VYBERTE SI REGION

Čím víc aut, tím větší riziko

Komentář - V červenci vzrušila brněnskou veřejnost dopravní nehoda s tragickými následky. Mladý muž bez řidičského oprávnění zabil na tramvajové zastávce na Konečného náměstí starší ženu a doživotně zmrzačil její patnáctiletou dceru.

2.10.2010
SDÍLEJ:

Petr Zahradník u brněnského městského soudu.Foto: DENÍK/Attila Racek

Jak vidí tragickou nehodu na Konečného náměstí a automobilovou dopravu

HANA CHALUPSKÁ

Mladík byl opilý, veřejnost pobouřilo především to, že dotyčný se před přáteli snažil vytáhnout exhibiční agresivní jízdou, po nájezdu do asi dvacetičlenné skupiny vysokou rychlostí a po nehodě z místa tragédie utekl a pokračoval v pití v hospodě. Vlnu znechucení nad cynickým činem i lítost nad zmařeným životem dokládaly pak květiny u místa na tramvajové zastávce.

I když zásadní vliv zde sehrál alkohol a nezodpovědnost dotyčného mladíka a nelze na většinu řidičů pohlížet jako na hazardéry podobného typu, přesto se domnívám, že snižovat riziko podobných událostí by se mělo i pomocí jisté redukce osobní automobilové dopravy v Brně. Trendy však zatím směřují podle mého názoru k opaku.

Jedna z částí Brna se neregulovaně, kvapně a bohužel neudržitelně rozvíjí do městské čtvrti, která i když vyroste blízko centra, bude sotva k žití. Stavební aktivita zde souvisí s přestavbou železničního uzlu Brno. Ten je prosazován v tzv. odsunuté variantě. Bohužel nejen po urbanistické stránce má tento záměr vážné nedostatky.
Uskuteční-li odsun nádraží v horizontu několika let, není na změnu koncepce využití území Jižního centra šance, protože prostor bude muset být krabicemi zastaven dříve, než na odsunutém nádraží vystoupí první cestující.

Měly by se zde vybudovat megaobjekty nazvané Trinity, AZ Tower, Scarabeus, AUpark či H-park a další projekty a záměry. To vše by ovlivnilo dopravu a život v této městské části. Velké změny by v dopravě přinesl projekt AUpark.

Brněnský AU­park prošel tzv. zjišťovacím řízením v rámci posuzování vlivů na životní prostředí se souhlasným stanoviskem kraje. V místě výstavby v Jižním centru již proběhly demolice stávajících objektů. AU­parku by se mělo nacházet 2400 parkovacích míst. K tomu je nutno připočítat: Parkovací dům Trnitá – 2000 parkovacích míst, plánovaná dostavba Vaňkovky a 600 dalších parkovacích míst, Scarabeus (plánovaná budova osobního nádraží v odsunuté poloze) – tisíce parkovacích míst. A to je jen zlomek toho, co se v Jižním centru a jeho bezprostředním okolí chystá.

Přitom jižní centrum se může rozrůstat promyšleně a citlivě k potřebám budoucích generací, a ne pro potřeby developerů a majitelů lukrativních pozemků. A zároveň tak, aby rizika dopravního provozu nezvyšovala sázka na hromadnou individuální automobilovou dopravu.

Autorka je socioložka

2.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

Vyhnou se kolonám při cestě do Bystrce. Na dvojité fazoli

Brno /INFOGRAFIKA/ – Klidnější jízda a méně dopravních nehod, to čeká v budoucnu řidiče na cestě z centra Brna do Bystrce. Nebezpečnou křižovatku Bystrcké a Kníničské u tamního hobymarketu chtějí starostové městských částí přestavět na mimoúrovňové křížení. Cesta na přehradu, do zoo, či na bystrcké sídliště díky tomu bude plynulejší.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies