VYBERTE SI REGION

Dvojnásobný počet nehod. Ale méně mrtvých

Jižní Morava - V první třetině loňského roku zemřelo na silnicích Jihomoravského kraje 26 lidí. Letos ve stejném období si nehody vyžádaly 8 obětí.

5.6.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

Smrtí třiadvacetiletého muže skončila čtvrtek v podvečer dopravní nehoda u Lipovce na Blanensku. Do jeho auta narazila zezadu dodávka, když se nebezpečně otáčel v křižovatce. Život mladému řidiči nezachránil ani rychlý převoz vrtulníkem do nemocnice.

I přes tuto tragickou dopravní nehodu na jihomoravských silnicích letos zemřelo nejméně lidí za posledních dvacet let. Ve srovnání s loňským rokem se počet dopravních nehod za první čtyři měsíce téměř zdvojnásobil, ale zemřelo osm lidí proti šestadvaceti před rokem. Vyplývá to ze statistik Policie ČR.

Podle mluvčí jihomoravských policistů Petry Vedrové přispěly ke snížení počtu obětí dopravní kontroly a preventivní kampaně. „Nejčastější příčinou úmrtí na silnicích je nepřiměřená rychlost. Od začátku roku pořádáme dvakrát do měsíce dopravně-bezpečnostní akce, zaměřené na rychlou jízdu či používání bezpečnostních pásů,“ konstatovala Vedrová. Dodala, že k záchraně mnoha lidských životů napomohl také bodový systém a pravidelné kontroly na alkohol.

Odborníci na dopravu tvrdí, že k výraznému snížení počtu smrtelných nehod přispěly i bezpečnostní spoty v televizi a v kinech. „Kvalitní prevence samozřejmě přináší své výsledky. Obecně dopravních nehod sice neubylo, ale lidé se snaží jezdit bezpečněji, pomaleji a v autě poutají sebe i své děti. Všechny tyto faktory mohou při haváriích zachránit životy,“ uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Podle něj k vyšší bezpečnosti přispívá také výstavba nových dálnic. „Na první pohled se to nezdá, ale podle statistik je smrtelných dopravních nehod na dálnicích minimum. Nehrozí tam totiž čelní střet aut, který končí většinou tragicky. Svádět dopravu z menších silnic na dálniční tahy je tedy přínosné,“ vysvětlil Hanzelka.

Mrtvých na silnicích Jihomoravského kraje za první čtyři měsíce sice výrazně ubylo, celkový počet nehod je ale proti loňskému roku téměř o sedmdesát procent vyšší. „Může za to větší hustota provozu ve městě a v okolí Brna. Silnější provoz totiž řidiče zpomaluje. Havárií sice může být víc, ale v menší rychlosti nejsou vážné, nebo dokonce tragické. Na trhu jsou také modernější a bezpečnější auta. Čím lepší je automobil, tím menší je pravděpodobnost, že osádka při nehodě zemře,“ vysvětlila Vedrová.

S tím, že právě bezpečnější auta zachraňují životy, souhlasí i třiačtyřicetiletý řidič z Brna. „Můj známý boural ve vysoké rychlosti. Autem sjel ze srázu, několikrát se otočil a skončil na střeše. Měl vážná zranění a strávil dlouhou dobu v nemocnici. Kdyby neměl auto se značným množstvím bezpečnostních prvků, nejspíš by nepřežil,“ uvedl muž, který chce kvůli příteli zůstat v anonymitě.

Stejný názor má i Leona Prachařová z Babic nad Svitavou. „Majitelům starších aut hrozí daleko větší nebezpečí. Nemají airbagy ani další bezpečnostní prvky, které jsou dnes už běžné. Prospěšné jsou i kontroly na alkohol,“ myslí si Prachařová.

Na snížení počtu smrtelných nehod se výrazně podílejí také kruhové objezdy místo křižovatek. „Okružní křižovatky jsou obecně zklidňující prvek. Řidiči mají při najíždění na kruhový objezd i při jízdě po něm poměrně malou rychlost. Pokud dojde ke kolizi, většinou to odnesou jen plechy,“ uvedla Věra Hoderová z brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Řidiči dávají nohu z plynu také před takzvanými branami do obcí. „Jsou to ostrůvky uprostřed silnice, které auto při vjezdu do vesnice zpomalí. Řidič totiž musí lehce změnit směr. Zároveň ho tyto brány upozorní, že vjíždí do míst, kde se pohybují chodci. Dalším projektem, který zvyšuje bezpečnost na silnicích, jsou osvětlené přechody pro chodce,“ dodala Hoderová.

IVANA MACÍKOVÁ

5.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies