VYBERTE SI REGION

Lety do Prahy potřebujeme

Komentář - O zrušení linky Českých aerolinií z Brna do Prahy bylo rozhodnuto již před několika týdny, krátce poté se rozběhla i politicky motivovaná jednání o zachování provozu této linky, která je z hlediska letecké dopravní obslužnosti jihomoravského regionu stěžejní.

23.10.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

ONDŘEJ MORAVANSKÝ

Jedinou myslitelnou vyhovující alternativou (vedle úplného zrušení spoje) byla ta, která nakonec nastala, tj. převzetí provozu této linky ostravským dopravcem CCA, jehož letadla linku dříve pod značkou ČSA létala.

Nová podoba linky však zklamala. Dřívějších několik spojů denně, což byla četnost, která musela uspokojit snad každého, bude od zimního letového řádu nahrazeno pouze jedním letem denně. Navíc bude spoj přilétat po obědě a odlétat v odpoledních hodinách, což podle mého soudu není pro cestování z Brna do evropských destinací ten nejšťastnější čas, a ještě k tomu zcela zmizely víkendové spoje. Jednoznačným důsledkem převzetí linky ze strany CCA je v současné podobě zhoršení možností dopravy z Brna.

Tento vývoj leteckého spojení z Brna ale otevírá prostor pro spekulace. Pokud létaly dřív solidně zaplněné čtyři lety denně a jsou nahrazeny jedním, jde zde logicky prostor pro další přepravní kapacity. V zimě se asi změn nedočkáme, nicméně od letního letového řádu v příštím roce je podle mě pravděpodobné, že v aktuálně nastavených letech nastanou změny.

Ty mohou nastat dvojím způsobem, prvním by bylo navýšení počtu letů CCA, což by bylo logické a z hlediska dopravce kapacitně pravděpodobně možné. Nabízí se však i myšlenka vstupu například jiného dopravce, který by doplnil spoj do Prahy spojem na některé z velkých evropských letišť. Vzpomeňme si, co bylo asi hlavním motorem zavedení linky do Prahy ze strany ČSA v roce 2005. Byl to krok německých aerolinek Cirrus Airlines (ve spolupráci s Lufthansou), které začaly létat od listopadu toho roku do Mnichova. ČSA na to reagovaly spuštěním linky jen o měsíc později. I když linka do Mnichova nakonec nepřežila, stále to indikuje, že potenciál jiné než nízkonákladové linky na některé z evropských letišť v Brně je, a snížením kapacity linky do Prahy se tento prostor otevírá.

Musíme však zmínit i třetí možnost, a to neúspěch linky do Prahy pod novým dopravcem. Nakonec se spojení do Prahy bez sítě návazných linek, jako tomu bylo u ČSA, může ukázat pro CCA nerentabilním. Tato varianta je však podle mého názoru nejméně pravděpodobná a v případě, že by nastala, by to asi byly opět ČSA, které by ostravského dopravce nahradily.

Brno je v rámci ČR městem, kde letecké spojení do Prahy nemůže chybět. A z evropského pohledu je městem, kam není možné se nedostat letadlem. Proto si myslím, že absence leteckého spojení s Prahou nebo jiným velkým městem provozované nikoliv low-cost dopravcem je v Brně nemyslitelná.

Autor je analytik společnosti Cyrrus

23.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

V Králově Poli opraví nádraží. Náklady se vyšplhají na téměř dvě miliardy korun

Brno /FOTOGALERIE/ – Růžové oprýskané zdi a zanedbaná autobusová nástupiště nyní vítají cestující, kteří z vlaku vystoupí na nádraží v brněnském Králově Poli. Změnit se to má po roce 2020. Správce železnic chce opravit koleje i výpravní budovu, město okolí nádraží.

Kamery ve městech? Pozor na ztrátu soukromí, varuje expert

Jižní Morava - Pomáhají policistům v chytání zločinců, strážníkům v ochraně lidí před kapsáři a třeba i brněnskému dopravnímu podniku a Brněnským komunikacím při rychlém řešení kolapsů. Zároveň ale vyvolávají otázky ohledně možnosti jejich zneužití. Řeč je o kamerových systémech, které čeká modernizace ve většině velkých jihomoravských měst.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies