VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Slavkov: oslavy, či tryzna?

Komentář - Historici i laická veřejnost prakticky z celého světa se chystají v těchto dnech vzpomenout 205. výročí bitvy u Slavkova. A to přímo na místě, tedy na Slavkovském bojišti při nejrůznějších vzpomínkových akcích, pietních aktech i rekonstrukci bitvy tří císařů.

3.12.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

Nad budoucností Slavkovského bojiště se však vznáší hrozba. Jihomoravský kraj se totiž ve svém novém územním plánu – Zásadách územního rozvoje Jihomoravského kraje (dále ZUR JMK) – chystá umístit přímo do srdce Slavkovského bojiště novou čtyřpruhovou rychlostní komunikaci – takzvanou jihovýchodní tangentu. Uvedená komunikace má v budoucnu spojit dálnici D1 a D2.

Bohužel byla naplánována tak, že povede přímo pod Mohylou míru. Turisté, obdivovatelé historie stejně jako řada místních obyvatel se tak někdy v příštích letech místo pohledem na krajinu Slavkovského bojiště budou kochat pohledem na dlouhé kolony aut na jihovýchodní tangentě.

Komunikace tohoto typu s sebou navíc přinášejí i další nepěkný jev, a to průmyslové haly a skladiště rozmístěné takovým nevkusným způsobem, jak je známe podél většiny hlavních dopravních tahů.

Přestože Slavkovské bojiště patří od roku 1992 mezi památkové zóny, zdá se, že nyní tady není síly, která by Jihomoravskému kraji dokázala rázně říct – mějte rozum, vážení. Opravdu jsou tady potřeba dvě rychlostní komunikace ve vzdálenosti pouhých tří kilometrů od sebe? Vždyť nejde o to území zablokovat a zakonzervovat. To přece nikde nechce a ani to není možné. Ale rozhodně je možné toto území rozvíjet citlivě a s ohledem na jeho nespornou historickou hodnotu.

Proti tangentě nyní protestují starostové obcí na její trase (tato koalice zahrnuje Jiříkovice, Ponětovice, Kobylnice, Prace, Blažovice, Tvarožná). Hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek však zřejmě jejich hlas nevzal vůbec vážně, protože trasa tangenty je stále součástí Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Byť tvoří zatím „pouhou územní rezervu“, je třeba ji brát jako nesporný fakt. Při každé další aktualizaci Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje může být tato rezerva změněna na realitu.

Kdo se zastane budoucnosti Slavkovského bojiště? Mělo by to být Ministerstvo kultury, které uznalo Slavkovské bojiště za natolik významné, že ho vyhlásilo památkovou zónou. Měl by to být Jihomoravský kraj, který si ve svém Programu rozvoje vytyčil Slavkovské bojiště jako jednu z možností rozvoje území. Ministerstvo kultury k tangentě zatím mlčí a Jihomoravský kraj si tangentu zakreslil do svého nového územního plánu.

Zdá se, že místo oslav a vzpomínek by se měli všichni zúčastnění se Slavkovským bojištěm začít loučit. V budoucnosti jim do pietních vzpomínkových akcí budou hlučet motory kamionů a pochodovat se bude mezi auty a průmyslovými halami.

MICHAELA TRNĚNÁ

3.12.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Zbrojovka víc střílí góly, ale body jí chybí. Nadále proto bojuje o záchranu

Ilustrační foto.

V exekuci? Lidé dluží víc, než je roční rozpočet města

Oteplení na jižní Moravě: bude přes dvacet stupňů

Jižní Morava – Teplejší počasí si v úterý užije většina Jihomoravanů, meteorologové na území kraje očekávají polojasno až oblačno. „Nejvyšší odpolední teploty vystoupají od sedmnácti až k jednadvaceti stupňům Celsia," uvedla Jitka Kučerová z brněnské pobočky Českého hydrometeorologického ústavu.

Tři mrtví mezi Závistí a Černou Horou: za tragickou nehodou stálo předjíždění

Blanensko – Předjíždění. To podle všeho stojí za tragickou dopravní nehodou dvou osobních aut, ke které došlo v sobotu na silnici I/43 mezi obcemi Závist a Černá Hora na Blanensku. Zemřeli při ní tři lidé. Dva muži na místě a třetí po převozu do nemocnice.

AKTUALIZOVÁNO

Zraněný řidič z nehody v Bělohorské ulici zemřel. Při řízení upadl do bezvědomí

Brno – Tragické následky měla v pondělí před sedmou hodinou ráno dopravní nehoda tří aut v Bělohorské ulici v brněnských Židenicích. Starší muž nejspíš při jízdě upadl do bezvědomí a naboural.

Hollan vysvětloval jízdy. Kontrolní výbor chce metodiku používání služebních aut

Brno – Jestli jezdil, nebo nejezdil náměstek primátora Matěj Hollan služebním autem na soukromé cesty, se snažil zjistit v pondělí kontrolní výbor brněnského zastupitelstva. Doporučil, aby rada města vytvořila metodiku pro používá služebních aut.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies