VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kapacita dálnice D1 je nízká

Komentář - Dálnice D1, s jejíž výstavbou se začalo na sklonku šedesátých let minulého století, je nejzatíženější dálnicí u nás. I když byla ve své době stavěna nejnovější technologií, je v některých úsecích již více než deset let za hranicí životnosti, má nedostatky technologické i kapacitní.

21.9.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

KAREL POSPÍŠIL

Z technologického hlediska je pravděpodobně nejkritizovanější známé drncání na spárách, které je způsobeno tím, že jednotlivé desky cementobetonové vozovky se v průběhu času vůči sobě vertikálně posunuly. Tím vznikly na spárách schůdky, do nichž pneumatika vozidla při přejezdu naráží. Oprava těchto stavů vyžaduje omezení provozu a stojí nemalé finanční prostředky. Dnešní technologie cementobetonových vozovek těmto jevům brání a vysoká kvalita nově budovaných vozovek je zaručena po celou dobu životnosti.

Kromě technologických problémů dálnic kolem Brna jsou i problémy kapacitní. Jejich řešení spočívá zejména v přidání jednoho pruhu na dálnici D1 tak, že se ze současné čtyřpruhové dálnice stane šestipruhová. Tento záměr vyjma významných finančních nákladů vyžaduje řadu schválení. Potíže se schvalováním jsou též u velmi potřebné rychlostní silnice R43 v ose tzv. bývalé Hitlerovy dálnice. Situace mezi Brnem a Lipůvkou a dále na sever se tak stává z kapacitních i bezpečnostních důvodů neudržitelnou. Ředitelství silnic a dálnic ČR jako investor vynakládá nezměrné úsilí na dokončení administrativních náležitostí této stavby.

Ukazuje se potřeba úpravy právního rámce projednávání výstavby dopravních liniových staveb tak, aby mohly být uplatněny oprávněné připomínky všech účastníků. Neboť liniová stavba často ovlivní rozvoj a environmentální vazby území na desítky, mnohdy stovky let. Řízení však musí mít jasný sled a termínové zakotvení. Dnešní praxe, kdy se obdobné záležitosti řeší na různých stupních zpracování projektové přípravy, a to i ty, o nichž bylo již dříve rozhodnuto, je neudržitelná, komplikuje a prodražuje přípravu staveb.

Výstavba, rekonstrukce či zkapacitnění dálnic a rychlostních silnic jsou přímo závislé na množství peněz, které může stát na tyto práce uvolnit. V době zpracování tohoto článku nejsou k dispozici konkrétní údaje o finální podobě státního rozpočtu a výhledech na příští léta. Lze však konstatovat, že Ministerstvo dopravy usiluje o zajištění všech staveb, které jsou rozestavěny či ke stavbě připraveny. Současně probíhá revize všech projektů či záměrů s cílem nalezení úspor tak, aby vynaložené prostředky byly maximálně efektivní.

Autor je ředitel Centra dopravního výzkumu

21.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Voda z vlastní studny - na kolik přijde

Fotbalista Javier Saviola dřív nastupoval také za Barcelonu. Při Souboji legend se představí i za Lužánkami.
1

Za Lužánkami si zahrají barcelonské hvězdy de Boer i Saviola. Při Souboji legend

Plameny v noci zničily rodinný dům v Kohoutovicích

Brno /FOTOGALERIE/ – K požáru přízemí a dvou pater rodinného dobu v brněnských Kohoutovicích vyjíždělo v noci na středu pět jednotek hasičů. „Hasili jsme třemi vodními proudy a museli jsme použít také automobilový žebřík," popsal noční požár mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

Park u Zderadova sloupu dostane novou bránu. Kvůli pořádku

Brno – Ke vchodu do malého parku v Křenové ulici u řeky Svratky, kde stojí unikátní Zderadův sloup, pořídí radnice městské části Brno-střed novou bránu.

OBRAZEM: Hasiči bojovali s plameny v mokřadu. Hořelo rákosí

Brno /VIDEO/ – Že hasiči napouštějí Brňanům nový bazén, si mohli myslet lidé, kteří procházeli v úterý kolem sedmé večer okolo Tesca v Cimburkově ulici. Dvě jednotky hasičů tam totiž stříkaly vodu do retenční nádrže, která právě k zadržování dešťové vody slouží. V mokřadu totiž hasili požár suché trávy.

Cenu za rezidentní parkování lidem spočítá kalkulačka na webu

Brno – Je levnější s autem jezdit, či ho nechat stát? Od podzimu a zavedení rezidentního parkování v Brně-středu bude záležet na tom, kde jeho majitel bydlí a kde ho parkuje. Zjednodušit orientaci v cenách pomáhá lidem kalkulačka na webu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies