Zhoršení ekonomických podmínek může vést také k zamyšlení nad tím, jestli nelze dělat některé věci lépe než dosud. V ekonomické praxi znamená slovo „lépe“ obvykle totéž co slovo „levněji“. Jinými slovy, snížení dostupných prostředků by se mělo projevit nejen v podobě jednorázových úspor jako propouštění, snižování platů nebo omezení investic. Mělo by také vést k zamyšlení nad tím, jestli nelze dosud užívané přístupy k utrácení peněz zlepšit a zefektivnit. Že je veřejný sektor pověstný svojí neefektivností, je obecně známo. O vlastní peníze se vždy člověk stará lépe než o svěřené, proto se veřejný sektor od soukromých subjektů má co učit.

Jednou z metod, jak toky peněz zefektivnit, je například poslední dobou stále více používaná holandská aukce. Princip je jednoduchý a průhledný, subjekt zadá požadavky na zakázku, a jednotliví zájemci nabízejí veřejně své ceny, za které jsou ochotni zakázku splnit. Každý tak má informaci, jaká je aktuální výše konkurenčních nabídek, takže může zvážit, jestli půjde s cenou níže, a zakázku vyhraje ten, který je schopen nabídnout nejnižší cenu. Je to také dobrá metoda, jak zabránit různým korupčním praktikám. Při aukcích takových věcí, jako jsou například energie, kancelářské potřeby nebo třeba úklidové služby, také asi těžko bude moci být přítomen nešvar v podobě výběrových řízení šitých na míru jednomu zájemci. Podobně lze dosáhnout úspor například sloučením několika podobných objednávek od více subjektů, což umožní dosáhnout množstevní slevy.

Ekonomicky racionální principy fungují ve všech rozumně řízených firmách, a není důvod, aby nebyly vyznávány i ve veřejném sektoru. Spíš naopak, to, že to dosud není zvykem, je důvod, aby došlo ke změně přístupu co nejrychleji. Myslím si také, že podobné kroky, které nejsou jen populistické, ale také opravdu ekonomicky racionální a transparentní, by určitě zaujaly nejednoho svědomitého voliče. Pro politiky by provedení těchto změn v zadávání veřejných zakázek a utrácení veřejných prostředků mělo znamenat také zajímavý politický kapitál.

Důležité je, aby se uplatňování nových principů v oblasti veřejných zakázek nestalo pouze ojedinělými výkřiky do tmy, ale aby se staly nedílnou součástí hospodaření jak obcí a měst, tak například i škol, nemocnic a podobných veřejných zařízení.

Bylo by dobré, aby se uplatňování těchto principů neomezilo jen na současnou problematickou dobu, ale aby byly využívány i v obdobích růstu ekonomiky, která přijdou.

ONDŘEJ MORAVANSKÝ