VYBERTE SI REGION

Blokování dveří? Jen v modernějších vlacích

Brno – Výluky kolem Brna, typ vlaku a jeho vybavení. To všechno sehrálo roli při sobotní tragédii, kdy přišla na kolejích v brněnských Chrlicích o život osmiletá dívka.

3.11.2015 12
SDÍLEJ:

Tragické neštěstí se stalo v sobotu hodinu před polednem na chrlickém vlakovém nádraží. Osmiletou dívku srazil vlak, na místě zemřela.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Jak už Deník Rovnost informoval, otec s dcerou cestovali v rychlíku ve směru z Bohumína do Brna. Vystoupili z něj a dítě smetl jiný vlak. Rychlík v Chrlicích zastavil výjimečně. „Na nádraží čekal na protijedoucí vlak. Normálně by tudy neprojížděl ani nezastavoval, ale kolem Brna je nyní hodně výluk na tratích," vysvětlil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V některých modernějších soupravách osobních vlaků a rychlíků se cestující o následující zastávce dozvědí z hlášení ve vagonech. „Informační systém by v těchto soupravách měl být a cestující by se z něj měli dozvědět o všech aktuálních skutečnostech," vysvětlil Drápal.

Informovat musí

Jestli byli cestující o situaci informovaní, však podle Drápala vyplyne až z dalšího vyšetřování. Dodal, že pokud možnost hlášení ve vlaku chybí, je povinnost informovat na zaměstnancích dopravce, kteří s cestujícími ve vlaku jedou. „Vybavení vozů informačním systémem je ale velký přínos. Vlakvedoucí může centrálně informovat všechny cestující o dopravní situaci, a to i v případech, kdy dojde k mimořádné události na trati," poznamenal Drápal.

Přestože vlak nezastavil v oficiální stanici, cestující z něj mohli bez problémů vystoupit. Nebránil jim v tom totiž žádný bezpečnostní zámek. Aby se dveře soupravy zablokovaly, musel by vlak jet rychlostí minimálně pět kilometrů v hodině. Při pomalejší jízdě se automaticky odemknou. „Pokud vlak zastaví, dveře nejsou blokovány, jak je tomu například u vlaků RailJet. V nich není možné dveře otevřít ani po zastavení," řekl mluvčí inspekce.

Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře rekonstruovat blokaci dveří u starších souprav jde. „Je věcí dopravce, jestli to udělá," poznamenal ředitel Kolář.

V tomto případě se tedy zajištění dveří týkalo Českých drah jako provozovatele rychlíků do Bohumína. „Obnovu vozového parku plánujeme a průběžně zajišťujeme. Nedá se to ale všechno udělat ze dne na den. Pokud vlak zmodernizujeme, centrálně ovládané dveře už v něm jsou. U starších souprav však nemůžeme vyměnit samostatně pouze zařízení k blokování dveří, bylo by to příliš nesystematické," informovala o úpravách mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Vlaky v pohybu

Šubová upozornila, že nové soupravy putují na mezinárodní linky. „Ty původní se pak často přesunou na jinou trasu. Postupně tedy vyřazujeme nejstarší vlaky," dodala Šubová. Instalace nových zámků vagonových dveří proto závisí nejen na životnosti vlaků, ale i rychlosti jejich modernizace.

Tragická nehoda zastavila vlakovou dopravu v brněnských Chrlicích v sobotu hodinu před polednem. Otec a jeho dcera jeli v rychlíku, který směřoval z Bohumína do Brna. Po zastavení vlaku z něj vystoupili. V místě ale nebyla zastávka. „Na nádraží vystupovala z vlaku, srazil ji kolemjedoucí rychlík, který jel v opačném směru," přiblížil příčinu neštěstí bezprostředně po nehodě mluvčí brněnských policistů Bohumil Malášek.

Tragédii nyní vyšetřují policisté. V Chrlicích něco podobného místní obyvatelé nepamatují. „Naposledy se před osmi lety v sousedních Holáskách srazilo auto s vlakem na nekrytém přejezdu," vzpomněl o víkendu starosta Chrlic Lukáš Fiala.

Autor: Karolína Peřestá

3.11.2015 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies