VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Víc vstřícnosti k pořadateli

Komentář - Původní Masarykův okruh vznikl roku 1930 během rekordních čtyř měsíců, takže první závod tam mohl odstartovat v neděli 28. září.

5.10.2010
SDÍLEJ:

Předválečný Masarykův okruh měřil devětadvacet kilometrůFoto: Archiv Technického muzea v Brně

Jak vidí význam Masarykova okruhu
AMOS KREJČÍ

Skupina nadšenců, žurnalistů a závodníků, mezi nimiž nechyběla legendární Eliška Junková, se zabývala myšlenkou vybudování závodního okruhu už od sklonku dvacátých let. Inspirací jim byl německý Nürburgring, snad také proto délka původního Masarykova okruhu dosahovala téměř třiceti kilometrů.

Postupem let procházel přírodní brněnský okruh řadou úprav, až se nakonec jeho poslední podoba ustálila na délce deseti kilometrů.

V té době už Brno figurovalo v kalendáři mistrovství světa silničních motocyklů a získalo dobré renomé. Nárůst rychlostí závodních strojů a z toho vyplývajících bezpečnostních požadavků však vedl k poznání, že životnost starého okruhu je u konce. Proto se zrodil projekt speciální závodní dráhy – automotodromu, schopné hostit nejrůznější stupně motocyklových a automobilových závodů. Nový Masarykův okruh v délce 5,4 km zahájil provoz v roce 1987.

Poslání projektu se však neomezovalo pouze na pořádání motoristických závodů. Areál v lokalitě Kývalka slouží i jiným sportovním a společenským aktivitám, mimo jiné také příměstské rekreaci.

Význam pro Brno a pro jižní Moravu je nesporný, což platí z ekonomického i společenského hlediska. Je známa řada případů, kdy spousta lidí v zahraničí ví o Brně právě díky tomu, že sledují motoristický sport a tím pádem jim brněnský Masarykův okruh nemůže uniknout. Zejména při motocyklové Velké ceně profitují z návštěvníků hotely, restaurace, benzinové stanice i privátní poskytovatelé ubytovacích služeb. Mluvit by se dalo samozřejmě i o dalších formách ekonomického přínosu, významná je i propagační stránka. Vlajkovou lodí okruhu je mistrovství světa silničních motocyklů, Brno patří k jeho nejpravidelnějším pořadatelům. Diváckými taháky jsou také závody mistrovství světa motocyklových superbiků, o světové body bojují v Brně piloti cestovních a Grand Tourismo vozů.

Myslím, že Brno si význam okruhu pro zviditelnění svoje i kraje vcelku jasně uvědomuje. Město i kraj přispívá na tzv. zápisné do kalendáře mistrovství světa motocyklů, jehož výše však letí od roku k roku závratně nahoru. Avšak to, co pro řadu vyspělých států není nic neschůdného, v případě provozovatelů Masarykova okruhu začíná vyvstávat jako problém. Nejde jen o výplaty zaměstnancům, na ty si Masarykův okruh vydělá díky různým klientským akcím, na hranici možností balancují zmíněné výdaje.

Význam prestiže okruhu nejenom pro Jihomoravský kraj, ale i pro celou republiku by si měla uvědomit nejvyšší vládní místa. Podpora ze strany státu je u zahraničních Velkých cen zcela samozřejmá. Asi tam mají dobře spočítané, že vstřícnost vůči pořadateli se vyplácí.

Autor je sportovní publicista

5.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Při stavbě beranidla na brněnském Špilberku použili středověký jeřáb.
6

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Fotbalisté Zbrojovky podlehli na domácím trávníku Mladé Boleslavi 2:3.
12

Zbrojovku na domácím hřišti složil třígólový kat Mebrahtu z Mladé Boleslavi

Hrabalovu rozhlednu v Židenicích navrhnou studenti

Brno – Výhled na velkou část Brna nabízí židenický kopec nad ulicí Ve Vinohradech. Aby lidé dohlédli ještě dál, chce jim radnice v tamním parku Bohumila Hrabala postavit rozhlednu. Jak bude vypadat, ukáže studentský workshop ARTE!FAKT, chystaný na konec května.

AKTUALIZOVÁNO

Tragická nehoda u Černé Hory: zemřeli dva lidé, další muž je v kritickém stavu

Černá Hora – Dva mrtvé si vyžádala sobotní vážná dopravní nehoda na Blanensku. Na silnici I/43 u Černé Hory se kolem půl šesté večer srazilo osobní auto s dodávkou. „Šlo o čelní střet volkswagenu a octavie. Po srážce obě auta narazila do stromu," popsal policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Trafikanti mizí z ulic. Kvůli účtenkám i maržím

Jižní Morava – Když za Josefa druhého vznikaly první trafiky, měly zisk jistý a šlo o snadný způsob, jak si na sebe mohli vydělávat zranění váleční veteráni. Nyní však je jich stále méně a méně. Dlouhodobý ústup malých stánků s tabákem a novinami nyní ještě posílil tlak elektronické evidence tržeb.

V Kometě zůstává 90 procent týmu. Erat se rozmýšlí, z Plzně se vrací Svoboda

Brno – Tahle zlatá parta se povedla. Vedení hokejové Komety s celkem šesti posilami z ruské KHL a třemi z extraligy namíchalo povedený koktejl, který vedl k zisku dvanáctého titulu v historii klubu. Pro příští sezonu tak chce vedení Komety do mužstva co nejméně sahat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies