VYBERTE SI REGION

Aspoň den bez automobilu

Komentář - Mnozí z nás se letos jistě zúčastnili nějaké akce k Evropskému týdnu mobility, který Evropská komise poprvé vyhlásila v roce 2002 od 16. do 22. září. A mnozí se v sedmnácti městech svezli v prostředích MHD zdarma. Letošní heslo znělo „Prodluž si život – buď aktivní!“.

23.9.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/David Chládek

Lidé by totiž neměli zapomínat na svou fyzickou i duševní pohodu a podléhat své rutinní lenosti dennodenně používat k dopravě automobil. Zvláště ve velkých městech existuje mnoho možností, jak bez auta žít . Bez aktivního pohybu každý z nás snadno „zakrní“. Proto odborníci radí, abychom denně v průměru prochodili aspoň tři kilometry, což může být půlhodinka našeho času. Anebo častěji používali bicykl jako dopravní prostředek, nikoliv jen jako sportovní věc.

Průzkumy dokládají, že doprava zabírá průměrnému Evropanovi denně asi hodinu času, při níž ujede 30 až 40 kilometrů. Ze tří čtvrtin je to právě automobilem. A hlavní důvod našich jízd? Z poloviny za zábavou a prosté cestování. Přitom žádný čas neušetříme, neboť ten se téměř nemění. Jen se podle použitých dopravních prostředků zvětšuje vzdálenost, kam dojíždíme.

Je proto nesporné, že kritika automobilové kultury je nutná a že aspoň jeden týden v roce si můžeme všichni připomenout, že auto je sice dobrý sluha, ale i zlý pán.

A pohled do historie? První Den bez aut u nás proběhl na základě výzvy nizozemské Evropské mládežnické organizace pro les EYFA již 15. listopadu 1991. Akce tehdy v Praze a v Brně zorganizovalo pět ekologických sdružení: Další ročník byl až za dva roky.

V letech 1995 až 2007 se pak koordinace Dne bez aut u nás aktivně chopily Děti Země, které dokázaly přitáhnout nejen desítky občanských sdružení, ale od roku 1999 i města a obce z Národní sítě zdravých měst. Od roku 2002 pak vše koordinuje Ministerstvo životního prostředí.

Proto se nelze divit, že díky tak velké tradici jsme se letos v konkurenci třiceti sedmi evropských států umístili se svým počtem více než osmdesáti měst, v nichž akce ke Dni bez aut proběhla, na šestém místě. A co jsme mohli vidět a slyšet? V každém pořádajícím městě to bylo samozřejmě různé.

Například v Brně byl díky brněnskému magistrátu na Malinovského náměstí celý týden k dispozici informační CIVITASbus. Zajímavou akcí byla i přednáška Ekologické institutu Veronica o způsobech omezování vlivů dopravy na kvalitu ovzduší ve městech.

Příznivci cyklistiky se dnes mohou zúčastnit 23. ročníku jízdy po Brně, sraz je v 16 hodin před budovu JAMU na Komenského náměstí. Pražská tradiční cyklojízda po magistrále je v sobotu, sraz v 16 hodin v Rumunské ulici.

Potěšitelné také je, že o sobotní akce občanských sdružení v Praze projevil zájem i ministr doprav Vít Bárta, pro kterého je na dopoledne připravena exkurze městem. Samozřejmě na bicyklu.
Tak nezapomeňme: I bez auta může být život krásný!

MIROSLAV PATRIK

23.9.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chřipka. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies