VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čím víc aut, tím větší riziko

Komentář - V červenci vzrušila brněnskou veřejnost dopravní nehoda s tragickými následky. Mladý muž bez řidičského oprávnění zabil na tramvajové zastávce na Konečného náměstí starší ženu a doživotně zmrzačil její patnáctiletou dceru.

2.10.2010
SDÍLEJ:

Petr Zahradník u brněnského městského soudu.Foto: DENÍK/Attila Racek

Jak vidí tragickou nehodu na Konečného náměstí a automobilovou dopravu

HANA CHALUPSKÁ

Mladík byl opilý, veřejnost pobouřilo především to, že dotyčný se před přáteli snažil vytáhnout exhibiční agresivní jízdou, po nájezdu do asi dvacetičlenné skupiny vysokou rychlostí a po nehodě z místa tragédie utekl a pokračoval v pití v hospodě. Vlnu znechucení nad cynickým činem i lítost nad zmařeným životem dokládaly pak květiny u místa na tramvajové zastávce.

I když zásadní vliv zde sehrál alkohol a nezodpovědnost dotyčného mladíka a nelze na většinu řidičů pohlížet jako na hazardéry podobného typu, přesto se domnívám, že snižovat riziko podobných událostí by se mělo i pomocí jisté redukce osobní automobilové dopravy v Brně. Trendy však zatím směřují podle mého názoru k opaku.

Jedna z částí Brna se neregulovaně, kvapně a bohužel neudržitelně rozvíjí do městské čtvrti, která i když vyroste blízko centra, bude sotva k žití. Stavební aktivita zde souvisí s přestavbou železničního uzlu Brno. Ten je prosazován v tzv. odsunuté variantě. Bohužel nejen po urbanistické stránce má tento záměr vážné nedostatky.
Uskuteční-li odsun nádraží v horizontu několika let, není na změnu koncepce využití území Jižního centra šance, protože prostor bude muset být krabicemi zastaven dříve, než na odsunutém nádraží vystoupí první cestující.

Měly by se zde vybudovat megaobjekty nazvané Trinity, AZ Tower, Scarabeus, AUpark či H-park a další projekty a záměry. To vše by ovlivnilo dopravu a život v této městské části. Velké změny by v dopravě přinesl projekt AUpark.

Brněnský AU­park prošel tzv. zjišťovacím řízením v rámci posuzování vlivů na životní prostředí se souhlasným stanoviskem kraje. V místě výstavby v Jižním centru již proběhly demolice stávajících objektů. AU­parku by se mělo nacházet 2400 parkovacích míst. K tomu je nutno připočítat: Parkovací dům Trnitá – 2000 parkovacích míst, plánovaná dostavba Vaňkovky a 600 dalších parkovacích míst, Scarabeus (plánovaná budova osobního nádraží v odsunuté poloze) – tisíce parkovacích míst. A to je jen zlomek toho, co se v Jižním centru a jeho bezprostředním okolí chystá.

Přitom jižní centrum se může rozrůstat promyšleně a citlivě k potřebám budoucích generací, a ne pro potřeby developerů a majitelů lukrativních pozemků. A zároveň tak, aby rizika dopravního provozu nezvyšovala sázka na hromadnou individuální automobilovou dopravu.

Autorka je socioložka

2.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Konvoj. Ilustrační foto.
12

Přes Česko se ode dneška vracejí ze cvičení konvoje americké armády

Petr Pavlík.

Pavlík chce být slušný kapitán. Nejsme zvěř, říká

Kauzu podezřelých zakázek v domově důchodců znovu řeší brněnský soud

Brno – Manipuloval se zakázkami, peníze určené pro důchodce využíval pro sebe. Z toho viní obžaloba bývalého ředitele domova důchodců ve Věstonické ulici v brněnských Vinohradech. Kauza Josefa Kudličky, o níž jako první informoval Brněnský deník Rovnost před dvěma roky, se v těchto dnech opět dostala k brněnskému městskému soudu.

OBRAZEM: Lamy vikuňa v brněnské zoo mají nový přírůstek

Brno – Je na světě jen pár hodin, ale už zkoumá výběh a pije mléko od své matky. V brněnské zoo se ve čtvrtek odpoledne narodilo mládě lamy vikuňa.

AKTUALIZUJEME

Za dvojnásobnou vraždu dostal 20 let se zvýšenou ostrahou

Brno, Jihlava – Krajský soud v Brně rozhodl, že šestadvacetiletý Marek Č. z Jihlavy půjde za dvojnásobnou vraždu na 20 let do vězení se zvýšenou ostrahou.

Černá Hora: auta pojedou třicítkou, jedná se o objížďce pro kamiony

Brno, Černá Hora – Cestu z Brna na Svitavy po přetížené silnici I/43 zkomplikuje nově nejen uzavřený most v Černé Hoře na Blanensku. O situaci v této obci, kterou nyní denně jezdí tisíce automobilů, ve středu jednali zástupci policie, ředitelství silnic a dálnic a vedení Černé Hory. „V nejbližších dnech policie v obci sníží nejvyšší povolenou rychlost na třicet kilometrů v hodině,“ informoval o jednom z opatření mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení