VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kapacita dálnice D1 je nízká

Komentář - Dálnice D1, s jejíž výstavbou se začalo na sklonku šedesátých let minulého století, je nejzatíženější dálnicí u nás. I když byla ve své době stavěna nejnovější technologií, je v některých úsecích již více než deset let za hranicí životnosti, má nedostatky technologické i kapacitní.

21.9.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

KAREL POSPÍŠIL

Z technologického hlediska je pravděpodobně nejkritizovanější známé drncání na spárách, které je způsobeno tím, že jednotlivé desky cementobetonové vozovky se v průběhu času vůči sobě vertikálně posunuly. Tím vznikly na spárách schůdky, do nichž pneumatika vozidla při přejezdu naráží. Oprava těchto stavů vyžaduje omezení provozu a stojí nemalé finanční prostředky. Dnešní technologie cementobetonových vozovek těmto jevům brání a vysoká kvalita nově budovaných vozovek je zaručena po celou dobu životnosti.

Kromě technologických problémů dálnic kolem Brna jsou i problémy kapacitní. Jejich řešení spočívá zejména v přidání jednoho pruhu na dálnici D1 tak, že se ze současné čtyřpruhové dálnice stane šestipruhová. Tento záměr vyjma významných finančních nákladů vyžaduje řadu schválení. Potíže se schvalováním jsou též u velmi potřebné rychlostní silnice R43 v ose tzv. bývalé Hitlerovy dálnice. Situace mezi Brnem a Lipůvkou a dále na sever se tak stává z kapacitních i bezpečnostních důvodů neudržitelnou. Ředitelství silnic a dálnic ČR jako investor vynakládá nezměrné úsilí na dokončení administrativních náležitostí této stavby.

Ukazuje se potřeba úpravy právního rámce projednávání výstavby dopravních liniových staveb tak, aby mohly být uplatněny oprávněné připomínky všech účastníků. Neboť liniová stavba často ovlivní rozvoj a environmentální vazby území na desítky, mnohdy stovky let. Řízení však musí mít jasný sled a termínové zakotvení. Dnešní praxe, kdy se obdobné záležitosti řeší na různých stupních zpracování projektové přípravy, a to i ty, o nichž bylo již dříve rozhodnuto, je neudržitelná, komplikuje a prodražuje přípravu staveb.

Výstavba, rekonstrukce či zkapacitnění dálnic a rychlostních silnic jsou přímo závislé na množství peněz, které může stát na tyto práce uvolnit. V době zpracování tohoto článku nejsou k dispozici konkrétní údaje o finální podobě státního rozpočtu a výhledech na příští léta. Lze však konstatovat, že Ministerstvo dopravy usiluje o zajištění všech staveb, které jsou rozestavěny či ke stavbě připraveny. Současně probíhá revize všech projektů či záměrů s cílem nalezení úspor tak, aby vynaložené prostředky byly maximálně efektivní.

Autor je ředitel Centra dopravního výzkumu

21.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Benzin s příměsí nafty našli v pátek inspektoři České obchodní inspekce u vzorku z čerpací stanice v brněnské Kšírově ulici.
2 8

V Brně našli pančovaný benzin. Inspekce nechala zapečetit pistole

Ilustrační foto.
1

Od neděle platí letní čas, vlaky naberou zpoždění

OBRAZEM: V zoo vítali jaro. Děti svrhly Moranu a nazdobily Líto

Brno – Byla zima mezi náma a včil už je za horama. Hu, hu, hu, jaro už je tu. Děti, které v sobotu navštívily brněnskou zoologickou zahradu, společně vítaly jaro. Nejdříve se naučily říkanku a potom shodily připomínku zimy Moranu.

V Židenicích otevřeli nový psí výběh. Je největší v celém Brně

Brno /FOTOGALERIE/ – Majitelé psů v brněnských Židenicích mají jedno unikum. Největší psí výběh ve městě. Tamní radnice ho vybudovala na 5500 metrech čtverečních v meruňkovém sadu mezi Bělohorskou a Jedovnickou ulicí na svahu Bílé hory. „Psí výběh vznikl proto, aby dal možnost venčit psy i majitelům velkých plemen. Při hledání vhodného pozemku jsme narazili na tento a zjistili jsme, že zde kdysi býval meruňkový sad. To nás vedlo k myšlence obě funkce propojit a tak vlastně vznikl výběh v meruňkovém sadu," vysvětlil židenický místostarosta Petr Kunc.

Vrtulník kroužil kolem zříceniny hradu Obřany. Hledal zraněného člověka

Bílovice nad Svitavou – Zvuk rotorů se v sobotu před polednem rozléhal nedaleko Bílovic nad Svitavou u Brna. Ze zříceniny nedalekého hradu Obřany tam totiž spadla mladá žena. „Byla v nedostupném terénu a nemohli jsme ji najít, proto musel přiletět vrtulník s leteckými záchranáři," okomentoval mluvčí hasičů Petr Příkaský.

Požár rumunského kamionu uzavřel v noci dálnici

Domašov – Hořící kamion míjeli po své cestě kolem 170,5 kilometru dálnice D1 ve směru na Brno řidiči od páteční jedenácté hodiny večerní. Policie kvůli požáru nakonec dálnici uzavřela a auta musela jezdit odklonem přes Domašov.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies