Hezké počasí a vyšší teploty lákají jihomoravské cyklisty po zimě opět šlápnout do pedálů. Víc cyklistů na silnicích ale znamená také víc nehod. Jedna z nich skončila na začátku minulého týdne tragicky. O život při ní přišla v Hevlíně na Znojemsku pětasedmdesátiletá žena kterou srazilo z kola nákladní auto. Podle policistů cyklisté často zapomínají na reflexní prvky, které jim mohou zachránit život.

Zbytečný hazard

Zatímco v lednu a únoru tohoto roku bylo nehod s cyklisty jen sedm, v březnu jich zřejmě bude víc. Kromě tragické srážky na Znojemsku, se do policejních statistik zapíše i případ z Kyjova na Hodonínsku, kde v druhém březnovém týdnu srazilo auto devětatřicetiletého cyklistu, když mu jeho řidič nedal přednost na křižovatce.

Muž vyvázl jen s drobnými zraněními. „V lednu a únoru mnoho lidí na kole nejezdí. Březen už je jiný. Přesný počet nehod jsme ale ještě nestihli spočítat," objasnila jihomoravská policejní mluvčí Petra Vedrová.

V loňském roce cyklisté bourali na jihu Moravy 257krát. „V osmadvaceti případech šlo o děti. Při třech nehodách zaplatili lidé životem," doplnila Vedrová.

Policisté upozorňují, že lidé při cestách na kole často podceňují nejen stav kola, ale také reflexní prvky a helmu. „I když pro dospělé není helma povinná, rozhodně by ji měli nosit všichni. Dokáže při případné nehodě zachránit život," upozornila břeclavská policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Stejného názoru jsou i záchranáři. „Jízda bez helmy je hazard se životem. Člověk se ani nemusí srazit s autem. Stačí špatně spadnout z kola," uvedla mluvčí jihomoravských záchranářů Barbora Zuchová.

Ochranná přilba pomohla před dvěma lety i předsedovi občanského sdružení Brno na kole Michalovi Šindelářovi. „V Brně v Lidické ulici mne srazilo auto. Řidič, který zaparkoval podélně u silnice, mi vjel do cesty. Tehdy mě zřejmě helma zachránila," myslí si Šindelář.

Cyklisté jsou podle odborníků zranitelnější v provozu tím, že je na rozdíl od řidičů aut nechrání kilogramy plechu. „Když jezdí cyklista bez helmy, mnohonásobně se u něj zvyšuje pravděpodobnost vážného zranění, v některých případech navíc může jít i o zranění smrtelné," uvedl Tomáš Vojtíšek z Ústavu soudního lékařství.

Špatné silnice

Cyklisté se ale shodují, že nedostatečné vybavení není hlavní důvod, proč je nehod se zraněním tolik. „Většina z nich používá reflexní prvky. V noci by jim totiž za jízdu bez světel hrozila až dvoutisícová pokuta. Problém spíše vidím v tom, že jsou nebezpečné cesty, které nejsou pro kola dostatečně přizpůsobené," myslí si Šindelář.

Jak tvrdí předseda cyklistického klubu Bicybo Jiří Jedlička, na nebezpečné silnici člověku často nepomůže ani helma. „Například problémem Brna je, že chybí napojení východních čtvrtí, jako je třeba Líšeň, do centra města. Pro cyklisty tu není žádná bezpečná trasa a jezdit po hlavních silnicích přidělává starosti nejen cyklistům, ale také řidičům. Řada lidí se v provozu necítí dobře, a proto ani na kole nejezdí, " vysvětlil Jedlička s tím, že by ve městech pomohlo více takzvaných cyklopruhů, které oddělují silnici od běžného provozu.

KAREL SELINGER
KLÁRA ČÁPOVÁ