VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Projekt R52 zmizel z plánu

Komentář - Nejvyšší správní soud na návrh dvou obcí a několika občanů Jihomoravského kraje zrušil územní plán Břeclavska, který vymezoval mimo jiné trasu rychlostní komunikace R52 do Mikulova.

27.11.2009 3
SDÍLEJ:

Vizualizace plánovaného mostu přes silnici R52.Foto: Projektový tým R52

Jak vidí rozhodnutí nejvyššího správního soudu o R52
PAVEL ČERNÝ

Z dosud publikovaného stručného odůvodnění rozsudku je zřejmé, že soud dal za pravdu hlavnímu argumentu odpůrců stavby, s nímž se v minulosti ztotožnili i ombudsman a Nejvyšší kontrolní úřad: tedy že neproběhlo řádné posouzení vlivů na životní prostředí, které by se možnými variantami dálničního spojení do Vídně zabývalo.

Reakce na rozhodnutí soudu byla očekávatelná. Zrušení územního plánu a tím i ohrožení projektu R52 údajně způsobili „ekologové“. Tedy jacísi profesionální potížisté, kteří pochybnými argumenty a právními kličkami zabránili potřebné a veřejně prospěšné stavbě. Kritici také většinou neopomněli zdůraznit, že „Rakušané už na Mikulov staví“. Tento způsob prezentace vyvolává několik otázek:

Především, je prosazovaný záměr R52 skutečně veřejně prospěšnou stavbou? Podle dostupných údajů znamená pro brněnské řidiče směřující do Vídně „mikulovská“ varianta ve srovnání s „břeclavskou“ zkrácení jízdy o dvě až pět minut. Pro daňového poplatníka ovšem náklad navíc v řádu několika miliard korun. Kromě toho odborné studie ukázaly, že R52 není z dopravního hlediska potřebná a ekonomicky je neživotaschopná.

Vedle ekonomických jsou tu samozřejmě i úvahy „ekologické“. Nejde jen o přímý zásah do krajiny pod Pálavou, ale i o přivedení další tranzitní dopravy k jihu brněnské aglomerace. To by v kombinaci s dalšími plánovanými dopravními stavbami (R43, „jihozápadní tangenta“) znamenalo pro toto území, trpící již dnes nadlimitním hlukem a imisemi, skutečnou katastrofu. Dále, není zavádějící označovat občany kraje a celé obce jako „ekology“? Snad proto, že k obhajobě svých práv využívají mimo jiné argumenty, týkající se ochrany životního prostředí?

A konečně: Rakušané dálnici do Mikulova nestaví. Teprve minulý týden bylo v Rakousku vydáno první z řady potřebných rozhodnutí, které povoluje výstavbu „mikulovským“ směrem. Je velmi pravděpodobné, že i toto rozhodnutí bude v Rakousku přezkoumáno soudem. A lze rovněž očekávat, že rozsudek o územním plánu Břeclavska bude v Rakousku brán při dalším rozhodování také v úvahu.

Krajští politici a úředníci tedy dlouhodobě prosazují projekt, který nemá dopravní ani ekonomické opodstatnění, dotýká se nepříznivě životního prostředí a zdraví mnoha občanů kraje. A dělají to postupem, který je v rozporu se zákonem! Ptejme se, kdo za nezákonné prosazení zrušeného územního plánu ponese odpovědnost a jak podobným situacím do budoucna zabránit.

Autor je právník Ekologického právního servisu

27.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
7

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Ve třináctém kole hokejové extraligy Kometa přehrála Olomouc 5:3.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Zimní údržba lodí: téměř 300 kilogramů barvy. Na přehradu vyjedou 22. dubna

Brno /VIDEO/ – Devětačtyřicet kilogramů barvy spotřebuje brněnský dopravní podnik na zimní údržbu každé z šesti lodí plující v sezoně po hladině Brněnské přehrady. V zimním období plavidla natírají jejich posádky a lodě získají nátěr v bílé, černé, modré a červené barvě.

Odvrácení stávky řidičů autobusů? Schůzky nikam nevedly, tvrdí odboráři

Jižní Morava – Schůze, které měly zamezit stávce řidičů autobusů, nepřinesly žádné výsledky, zní z řad odborářů. Na odvrácení krize dali úřadům čas do 15. března. „Budeme jednat čtyřiadvacet hodin denně s kýmkoli, kdo situaci pomůže vyřešit. Stávka je pořád reálná možnost," uvedl předseda odborářů Luboš Pomajbík.

Obžaloba: Připravili ho o byt. Lichva přispěla ke strýcově smrti, bojí se neteř

Brno – Obžalovaní z lichvy ve středu znovu stanuli před soudem. Podle obžaloby se činu dopustili na lehce mentálně retardovaném Vladimíru Bělohoubkovi, který už zemřel. Jeho neteř se domnívá, že ztráta bytu přispěla ke strýcově smrti.

Na Valentýna zachránil při cestě na nádraží lidský život. Hasiče teď ocenili

Slavkov u Brna - Když se Jan Dvořáček v osmi letech přidal k brněnským dobrovolným hasičům, uvědomil si, že to chce dělat už celý život. Ve dvaceti letech začal pracovat jako profesionální hasič a už o tři roky později, přesně v úterý, byl člen slavkovské jednotky oceněný velitelem jihomoravských hasičů za statečnost a záchranu života. A to mimo výkon služby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies