VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kapacita dálnice D1 je nízká

Komentář - Dálnice D1, s jejíž výstavbou se začalo na sklonku šedesátých let minulého století, je nejzatíženější dálnicí u nás. I když byla ve své době stavěna nejnovější technologií, je v některých úsecích již více než deset let za hranicí životnosti, má nedostatky technologické i kapacitní.

21.9.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

KAREL POSPÍŠIL

Z technologického hlediska je pravděpodobně nejkritizovanější známé drncání na spárách, které je způsobeno tím, že jednotlivé desky cementobetonové vozovky se v průběhu času vůči sobě vertikálně posunuly. Tím vznikly na spárách schůdky, do nichž pneumatika vozidla při přejezdu naráží. Oprava těchto stavů vyžaduje omezení provozu a stojí nemalé finanční prostředky. Dnešní technologie cementobetonových vozovek těmto jevům brání a vysoká kvalita nově budovaných vozovek je zaručena po celou dobu životnosti.

Kromě technologických problémů dálnic kolem Brna jsou i problémy kapacitní. Jejich řešení spočívá zejména v přidání jednoho pruhu na dálnici D1 tak, že se ze současné čtyřpruhové dálnice stane šestipruhová. Tento záměr vyjma významných finančních nákladů vyžaduje řadu schválení. Potíže se schvalováním jsou též u velmi potřebné rychlostní silnice R43 v ose tzv. bývalé Hitlerovy dálnice. Situace mezi Brnem a Lipůvkou a dále na sever se tak stává z kapacitních i bezpečnostních důvodů neudržitelnou. Ředitelství silnic a dálnic ČR jako investor vynakládá nezměrné úsilí na dokončení administrativních náležitostí této stavby.

Ukazuje se potřeba úpravy právního rámce projednávání výstavby dopravních liniových staveb tak, aby mohly být uplatněny oprávněné připomínky všech účastníků. Neboť liniová stavba často ovlivní rozvoj a environmentální vazby území na desítky, mnohdy stovky let. Řízení však musí mít jasný sled a termínové zakotvení. Dnešní praxe, kdy se obdobné záležitosti řeší na různých stupních zpracování projektové přípravy, a to i ty, o nichž bylo již dříve rozhodnuto, je neudržitelná, komplikuje a prodražuje přípravu staveb.

Výstavba, rekonstrukce či zkapacitnění dálnic a rychlostních silnic jsou přímo závislé na množství peněz, které může stát na tyto práce uvolnit. V době zpracování tohoto článku nejsou k dispozici konkrétní údaje o finální podobě státního rozpočtu a výhledech na příští léta. Lze však konstatovat, že Ministerstvo dopravy usiluje o zajištění všech staveb, které jsou rozestavěny či ke stavbě připraveny. Současně probíhá revize všech projektů či záměrů s cílem nalezení úspor tak, aby vynaložené prostředky byly maximálně efektivní.

Autor je ředitel Centra dopravního výzkumu

21.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
3

VIDEO: V tramvajích znělo jódlování, lidovky i zpěv v romštině

ční klinika NeoVize v brněnských Židenicích vznikla v roce 2008. Lékaři tam v současné době denně zvládnou kolem dvaceti operací či zákroků, většina z nich trvá přibližně čtvrt hodiny.

Léčba lidských očí: za některé pacienty vysazují lékaři strom

Brněnská mincovna vyrazí největší minci světa, zatím představili model

Brno – Dosud největší minci světa, australského zlatého Červeného klokana z roku 2012 o průměru osmdesáti centimetrů, čeká propad. Brněnská GSP mincovna připravuje ražbu české mince, která ho v prvenstvím předčí. „Bude nejen větší, plánujeme průměr devadesát a sto centimetrů, ale hlavně bude ražená, nikoliv litá, jako australská," vysvětlil Roman Diviš z mincovny.

Strážníci v Brně dopadli hledaného muže. Díky pivu

Brno – V poutech skončil muž, který si u brněnského hlavního nádraží dopřál pivo. Přitáhl totiž na sebe pozornost brněnských strážníků, kteří zjistili, že muže hledají republikoví policisté.

Janáčkova akademie slaví sedmdesát. Koncertem "kinoválů" a muzikálových hitů

Brno – Melodie z filmů Pelíšky či Tenkrát na západě, znělky z Hvězdných válek a Simpsonů. A také písně z muzikálů West Side Story, Hair nebo Flashdance. To vše zazní na slavnostním koncertě Vivat Academia!, který příští středu hostí Hudební scéna Městského divadla Brno.

Jsem idiot, kál se řidič kamionu. Opilý nemohl ani stát. Trestem je i vězení

Břeclav /VIDEO/ – Půl roku vězení, čtyřletý zákaz řízení a k tomu vyhoštění na stejnou dobu z České republiky. Takový trest si odnesl od břeclavského okresního soudu slovinský řidič kamionu Marjan Baht.  Čtyřicetiletého silně opilého muže zastavili na konci dubna na dálnici D2 u Břeclavi celníci, řidič nebyl schopen vstát ani chodit. Rozsudek je zatím nepravomocný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies