,5 procenta. Vyplývá to z informací, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

AKTUALIZOVÁNO

Zátah revizorů v rozjezdech: Pozvracím vás, hrozil černý pasažér

Brno /REPORTÁŽ/ – Téměř prázdnými ulicemi nočního Brna se řítí potemnělý autobus. Navzdory tomu, že v něm sedí devět revizorů a osm strážníků, světla v kabině jsou zhasnutá. „Je to proto, aby působil nenápadně," vysvětluje mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem. Autobus totiž jede na další ze zátahů revizorů v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. O víkendu při něm zkontrolovali dvanáct autobusů, chytli téměř sto černých pasažérů. Za jedinou noc revizoři dokáží zkontrolovat až devět set cestujících.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies