VYBERTE SI REGION

Lidé zatím neutrácejí méně

Komentář - Zvětšování nákupních center v Brně i přes současnou krizi pokračuje. Naskýtá se otázka, zdali bude město Brno schopno, resp. spotřeba jeho obyvatelstva schopna uživit další a další nákupní plochy.

23.6.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handrejch

Jak vidí růst nákupních center ONDŘEJ MORAVANSKÝ

I přes současnou krizi zatím přeplněnost těchto nákupních center (dle mé zkušenosti) dává tušit, že situace kritická není.

Vedle nezmenšeného počtu návštěvníků je další otázkou, kolik činí jejich reálná útrata. Poslední dostupné údaje o českých maloobchodních tržbách však zatím větší pokles neindikují.

Obchodní centra vznikají buď tam, kde jsou blízko lidé, nebo tam, kam se lidé snadno dopraví. Stále tak bude platit to, že úspěšné budou buď lokality v centru města, popř. ve velkých čtvrtích, nebo u dopravních tepen. Plánované nové obchodní lokality tak z tohoto pohledu šanci na úspěch mají. Šance ale ještě neznamená úspěch.

Další podmínkou jsou také ostatní lákadla, jako kavárny, kinosály, popř. výstavy. Ani toto však patrně nebude v budoucí konkurenci stačit. Pravděpodobně budou muset přibýt další možnosti, jak trávit volný čas, v podobě různých sportovních nebo kulturních aktivit. Nákupní centra žijí z přítomnosti lidí, které se snaží všemožně přilákat a udržet.

Doufám však, že se nedočkáme toho, že nakonec u nákupních center začnou vyrůstat bytové jednotky. Obchodní centra, s nadsázkou někdy nazývaná „chrámy“ konzumu, by pak snad opravdu naplnila tento termín. Alespoň nějakou útěchou by mohlo být to, že se podobně jako církevní svatostánky i obchodní centra dají vybudovat tak, že budou hodnotná i z hlediska estetického.

Tradice Brna a volné prostory v budoucím centru města tomu jen nahrávají. Historie lidstva by se také opakovala v tom smyslu, že se lidé usazují tam, kde jsou k tomu dobré přírodní zdroje. Že se tam nevyskytují přirozeně, ale jsou tam přivezeny, to už je asi jen ironie doby.
Nicméně zpět k úvahám více soudobým. Jako v každém podnikání, úspěch záleží na schopnosti přilákat zákazníky.

Že jich je relativně omezené množství, je jasné, a že s každým dalším metrem čtverečním se bude zvyšovat konkurence, je jasné také. Stavět nové kapacity na zelené louce zdá se mi být příliš rizikové, smysl tedy vidím jen v přirozeně rozrůstajícím se centru města, popř. tam, kde už jsou lidé zvyklí dojíždět. I díky krizi myslím, že boom nákupních center z minulých let je již za námi a nové projekty by měly být více než kdy jindy realizovány s ekonomickou obezřetností, pokud vůbec.

Autor je finanční analytik společnosti Cyrrus

23.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Na hokej severoamerických mladíků byla radost se dívat, povídá Káňa

Brno /ROZHOVOR/ – Vrátit se s výhrou a ve zdraví. To je plán, který by rád splnil útočník brněnské Komety Jan Káňa. Se spoluhráči v neděli o půl čtvrté odpoledne vyzve v šestém kole extraligy předposlední, třináctý celek hokejové extraligy Karlovy Vary. „Loni jsem tam spadl na mantinel a ještě jsem si přivezl koňara. Doufám, že teď to bude lepší a nic se mi nestane," usmívá se čtyřiadvacetiletý forvard, jenž s týmem v pěti úvodních zápasech soutěže čtyřikrát vyhrál.

Co po barevných deštnících? Autor plánuje v Brně nové trhy a kluziště

Brno /FOTOGALERIE/ – Je to skvělý nápad. Už jsem něco podobného viděla v různých městech a říkala si, proč to nemáme také u nás. Najednou jdu Brnem a nad sebou vidím deštníky. Jsem nadšená, rozplývá se nad novou atrakcí nad Českou ulicí studentka Gabriela Pecová. Podobně reagují i další lidé, kteří procházejí Brnem. Autor nápadu proto plánuje další oživení města.

OBRAZEM: V Lužánkách lidé meditovali a čistili si zuby dřívky

Brno – Meditovat a zdravě se naobědvat. Brňané, kteří zavítali v sobotu mezi desátou ráno a pátou odpoledne do parku v Lužánkách, si mohli kromě sportu nebo relaxace v parku třeba i vyčistit zuby speciálním RAW kartáčkem. „Je to docela vtipné, čistit si zuby jen větvičkou. Člověk nepotřebuje pastu ani vodu. Takhle to stihnu i cestou do práce, až zaspím," smála se třeba Eva Včelařová, která si dřívko se všemi minerály potřebnými k vyčištění zubů koupila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies