VYBERTE SI REGION

Jedna osoba stranu nedělá

KOMENTÁŘ - V těšanské restauraci Korok by dnes mohlo být veselo. Že by tam někdo ze štamgastů mázl souseda po lebeni půllitrem, až začne mrmlat cosi o politice?Naopak, politikou se tam budou stěny otřásat. Na jihomoravský sněm hitu posledních měsíců, strany TOP 09, tam přijede i Karel Schwarzenberg.

21.11.2009 2
SDÍLEJ:

Karel SchwarzenbergFoto: Deník/Šimánek Vít

Jedna z nejpopulárnějších person, aristokratickým pohledem přitahující preference, tam dohlédne na vytváření krajského předsednictva, revizní komise, náhradníků, delegátů…

Inu strana, která je pouze marketingovým a přes média hnaným projektem kolem jedné osobnosti, potřebuje vymodelovat páteř, žebra, prostě kostru, která s sebou musí zatraceně hejbnout, aby Schwarzenbergův fanklub přežíval i na komunální a krajské úrovni.

S tím se původně nepočítalo, TOP 09 byla konstruovaná jako raketa krátkého doletu, pouze za účelem stáhnout k sobě v podzimních volbách, které se nakonec nekonaly, hlasy všech těch stoupenců „nové“, „zásadové“, korupcí neprožrané politiky, kteří přitom jako lék doporučují ještě víc poplatků, „zeštíhlování“ firem a „pružnosti“ trhu.

Hrozí, že čím delší dobu a na čím menší úrovni bude TOP 09 nucena reálnou politiku dělat, tím větší personální prázdnota vyhřezne. Podobně jako u Občanské demokratické aliance, Unie svobody, Evropských demokratů, tedy u všech těch naleštěných velkoměstských boys, pro něž byla Občanská demokratická strana hrubá a těsná a jimž Václav Bělohradský říká „moralizující pravice“.

Aby toho veselí nebylo dnes na jižní Moravě málo, zajistí na Slováckém statku v Hodoníně sešlost bývalých sociálních demokratů, nyní Strany práv občanů.

Té naopak odklad voleb na květen 2010 pomohl, může snadněji dozbrojit. Ani tam nedojde na půllitry. Spíš na víno. Vozí ho už tradičně na setkání zemanovců někdejší šéf zemědělství Jan Fencl. Zeman by ho tam ale neměl polknout moc, protože za jeho bonmoty a hranou lidovostí by mohl vyvřít skutečný motiv vzniku Strany práv občanů.

Totiž vytvořit jakousi „levicovou TOP 09“, ovšem s opačným cílem. Zatímco Schwarzenbergova strana má hlasy občanským demokratům „přičíst“, SPO je má sociálním demokratům odečíst. V květnu 2010 se to může povést, Zeman už skrze Melčáka prokázal, že umí „své bývalé“ zasolit…

Dlouhodobě se však přes všechen korupční puch dneška dá říct – pětiprocentní bariéra poměrného systému a jistá strukturovanost českého voličstva zajišťuje dlouhodobé fungování čtyř klasických politických proudů, u kterých volič přece jen ví, na čem je. Žádná sláva, ale pořád lepší než fanklub jednoho aristokrata či egomana se spasitelskými vizemi.

Těm, kteří Listopad 89 slaví jako vítězství a zároveň se nestačí divit, jak se to později zvrtlo, má TOP 09 i SPO sotva co říct.

PAVEL PEČÍNKA (autor je politolog)

21.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

AKTUALIZOVÁNO

Jihomoravský kraj si chce pořídit vlastní vlaky. Zaplatí za ně 5,5 miliardy

Jižní Morava – Vlaky v Jihomoravském kraji jsou staré, kraj je nahradí novými. Vypsání výběrového řízení na dodávku schválila ve čtvrtek krajská rada. Do roku 2019 plánuje pořídit pětadvacet souprav pro alespoň 310 sedících cestujících a dalších šest posilových jednotek po 140 místech dohromady za pět a půl miliardy korun. Kromě toho chce v soutěži získat také servis objednaných vlaků. Za třicet let má stát šest miliard korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies