VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Okolo Brna na sever a na jih

Komentář - Brno prý potřebuje severojižní dálniční obchvat, vedený intravilánem (mimo zástavbu) Boskovickou brázdou přes Veverskou Bítýšku do Ostrovačic. Prý tak odlehčí přetíženým Žabovřeskám i městským částem, kterými prochází mezinárodní komunikace E-461.

27.11.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Severojižní dopravní zátěž nese v současnosti naplno Svitavská radiála a Velký městský okruh (VMO) přes Řečkovice, Královo Pole, Žabovřesky, Brno-město (Pisárky), kolem Nového Lískovce na D1 (směr Praha) a dále přes centrum na R-52 a D2 (směr Vídeň a Bratislava) a přes Židenice na D1 (směr Olomouc, Ostrava). Nebude-li v budoucnu této trase odlehčeno, ponesou hustě obydlené městské části s technicky vyčerpanými možnostmi odhlučnění a ochrany před exhalacemi zátěž možná větší než 55 000 vozidel denně.

V padesátých letech minulého století vznikl obchvat kolem Tišnova dlouhý 2,8 km a přitom se z něj dá na třech místech do centra města odbočit. Podobnou funkci mají obchvaty Slavkova u Brna, Uherského Brodu, kolem Buchlovic aj. Velká města tak odlehčují dopravu v centrech, ale v mnoha případech se stejně jedná o cílenou dopravu do těchto měst.

Brno jistě není žádným světovým velkoměstem, ale aspoň ve středoevropských podmínkách Brno velikým městem je. Západovýchodní (jižní) obchvat mu supluje dálnice D1 s pěti dálničními křižovatkami, když přitom na celkové délce 13 km jsou distance mezi těmito pěti křižovatkami postupně 4, 2, 5 a 2 km, z nichž je pohodlně dostupné i centrum města. Extravilánem prosazovaný čtyřpruhový (dálniční) západní severojižní obchvat Brna, začínající 15 km u Kuřimi, vedený dále Boskovickou brázdou přes Veverskou Bítýšku do Ostrovačic na D1 a po ní pak po deseti kilometrech na první brněnskou dálniční křižovatku Brno-západ, měří více jak 20 km.

Konfigurace terénu nedovoluje v tomto úseku žádné další napojení na město, což je v rozporu s logikou obchvatů jak menších měst, tak velkoměst. Jeho předpokládaná zátěž asi 17 000 vozidel denně je srovnatelná se zátěží plánovaného obchvatu Bučovic. Ten je ovšem na tuto zátěž projektován jako dvoupruhový. Navrhovaná čtyřpruhová dálniční komunikace Boskovickou brázdou je tedy možná vhodná pro nějakou budoucí severojižní transevropskou dálnici, která by na Brno byla napojena jen v místě jejího křížení s D1. Ovšem pro předpokládanou tranzitní zátěž a potřeby města Brna i Jihomoravského kraje je naprosto nevhodná a nepotřebná.

Tímto pojednáním, které je ve shodě s mnoha odbornými studiemi, se snažím prokázat, že se o žádný smysluplný obchvat města Brna nejedná. Není ani v blízké budoucnosti v celospolečenském zájmu a trasa byla již v minulosti několikrát vždy zamítnuta jako první z řady předkládaných variant. Jedinou variantou odlehčení průtahu městem Brnem zůstává tedy dokončení rozestavěné R-43 v původní bystrcké trase.

ZDENĚK KOLÍBAL

27.11.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.
4

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Udusily se, nebo je zabily výkaly? V rybníce u Předklášteří zemřely stovky ryb

Nejsem dobrý hlavičkář, smál se autor vítězné trefy proti Liberci Řezníček

Brno – Když se trefí, Zbrojovka zákonitě boduje. V letošním ročníku nejvyšší české fotbalové soutěže sice útočník Jakub Řezníček vstřelil teprve čtvrtou branku z osmnácti utkání, ale Zbrojovka z těchto duelů brala osm bodů. V sobotu poprvé v aktuálním ročníku skóroval na domácím stadionu v Srbské ulici a jeho hlavička přinesla nesmírně důležitou výhru 1:0 s Libercem.

Při ničení okna se pořezal. Chtěl obvaz, proto ještě rozbil výplň dveří obchodu

Kobynice – Přezdívku Old Shatterhand si zřejmě nevyslouží dvaadvacetiletý vandal, který v noci řádil v Kobylnicích.

AKTUALIZOVÁNO

Chceme přitáhnout do kraje mozky, teď se sem ale nemají jak dostat, řekl hejtman

Brno – Kraj potřebuje chytré mozky a šikovné ruce, nemá je ale jak sem dostat. Tak se dá shrnout závěr pondělní diskuse, kterou pořádal Deník Rovnost. Debatovali v ní jihomoravský hejtman Bohumil Šimek, krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák a další hosté. Hlavními tématy byla doprava, zásady územního rozvoje a jižní Morava jako kraj vyspělých technologií. Celou panelovou debatu jste mohli také sledovat online.

Brno dnes začíná vyplácet příspěvky na levnější roční jízdné MHD

Brno - Brno začíná dnešním dnem vyplácet příspěvek 1425 korun na roční jízdné městskou hromadnou dopravou. V tiskové zprávě to sdělila Zuzana Taušová z tiskového centra brněnského magistrátu. Roční jízdenka stojí 4750 korun. Brňané platící řádně za odpad mohli letos nově zažádat město o příspěvek, díky němuž se jim třetina peněz vrátí. V konečném součtu je tak roční jízdenka vyjde na 3325 korun. Podle Taušové od začátku roku zažádalo o příspěvek přes 19.000 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies