VYBERTE SI REGION

Trápení se sněhem

Komentář - Bývalo zvykem, že se o úklid sněhu z chodníku staral majitel přilehlé nemovitosti. Na řadě míst a v mnoha ulicích se stávalo někdy doslova prestižní záležitostí, jak rychle a dobře sníh zmizí, aby se netahal na botách do domu.

23.1.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Bez speciální právní úpravy se takto, bez jakýchkoli komplikací, postupuje i v zahraničí. A to i v zemích, kde jsou zvyklí na jiné sněhové příděly než my a nikdo se tam nediví, že v zimě může i sněžit. Příkladem budiž Rakousko, Německo a Itálie, stejně tak skandinávské země. A hlavně tuto záležitost nikdo příliš neřeší, protože se považuje za samozřejmost. Včetně právní odpovědnosti za případný úraz na místní komunikaci. Je správné, že ji nese v plné míře její majitel.

Potud je moje sdělení poměrně jasné a srozumitelné. Ale bylo by s podivem, aby se i taková jasná záležitost v naší republice nezkomplikovala. Komplikaci přináší novela zákona o pozemních komunikacích z pera senátora Kubery, kterou schválila loni na podzim poslanecká sněmovna, zejména její výklad. Jde o takzvaný „chodníkový zákon“.

Z hlediska pověstného „ducha“ zákona by se tedy o úklid sněhu ze všech chodníků měly starat obce, neboť většinou chodníky i vlastní. Nic takového však tato novela městům a obcím neukládá. Stanovuje pouze, že právní zodpovědnost za případné poškození zdraví v důsledku špatně uklizeného chodníku leží na straně jeho majitele.

Ovšem je nutno přesto něco dodat. Jak jsem předeslal, hned vznikl problém. Je jasné, že při odpovědném přístupu k údržbě obecních komunikací není většině lidí jedno, jak chodníky po sněžení vypadají. Potíž je v tom, že i kdyby obce sebevíce chtěly chodníky uklidit, nemají na to v žádném případě síly, mechanické prostředky a nakonec ani peníze. Proto naprostá většina starostů včetně mě požádala o pomoc při úklidu sněhu občany.

Bez nich to prostě nejde. Existují sice plány zimní údržby místních komunikací, které stanovují přibližné časy úklidu, ale je jasné, že vše také závisí na množství sněhu. Plán je jedna věc a fyzické možnosti lidí a techniky věc druhá. Je mi smutno z názorů některých představitelů vlastníků nemovitostí, kteří s bohorovností jim vlastní prohlašují, že obce mají na úklid peněz dost, protože inkasují například daň ze zákonem zvýšené daně z nemovitostí.

Bohužel jim zcela unikají nesrovnatelně větší finanční ztráty na příjmové stránce rozpočtů měst v důsledku propadu výnosu sdílených daní za minulý rok. Pro naše město je to konkrétně asi 16 milionů korun.

Co tedy říci závěrem? Předpokládejme, že v zimě bude sníh padat i nadále. Dohodněme se na tom, že v případě potřeby a podle svých možností přiloží všichni ruku k dílu a pokusí se zajistit schůdnost chodníků s vědomím, že odpovědnost za úraz bez ohledu na množství sněhu nese jejich majitel. Přece nechceme, aby naše města a obce byly v budoucnosti plné upozornění, že chodníky se v zimě neudržují.

VOJTĚCH ADAM (Autor je starosta města Ivančice)

23.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies