VYBERTE SI REGION

Lidé zatím neutrácejí méně

Komentář - Zvětšování nákupních center v Brně i přes současnou krizi pokračuje. Naskýtá se otázka, zdali bude město Brno schopno, resp. spotřeba jeho obyvatelstva schopna uživit další a další nákupní plochy.

23.6.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handrejch

Jak vidí růst nákupních center ONDŘEJ MORAVANSKÝ

I přes současnou krizi zatím přeplněnost těchto nákupních center (dle mé zkušenosti) dává tušit, že situace kritická není.

Vedle nezmenšeného počtu návštěvníků je další otázkou, kolik činí jejich reálná útrata. Poslední dostupné údaje o českých maloobchodních tržbách však zatím větší pokles neindikují.

Obchodní centra vznikají buď tam, kde jsou blízko lidé, nebo tam, kam se lidé snadno dopraví. Stále tak bude platit to, že úspěšné budou buď lokality v centru města, popř. ve velkých čtvrtích, nebo u dopravních tepen. Plánované nové obchodní lokality tak z tohoto pohledu šanci na úspěch mají. Šance ale ještě neznamená úspěch.

Další podmínkou jsou také ostatní lákadla, jako kavárny, kinosály, popř. výstavy. Ani toto však patrně nebude v budoucí konkurenci stačit. Pravděpodobně budou muset přibýt další možnosti, jak trávit volný čas, v podobě různých sportovních nebo kulturních aktivit. Nákupní centra žijí z přítomnosti lidí, které se snaží všemožně přilákat a udržet.

Doufám však, že se nedočkáme toho, že nakonec u nákupních center začnou vyrůstat bytové jednotky. Obchodní centra, s nadsázkou někdy nazývaná „chrámy“ konzumu, by pak snad opravdu naplnila tento termín. Alespoň nějakou útěchou by mohlo být to, že se podobně jako církevní svatostánky i obchodní centra dají vybudovat tak, že budou hodnotná i z hlediska estetického.

Tradice Brna a volné prostory v budoucím centru města tomu jen nahrávají. Historie lidstva by se také opakovala v tom smyslu, že se lidé usazují tam, kde jsou k tomu dobré přírodní zdroje. Že se tam nevyskytují přirozeně, ale jsou tam přivezeny, to už je asi jen ironie doby.
Nicméně zpět k úvahám více soudobým. Jako v každém podnikání, úspěch záleží na schopnosti přilákat zákazníky.

Že jich je relativně omezené množství, je jasné, a že s každým dalším metrem čtverečním se bude zvyšovat konkurence, je jasné také. Stavět nové kapacity na zelené louce zdá se mi být příliš rizikové, smysl tedy vidím jen v přirozeně rozrůstajícím se centru města, popř. tam, kde už jsou lidé zvyklí dojíždět. I díky krizi myslím, že boom nákupních center z minulých let je již za námi a nové projekty by měly být více než kdy jindy realizovány s ekonomickou obezřetností, pokud vůbec.

Autor je finanční analytik společnosti Cyrrus

23.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nové kanceláře pro tisíc lidí otevřeli ve Slatině. Investor už plánuje další

Brno – Další kancelářský komplex se otevřel ve čtvrtek firmám i živnostníkům v Brně. Zájemci jej najdou v městské části Slatina kousek od brněnského letiště. Nové kanceláře ve městě rostou díky nízkým nájmům.

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovka po podzimu pouští Lacka či Vávru, přichází rychlonohý Nigerijec

Brno – Nechtějí navázat na bídný podzim. Nejvyšší představitelé brněnské Zbrojovky po skončení podzimní části první fotbalové ligy intenzivně pracují na obměně kádru. V pátek se čtveřice stávajících hráčů dozvěděla, že s nimi klub už dál nepočítá.

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda u Lomničky: Držte se! vzkázali spolužáci. Dívka je stále ve vážném stavu

Lomnička – Nezletilá dívka, která si vážně poranila hlavu při čtvrteční dopravní nehodě u Lomničky na Brněnsku, je nadále ve vážném stavu. „Není už bezprostředně v ohrožení života, ale její stav je pořád vážný. Má poraněnou hlavu a je na umělé plicní ventilaci," uvedl mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára. Dívka leží na oddělení ARO v Dětské nemocnice v Brně. Při havárii se zranilo celkem pět mladých lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies