VYBERTE SI REGION

Auta na přejezdech: v republice nehod přibývá, v kraji jich je méně

Jižní Morava - K železničnímu přejezdu se současně blíží vlak a nákladní auto. Přestože svítí červená výstražná světla, řidič vjíždí na koleje a zůstává uvězněný mezi sklopenými závorami. Takový scénář se nedávno na jižní Moravě opakoval hned dvakrát.

13.5.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Koncem dubna na Hodonínsku i v prvním květnovém týdnu na Břeclavsku se nehoda nakonec nestala. Strojvedoucí vlaků včas zareagovali použitím rychlobrzdy a řidičům se podařilo závory prorazit. K tragédii však v obou případech chybělo jen pár vteřin. Pokaždé chybovali řidiči nákladních aut, shodou okolností cizinci.

Podobné situace však většinou šťastný konec nemívají. „Nehoda s nejhoršími následky se stala před dvěma lety ve Strážnici na Hodonínsku. V ulici Za Drahou se na přejezdu bez závor střetl osobní vlak s dodávkou. Na místě zemřeli dva lidé, další člověk se zranil," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Podle něho srážek aut s vlaky na přejezdech celostátně přibývá. Výjimkou je jižní Morava, kde se loni stalo nejméně takových případů za posledních osm let. Zatímco před šesti lety tam vyšetřovala Drážní inspekce čtrnáct nehod, loni jen šest. „Podíl na tom mají preventivní kampaně i lepší zabezpečení přejezdů," poznamenal mluvčí inspekce Martin Drápal.

Přejezdy s největším počtem nehod∙ Strážnice na Hodonínsku zabezpečený světelnou signalizací bez závor
∙ Brno-Černovice světelná signalizace bez závor
∙ Nedvědice na Brněnsku výstražné kříže
∙ Rájec-Jestřebí na Blanensku světelná signalizace s celými závorami

Nehody se nejčastěji stávají na přejezdech zabezpečených takzvaným křížem a světelnou signalizací. Hlavně na těch, které se kříží se silnicemi druhé třídy. Nehodovost tam podle odborníků není zaviněná způsobem zabezpečení, ale intenzitou silničního a železničního provozu. „Nebezpečný přejezd neexistuje. Za převážnou většinu těchto nehod může nevhodné chování řidičů," upozornil Ptačinský.

Podle policistů jsou nejbezpečnější přejezdy se závorami. Jak ale ukázaly nedávné případy, vždy záleží na řidičích. „Za nedodržení dopravních předpisů při přejíždění kolejí hrozí řidiči pokuta až pět tisíc korun. Může také přijít o řidičský průkaz až na půl roku," sdělil policejní mluvčí Pavel Šváb. Pokud řidič prorazí závoru a odjede, hodnotí se jeho přestupek jako ujetí od dopravní nehody.

Přestože by se mezi závorami auto nikdy ocitnout nemělo, počítá se i s touto situací. „Závory mají na konci jen jedno prkno, které lze bez větších problémů prorazit. Při uvěznění mezi závorami to doporučujeme udělat a nečekat na příjezd vlaku," řekl Drápal.

TOMÁŠ HAVLÍK

Autor: Redakce

13.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies