VYBERTE SI REGION

Kapacita dálnice D1 je nízká

Komentář - Dálnice D1, s jejíž výstavbou se začalo na sklonku šedesátých let minulého století, je nejzatíženější dálnicí u nás. I když byla ve své době stavěna nejnovější technologií, je v některých úsecích již více než deset let za hranicí životnosti, má nedostatky technologické i kapacitní.

21.9.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

KAREL POSPÍŠIL

Z technologického hlediska je pravděpodobně nejkritizovanější známé drncání na spárách, které je způsobeno tím, že jednotlivé desky cementobetonové vozovky se v průběhu času vůči sobě vertikálně posunuly. Tím vznikly na spárách schůdky, do nichž pneumatika vozidla při přejezdu naráží. Oprava těchto stavů vyžaduje omezení provozu a stojí nemalé finanční prostředky. Dnešní technologie cementobetonových vozovek těmto jevům brání a vysoká kvalita nově budovaných vozovek je zaručena po celou dobu životnosti.

Kromě technologických problémů dálnic kolem Brna jsou i problémy kapacitní. Jejich řešení spočívá zejména v přidání jednoho pruhu na dálnici D1 tak, že se ze současné čtyřpruhové dálnice stane šestipruhová. Tento záměr vyjma významných finančních nákladů vyžaduje řadu schválení. Potíže se schvalováním jsou též u velmi potřebné rychlostní silnice R43 v ose tzv. bývalé Hitlerovy dálnice. Situace mezi Brnem a Lipůvkou a dále na sever se tak stává z kapacitních i bezpečnostních důvodů neudržitelnou. Ředitelství silnic a dálnic ČR jako investor vynakládá nezměrné úsilí na dokončení administrativních náležitostí této stavby.

Ukazuje se potřeba úpravy právního rámce projednávání výstavby dopravních liniových staveb tak, aby mohly být uplatněny oprávněné připomínky všech účastníků. Neboť liniová stavba často ovlivní rozvoj a environmentální vazby území na desítky, mnohdy stovky let. Řízení však musí mít jasný sled a termínové zakotvení. Dnešní praxe, kdy se obdobné záležitosti řeší na různých stupních zpracování projektové přípravy, a to i ty, o nichž bylo již dříve rozhodnuto, je neudržitelná, komplikuje a prodražuje přípravu staveb.

Výstavba, rekonstrukce či zkapacitnění dálnic a rychlostních silnic jsou přímo závislé na množství peněz, které může stát na tyto práce uvolnit. V době zpracování tohoto článku nejsou k dispozici konkrétní údaje o finální podobě státního rozpočtu a výhledech na příští léta. Lze však konstatovat, že Ministerstvo dopravy usiluje o zajištění všech staveb, které jsou rozestavěny či ke stavbě připraveny. Současně probíhá revize všech projektů či záměrů s cílem nalezení úspor tak, aby vynaložené prostředky byly maximálně efektivní.

Autor je ředitel Centra dopravního výzkumu

21.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Meteorologové v Brně vyhlásili smogovou situaci

Hokejový útočník Martin Havlát na tréninku Komety Brno.

Havlát proti Zlínu? Ještě ne, zní z hokejové Komety

Zbrojovka získala posilu do obrany, ze Slavie přichází Jablonský

Brno – Propustná defenziva dělala na podzim vedení fotbalistů Zbrojovky největší starosti. A v zimním přestupovém období pracuje klub na jejím posílení.

Dívky v Brně předvedly krásu i talent. Vybírat Miss lze teď i na sociální síti

Brno /FOTOGALERIE/ – Pobavení publika, promenáda v plavkách, rozhovor s porotou. To jsou tři již tradiční úkoly, které musí dívky splnit, aby postoupily do semifinále dalšího ročníku soutěže Česká miss. O korunku pro královnu krásy přišly ve čtvrtek do brněnského nákupního centra Olympia bojovat dívky z celé republiky.

AKTUALIZOVÁNO

Vlak srazil mladíka mezi Židenicemi a Královým Polem. Trať už je průjezdná

Brno – Tragické následky měla ve čtvrtek odpoledne srážka muže a vlaku v úseku mezi brněnskými Židenicemi a Královým Polem. „Indicent se stal přibližně v půl třetí odpoledne. Dopravu na trati jsme přerušili. Aktuálně předpokládáme, že to potrvá zhruba do půl páté večer, bližší podrobnosti ale bohužel zatím nemůžeme sdělit," sdělil za České dráhy Petr Šťáhlavský.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies