VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hamburgery jen na chuť

Komentář - Stravování ve fastfoodech by mělo být pouze občasnou záležitostí. Přirovnala bych to ke konzumaci čokolády. Všichni vědí, že skrývá hodně tuku a cukru, ale občas si ji dá téměř každý.

4.9.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

NIKOLA PEŘINOVÁ

Málo lidí ale napadne jíst čokoládu místo oběda. Bohužel takový postoj již většina lidí nezaujímá k menu ve fastfoodu.Tamní jídla mají vysokou energetickou hodnotu. Velké menu složené z hranolek, hamburgeru a koly obsahuje dvakrát více energie než běžný oběd složený z masa, přílohy a zeleninové oblohy. Fastfoody sice hrdě přiznávají energetickou hodnotu svých jídel, ale mnohdy lehce zavádějícím způsobem. Například energetická hodnota bývá uváděná v kilokaloriích (kcal), což je jednotka čtyřikrát větší než kilojoule (kJ). Jelikož výrobci potravin na českém trhu uvádějí energetickou hodnotu v kilojoulech, může to běžného spotřebitele zmást. Připadá mu, že energetická hodnota hamburgeru je stejná jako u jogurtu.
Jídlům z fastfoodů také chybí kvalitní bílkoviny, vláknina, vitaminy, minerální látky a čistá voda. Zato přebývají cukry, tuky, sůl, konzervanty, různá ochucovadla a barviva. Tyto silné podněty pro naše chuťové buňky mohou po čase vyvolat dojem, že běžná jídla jsou mdlá a nemají chuť. Pravidelná konzumace způsobuje návyk a rychlé přibírání.
Nejvíce se trend fastfoodů projevuje na dětech, které si své stravovací návyky teprve vytvářejí. Bohužel často velice nevhodným způsobem a obezita u dětí raketově narůstá. Děti jsou již od kojeneckého věku predisponované k tomu, aby jim chutnala výrazně sladká, slaná a tučná strava. O to víc by měli dospělí jejich chutě korigovat a oblíbený fastfood řadit mezi občasné záležitosti.
Naštěstí většina dospělých stravování ve fastfoodech ani nevyhledává a raději si dá běžné menu, které bývá dokonce levnější. Z tohoto důvodu se fastfoody v České republice ještě příliš nerozmnožily, ale nastupující generace strávníků tento trend nejspíš rychle zvrátí.
Lidé by měli ve fastfoodech jíst pouze občas „na chuť“ či ve stavu nouze. Co nejvíce se vyhýbat sladkým nápojům. Nedávat si ani nápoje light, které jsou plné konzervantů, barviv a umělých sladidel. Nejlepší je obyčejná voda.
Smažená jídla je vhodné volit v co nejmenších porcích a vybírat si pokrmy, do kterých „je vidět“. Daleko lépe poznáte chutnou zeleninu v salátu či kvalitní sýr se šunkou v čerstvé bagetě než skutečný obsah mletého masa.

4.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies