VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vít Bárta a zakopaný pes

Komentář - Pan ministr Vít Bárta navštívil v pátek Jihomoravský kraj s cílem prezentovat zde veřejnosti a médiím nutné škrty, které se dotknou staveb v kraji, a jistě i s cílem poslechnout si reakci zainteresovaných krajských politiků.

21.8.2010 1
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Vít Bárta navštívil Jihomoravský kraj.Foto: DENÍK/Attila Racek

Ministrova návštěva může, při pohledu zblízka, dobře ukázat, kde vlastně leží hluboce zakopaný pes ve snaze hledat reálné úspory v rezortu dopravy.
Právě v Jihomoravském kraji totiž lze při realizaci dopravních staveb výrazně ušetřit. Stačí si totiž prohlédnout připravovaný územní plán Jihomoravského kraje a zde navrženou silniční síť. Návrh totiž zahrnuje některé zjevně zbytečné projekty.

Například právě silnici R52, o které tak rád v médiích mluví jihomoravský hejtman Michal Hašek. R52 je projekt dopravně a ekonomicky silně nevýhodný. Vyplývá to z údajů o intenzitě dopravy, potvrzuje to taktéž kontrolní závěr Nezávislého kontrolního úřadu publikovaný v červnu 2009.

V oficiálním strategickém dokumentu českého ministerstva dopravy se R52 umístila až na čtyřicátém místě z celkového počtu čtyřiapadesáti významných silničních staveb.

Navíc v případě R52 vinou krajských úředníků dosud nikdy nedošlo k posouzení jiných variant silničního spojení Brna s Vídní. Proto byl ostatně zrušen územní plán Velkého územního celku Břeclavska Nejvyšším správním soudem už v listopadu 2009.

K celému krajskému návrhu silniční sítě ostatně existuje mnohem levnější varianta. Je jí Alternativní dopravní koncepce, kterou pro Jihomoravský kraj zpracoval autorizovaný inženýr Milan Strnad už v roce 2007. Tato dopravní koncepce počítá, mimo jiné díky levnější alternativě spojení Brna s Vídní, s úsporami v řádu až třicet miliard korun.

S Alternativní dopravní koncepcí ovšem žádný úředník už dále nepracuje, ani na Ministerstvu dopravy České republiky, ani na krajském úřadě.
Připravovaný krajský územní plán, dokumentace, která má tisíc sto stran, pořízená za několik milionů a zveřejněná letos v červenci, se alternativám pro dopravní stavby vůbec nevěnuje.

Jak je tohle možné? A jak je možné, že právě tento problém nebyl jedním z bodů schůzky nového ministra dopravy s jihomoravským hejtmanem?
Zdá se, že pro politiky jsou důležitější mediální akce a „regionální lobbing“ než fakta. Podle toho také vypadají výsledky práce mnoha krajských úředníků. Jaké se tedy v těchto kauzách nabízí řešení? Různé nevládní organizace je v rámci projektu cenadalnic.cz navrhují už dlouho.

O pořadí staveb by měla rozhodovat kvalitní a závazná koncepce rezortu dopravy, a nikoliv lobbing krajských politiků. Dokud se to ovšem nestane, nedočkáme se podle mě žádných reálných „úspor“ v rezortu dopravy.

MARTIN FADRNÝ

21.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Křišťálová Lupa 2017

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Trenér Miloslav Machálek.
1

Záchranář nebo třeba malíř? Fanoušci spekulují nad novým trenérem Zbrojovky

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

Nejstarší strom v Lužánkách je stabilní. 230 let starý dub vydrží ještě roky

Brno – Jeden z nejstarších stromů v Lužánkách, dub uherský, je v pořádku a vyvrácení mu nehrozí. Vyplývá to z výsledků úterního testování, které měli za úkol zaměstnanci Veřejné zeleně města Brna.

Otevření kina Art se zpozdí kvůli azbestu. Odstranění vyjde na dva a půl milionu

Brno – První diváci se do zrekonstruovaného kina Art podívají o něco později. Za prodloužení stavebních prací může azbestový nátěr, který stavbaři našli na stěnách.

V Králově Poli přibudou nové moderní byty. I s parkem a vnitrobloky

Brno - Tisíce metrů čtverečních v bývalém průmyslovém areálu mezi královopolskou Reissigovou a Sportovní ulicí měly ještě podle šest let starých plánů zaplnit nákupní galerie i obří multikino. Do budoucna se ale mohou po této lokalitě poohlížet spíše lidé, kteří hledají nové a moderní bydlení blízko brněnského centra. Až pro dvanáct set nových obyvatel tam totiž developerská firma postaví nové byty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení