Ministrova návštěva může, při pohledu zblízka, dobře ukázat, kde vlastně leží hluboce zakopaný pes ve snaze hledat reálné úspory v rezortu dopravy.
Právě v Jihomoravském kraji totiž lze při realizaci dopravních staveb výrazně ušetřit. Stačí si totiž prohlédnout připravovaný územní plán Jihomoravského kraje a zde navrženou silniční síť. Návrh totiž zahrnuje některé zjevně zbytečné projekty.

Například právě silnici R52, o které tak rád v médiích mluví jihomoravský hejtman Michal Hašek. R52 je projekt dopravně a ekonomicky silně nevýhodný. Vyplývá to z údajů o intenzitě dopravy, potvrzuje to taktéž kontrolní závěr Nezávislého kontrolního úřadu publikovaný v červnu 2009.

V oficiálním strategickém dokumentu českého ministerstva dopravy se R52 umístila až na čtyřicátém místě z celkového počtu čtyřiapadesáti významných silničních staveb.

Navíc v případě R52 vinou krajských úředníků dosud nikdy nedošlo k posouzení jiných variant silničního spojení Brna s Vídní. Proto byl ostatně zrušen územní plán Velkého územního celku Břeclavska Nejvyšším správním soudem už v listopadu 2009.

K celému krajskému návrhu silniční sítě ostatně existuje mnohem levnější varianta. Je jí Alternativní dopravní koncepce, kterou pro Jihomoravský kraj zpracoval autorizovaný inženýr Milan Strnad už v roce 2007. Tato dopravní koncepce počítá, mimo jiné díky levnější alternativě spojení Brna s Vídní, s úsporami v řádu až třicet miliard korun.

S Alternativní dopravní koncepcí ovšem žádný úředník už dále nepracuje, ani na Ministerstvu dopravy České republiky, ani na krajském úřadě.
Připravovaný krajský územní plán, dokumentace, která má tisíc sto stran, pořízená za několik milionů a zveřejněná letos v červenci, se alternativám pro dopravní stavby vůbec nevěnuje.

Jak je tohle možné? A jak je možné, že právě tento problém nebyl jedním z bodů schůzky nového ministra dopravy s jihomoravským hejtmanem?
Zdá se, že pro politiky jsou důležitější mediální akce a „regionální lobbing“ než fakta. Podle toho také vypadají výsledky práce mnoha krajských úředníků. Jaké se tedy v těchto kauzách nabízí řešení? Různé nevládní organizace je v rámci projektu cenadalnic.cz navrhují už dlouho.

O pořadí staveb by měla rozhodovat kvalitní a závazná koncepce rezortu dopravy, a nikoliv lobbing krajských politiků. Dokud se to ovšem nestane, nedočkáme se podle mě žádných reálných „úspor“ v rezortu dopravy.

MARTIN FADRNÝ