VYBERTE SI REGION

Lidé zatím neutrácejí méně

Komentář - Zvětšování nákupních center v Brně i přes současnou krizi pokračuje. Naskýtá se otázka, zdali bude město Brno schopno, resp. spotřeba jeho obyvatelstva schopna uživit další a další nákupní plochy.

23.6.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handrejch

Jak vidí růst nákupních center ONDŘEJ MORAVANSKÝ

I přes současnou krizi zatím přeplněnost těchto nákupních center (dle mé zkušenosti) dává tušit, že situace kritická není.

Vedle nezmenšeného počtu návštěvníků je další otázkou, kolik činí jejich reálná útrata. Poslední dostupné údaje o českých maloobchodních tržbách však zatím větší pokles neindikují.

Obchodní centra vznikají buď tam, kde jsou blízko lidé, nebo tam, kam se lidé snadno dopraví. Stále tak bude platit to, že úspěšné budou buď lokality v centru města, popř. ve velkých čtvrtích, nebo u dopravních tepen. Plánované nové obchodní lokality tak z tohoto pohledu šanci na úspěch mají. Šance ale ještě neznamená úspěch.

Další podmínkou jsou také ostatní lákadla, jako kavárny, kinosály, popř. výstavy. Ani toto však patrně nebude v budoucí konkurenci stačit. Pravděpodobně budou muset přibýt další možnosti, jak trávit volný čas, v podobě různých sportovních nebo kulturních aktivit. Nákupní centra žijí z přítomnosti lidí, které se snaží všemožně přilákat a udržet.

Doufám však, že se nedočkáme toho, že nakonec u nákupních center začnou vyrůstat bytové jednotky. Obchodní centra, s nadsázkou někdy nazývaná „chrámy“ konzumu, by pak snad opravdu naplnila tento termín. Alespoň nějakou útěchou by mohlo být to, že se podobně jako církevní svatostánky i obchodní centra dají vybudovat tak, že budou hodnotná i z hlediska estetického.

Tradice Brna a volné prostory v budoucím centru města tomu jen nahrávají. Historie lidstva by se také opakovala v tom smyslu, že se lidé usazují tam, kde jsou k tomu dobré přírodní zdroje. Že se tam nevyskytují přirozeně, ale jsou tam přivezeny, to už je asi jen ironie doby.
Nicméně zpět k úvahám více soudobým. Jako v každém podnikání, úspěch záleží na schopnosti přilákat zákazníky.

Že jich je relativně omezené množství, je jasné, a že s každým dalším metrem čtverečním se bude zvyšovat konkurence, je jasné také. Stavět nové kapacity na zelené louce zdá se mi být příliš rizikové, smysl tedy vidím jen v přirozeně rozrůstajícím se centru města, popř. tam, kde už jsou lidé zvyklí dojíždět. I díky krizi myslím, že boom nákupních center z minulých let je již za námi a nové projekty by měly být více než kdy jindy realizovány s ekonomickou obezřetností, pokud vůbec.

Autor je finanční analytik společnosti Cyrrus

23.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté brněnské Komety vyhráli v 41. kole extraligy v Hradci Králové 4:3 po prodloužení.

Bojovat a makat. Kometa už se nastavuje na play-off mód, v Hradci se vyplatil

Socha Panny Marie Ořešínské.

Ořešínská madona putuje domácnostmi. Čeká na opravu zvoničky

Lidé zaznamenávají místa do čichové mapy Brna. Voní jim třeba pivovar

Brno /ANKETA/ – Mendlovo náměstí páchne, na Úvoze se kvůli smogu téměř nedá dýchat. Na přibližně dvě desítky podobně nelibě páchnoucích míst v brněnských ulicích už upozornili lidé na internetu. Díky takzvané čichové mapě, kterou na web minulý týden umístili její autoři.

Stříhají v něm lidi přes sto let. Nejstarší brněnské kadeřnictví zrekonstruují

Brno /FOTOGALERIE/ – Ženy i muži se chodí už více než století stříhat do kadeřnictví v Údolní ulici. Nejstarší brněnský salón majitel zrekonstruuje.

Židenický místostarosta Kunc byl podle inspekce hrubý na zaměstnance radnice

Brno - Hrubé jednání a vulgární projevy ze strany místostarosty Petra Kunce měli zažít zaměstnanci židenické radnice podle zprávy inspektorátu práce. „Někteří zaměstnanci pociťovali jednání místostarosty v rozporu s dobrými mravy," sdělila za inspekci Dagmar Berková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies