VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik: počet nehod vzrostl, poprvé od roku 2009

Brno – Po čtyřech letech nepříjemná změna. Zatímco od roku 2009 neustále klesal počet nehod tramvají, autobusů a trolejbusů dopravního podniku, v loňském roce tomu bylo naopak. Vyplývá to ze statistiky nehodovosti za minulý rok, kterou městský dopravce zveřejnil.

10.3.2014 1
SDÍLEJ:

Životem zaplatila za nepozornost žena, která vkročila před tramvaj v Lidické ulici.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Zatímco v roce 2012 havarovali řidiči podniku v 662 případech, loni to už bylo 731 nehod. Rekord stále drží rok 2009 s 959 ne­hodami. „Celkový počet nehod za rok 2013 byl větší oproti roku 2012, ale je stále menší než v předcházejících letech," zdůraznila mluvčí podniku Linda Hailichová.

Podle ní se dá říct, že počet nehod byl spíše standardní. „Nejedná se o výrazné zvýšení počtu nehod. Spíše je to tak, že rok 2012 byl velmi příznivý," uvedla mluvčí.

Počty nehod DPMB
2010: 817 (272)
2011: 733 (196)
2012: 662 (198)
2013: 731 (223)

(číslo v závorce jsou nehody zaviněné řidiči DPMB)

Mluvčí brněnské policie Pavel Šváb upozornil, že není důležitý počet nehod, ale počet těch, které řidiči zavinili. „Když autobus stojí v zastávce a někdo do něj zezadu vrazí, řidič s tím těžko něco zmůže," řekl Šváb.

Podle statistiky zavinili řidiči v hromadné dopravě loni 223 nehod. Tedy o pětadvacet více, než v předchozím roce. V poměru to je ale stále zhruba třetina. „Dá se předpokládat, že profesionální řidiči mají zaviněných nehod méně. Jsou zkušenější, řídí lépe a proto méně bourají. Samozřejmě v přepočtu na ujeté kilometry," podotkl Šváb.

Velmi smolný byl ovšem loňský rok v počtu zraněných a mrtvých lidí při nehodách v hromadné dopravě. Zatímco v roce 2012 se zranilo pětasedmdesát lidí, loni to bylo devadesát lidí. Mrtví pak byli čtyři. To je nejvíce od roku 2000. „Ve třech případech ale nebyla vina na straně našeho řidiče a poslední případ projednává soud," upozornila mluvčí Hailichová.

Jedna z nejhorších nehod se podle ní stala v listopadu loňského roku v Lidické ulici. „Stará žena vstoupila těsně pod rozjetou tramvaj. Vyšetřování nehody pak na několik hodin zastavilo tramvajovou dopravu v obou směrech," připomněla mluvčí.

Právě Lidická ulice patří spolu s ulicemi Palackého, Cejl, Křenová, Dornych, Veveří, Husova a Štefánikova k místům, kde tramvaje, trolejbusy či autobusy nejčastěji bourají. „Je tam hodně individuální dopravy i našich linek. Navíc to jsou dlouhé ulice. Proto ve statistice vedou," řekla mluvčí.

Přestože většinu nehod zavinili právě řidiči automobilů, ani oni nejsou úplně spokojení s tím, jak jezdí profesionálové. „Občas mi připadá, že se tramvajáci spoléhají na to, že jim auta uhnou. Několikrát se mi stalo, že i autobusáci vyjížděli ze zastávek velmi agresivně bez ohledu na auta za nimi. Pak je samozřejmě jen otázka času, kdy se něco stane," řekla třeba Klára Janíčková.

Policejní mluvčí Šváb ale řidiče autobusů brání. „Výjezd ze zastávky musí řidiči za autobusem umožnit. Autobusák je ale zase nesmí ohrozit. Je to ožehavé téma a vždy záleží na konkrétní situaci. A na lidech. Slušný řidič autobusu nevyjede tak, aby auta za ním musela prudce dobržďovat na posledních metrech. Slušný řidič auta zase zpomaluje, když vidí autobus, do kterého už nikdo nenastupuje," doporučil Šváb.

Nehody 2013
Zranění: 90
Mrtví: 4
Tramvaje: 334
Autobusy: 278
Trolejbusy: 119
Střety vlastních vozidel: 47
Nejrizikovější den: pondělí
Nejrizikovější linky: tramvaje 1, 4 a 12, trolejbusy 25 a 33, autobusy 44, 50 a 60
Nejrizikovější ulice: Palackého, Cejl, Křenová, Lidická, Dornych, Veveří, Husova a Štefánikova

Autor: Petr Jeřábek

10.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
7

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Seniorbus. Ilustrační foto.
12

Lepší podmínky pro starší lidi: v domovech přibude 200 míst, rozšíří Seniorbus

Zimní údržba lodí: téměř 300 kilogramů barvy. Na přehradu vyjedou 22. dubna

Brno /VIDEO/ – Devětačtyřicet kilogramů barvy spotřebuje brněnský dopravní podnik na zimní údržbu každé z šesti lodí plující v sezoně po hladině Brněnské přehrady. V zimním období plavidla natírají jejich posádky a lodě získají nátěr v bílé, černé, modré a červené barvě.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Brno – Škola, autoškola, reprezentační a extraligový hokej. To je i pro osmnáctiletého mladíka zápřah. Útočník brněnské Komety Martin Nečas nyní zvládá několik věcí zároveň a do extraligových zápasů získal novou chuť, poté co v prvním únorovém týdnu před reprezentační přestávkou vynechal dvě utkání Komety.

Odvrácení stávky řidičů autobusů? Schůzky nikam nevedly, tvrdí odboráři

Jižní Morava – Schůze, které měly zamezit stávce řidičů autobusů, nepřinesly žádné výsledky, zní z řad odborářů. Na odvrácení krize dali úřadům čas do 15. března. „Budeme jednat čtyřiadvacet hodin denně s kýmkoli, kdo situaci pomůže vyřešit. Stávka je pořád reálná možnost," uvedl předseda odborářů Luboš Pomajbík.

Obžaloba: Připravili ho o byt. Lichva přispěla ke strýcově smrti, bojí se neteř

Brno – Obžalovaní z lichvy ve středu znovu stanuli před soudem. Podle obžaloby se činu dopustili na lehce mentálně retardovaném Vladimíru Bělohoubkovi, který už zemřel. Jeho neteř se domnívá, že ztráta bytu přispěla ke strýcově smrti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies