VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Projekt R52 zmizel z plánu

Komentář - Nejvyšší správní soud na návrh dvou obcí a několika občanů Jihomoravského kraje zrušil územní plán Břeclavska, který vymezoval mimo jiné trasu rychlostní komunikace R52 do Mikulova.

27.11.2009 3
SDÍLEJ:

Vizualizace plánovaného mostu přes silnici R52.Foto: Projektový tým R52

Jak vidí rozhodnutí nejvyššího správního soudu o R52
PAVEL ČERNÝ

Z dosud publikovaného stručného odůvodnění rozsudku je zřejmé, že soud dal za pravdu hlavnímu argumentu odpůrců stavby, s nímž se v minulosti ztotožnili i ombudsman a Nejvyšší kontrolní úřad: tedy že neproběhlo řádné posouzení vlivů na životní prostředí, které by se možnými variantami dálničního spojení do Vídně zabývalo.

Reakce na rozhodnutí soudu byla očekávatelná. Zrušení územního plánu a tím i ohrožení projektu R52 údajně způsobili „ekologové“. Tedy jacísi profesionální potížisté, kteří pochybnými argumenty a právními kličkami zabránili potřebné a veřejně prospěšné stavbě. Kritici také většinou neopomněli zdůraznit, že „Rakušané už na Mikulov staví“. Tento způsob prezentace vyvolává několik otázek:

Především, je prosazovaný záměr R52 skutečně veřejně prospěšnou stavbou? Podle dostupných údajů znamená pro brněnské řidiče směřující do Vídně „mikulovská“ varianta ve srovnání s „břeclavskou“ zkrácení jízdy o dvě až pět minut. Pro daňového poplatníka ovšem náklad navíc v řádu několika miliard korun. Kromě toho odborné studie ukázaly, že R52 není z dopravního hlediska potřebná a ekonomicky je neživotaschopná.

Vedle ekonomických jsou tu samozřejmě i úvahy „ekologické“. Nejde jen o přímý zásah do krajiny pod Pálavou, ale i o přivedení další tranzitní dopravy k jihu brněnské aglomerace. To by v kombinaci s dalšími plánovanými dopravními stavbami (R43, „jihozápadní tangenta“) znamenalo pro toto území, trpící již dnes nadlimitním hlukem a imisemi, skutečnou katastrofu. Dále, není zavádějící označovat občany kraje a celé obce jako „ekology“? Snad proto, že k obhajobě svých práv využívají mimo jiné argumenty, týkající se ochrany životního prostředí?

A konečně: Rakušané dálnici do Mikulova nestaví. Teprve minulý týden bylo v Rakousku vydáno první z řady potřebných rozhodnutí, které povoluje výstavbu „mikulovským“ směrem. Je velmi pravděpodobné, že i toto rozhodnutí bude v Rakousku přezkoumáno soudem. A lze rovněž očekávat, že rozsudek o územním plánu Břeclavska bude v Rakousku brán při dalším rozhodování také v úvahu.

Krajští politici a úředníci tedy dlouhodobě prosazují projekt, který nemá dopravní ani ekonomické opodstatnění, dotýká se nepříznivě životního prostředí a zdraví mnoha občanů kraje. A dělají to postupem, který je v rozporu se zákonem! Ptejme se, kdo za nezákonné prosazení zrušeného územního plánu ponese odpovědnost a jak podobným situacím do budoucna zabránit.

Autor je právník Ekologického právního servisu

27.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

Studie o poloze vlakového nádraží v Brně se zpozdí o dva měsíce. Kvůli přestupům

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hradec Králové, Brno - Poprvé v historii si hokejisté Hradce Králové zahrají semifinále play-off extraligy. Ve středu se na svém ledě v prvním utkání série postaví Kometě Brno. Útočníka Richarda Jarůška čeká zajímavý souboj proti mateřskému klubu, za který ale v prvním týmu nikdy nehrál.

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies