VYBERTE SI REGION

Vít Bárta a zakopaný pes

Komentář - Pan ministr Vít Bárta navštívil v pátek Jihomoravský kraj s cílem prezentovat zde veřejnosti a médiím nutné škrty, které se dotknou staveb v kraji, a jistě i s cílem poslechnout si reakci zainteresovaných krajských politiků.

21.8.2010 1
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Vít Bárta navštívil Jihomoravský kraj.Foto: DENÍK/Attila Racek

Ministrova návštěva může, při pohledu zblízka, dobře ukázat, kde vlastně leží hluboce zakopaný pes ve snaze hledat reálné úspory v rezortu dopravy.
Právě v Jihomoravském kraji totiž lze při realizaci dopravních staveb výrazně ušetřit. Stačí si totiž prohlédnout připravovaný územní plán Jihomoravského kraje a zde navrženou silniční síť. Návrh totiž zahrnuje některé zjevně zbytečné projekty.

Například právě silnici R52, o které tak rád v médiích mluví jihomoravský hejtman Michal Hašek. R52 je projekt dopravně a ekonomicky silně nevýhodný. Vyplývá to z údajů o intenzitě dopravy, potvrzuje to taktéž kontrolní závěr Nezávislého kontrolního úřadu publikovaný v červnu 2009.

V oficiálním strategickém dokumentu českého ministerstva dopravy se R52 umístila až na čtyřicátém místě z celkového počtu čtyřiapadesáti významných silničních staveb.

Navíc v případě R52 vinou krajských úředníků dosud nikdy nedošlo k posouzení jiných variant silničního spojení Brna s Vídní. Proto byl ostatně zrušen územní plán Velkého územního celku Břeclavska Nejvyšším správním soudem už v listopadu 2009.

K celému krajskému návrhu silniční sítě ostatně existuje mnohem levnější varianta. Je jí Alternativní dopravní koncepce, kterou pro Jihomoravský kraj zpracoval autorizovaný inženýr Milan Strnad už v roce 2007. Tato dopravní koncepce počítá, mimo jiné díky levnější alternativě spojení Brna s Vídní, s úsporami v řádu až třicet miliard korun.

S Alternativní dopravní koncepcí ovšem žádný úředník už dále nepracuje, ani na Ministerstvu dopravy České republiky, ani na krajském úřadě.
Připravovaný krajský územní plán, dokumentace, která má tisíc sto stran, pořízená za několik milionů a zveřejněná letos v červenci, se alternativám pro dopravní stavby vůbec nevěnuje.

Jak je tohle možné? A jak je možné, že právě tento problém nebyl jedním z bodů schůzky nového ministra dopravy s jihomoravským hejtmanem?
Zdá se, že pro politiky jsou důležitější mediální akce a „regionální lobbing“ než fakta. Podle toho také vypadají výsledky práce mnoha krajských úředníků. Jaké se tedy v těchto kauzách nabízí řešení? Různé nevládní organizace je v rámci projektu cenadalnic.cz navrhují už dlouho.

O pořadí staveb by měla rozhodovat kvalitní a závazná koncepce rezortu dopravy, a nikoliv lobbing krajských politiků. Dokud se to ovšem nestane, nedočkáme se podle mě žádných reálných „úspor“ v rezortu dopravy.

MARTIN FADRNÝ

21.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Výšlap k nové židenické rozhledně zpestří lidem streetartový umělec Timo

Ilustrační fotografie.

Sprosté nadávky řidiči i záchranářům. Strážníci krotili agresivní opilce

Skauti převzali klíče od opravené budovy. V klubovnách už mají teplo

Brno /FOTOGALERIE/ - Dřevěná okna, fasády i nové topení zpříjemní pobyt v klubovnách více než stovce královopolských skautů a pionýrů. Klíče k opraveným domům ve Slovinské ulici jim v pondělí předali zástupci z Úřadu městské části Královo Pole.

Na dálnici nacouval do jiného auta. Agresivního řidiče dopadli policisté

Rousínov /VIDEO/ – Klidná jízda po dálnici nejspíš nudila sedmačtyřicetiletého muže z Brna. Při cestě po D1 směrem na Ostravu, mezi Rousínovem a Vyškovem donutil jiného řidiče nejprve zastavit a poté do něj nacouval. Policistům z dálničního oddělení v Ivanovicích na Hané se v těchto dnech podařilo bezohledného řidiče vypátrat.

Na Kamechy může vést lanovka. Stavbu tramvajové tratě totiž komplikuje podloží

Brno /INFOGRAFIKA/ - Dopravu na sídliště Kamechy může v budoucnu obstarat lanová dráha. Lanovky v Brně už vedení města ale několikrát navrhlo a zatím nikdy nedokončilo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies